Kirjoittaja Aihe: Gaui X5  (Luettu 70684 kertaa)

Poissa mnentwig

• Elävä Legenda
  • this sentence no verb
Vs: Gaui X5
« Vastaus #75 : 27 Marraskuu, 2012, 17:21:32 »
shameless plug, I have a 4035 and Jive 80 HV for sale, if someone needs to speed up his video :)

Poissa njs

• Jäsen 2024
  • RC-Kopterit Ry #65
« Vastaus #76 : 03 Tammikuu, 2013, 10:18:57 »
Gauilta tullut virallinen 12S päivitys X5:seen. Eli X7:sen motti ja siihen sopiva pinioni, 70HV nopari ja kestävämpi pääratas.

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #77 : 23 Toukokuu, 2013, 06:47:36 »
Milläs akuilla painopiste asettuu kohdalleen. Mulla on nyt 4000 mAh 25C akkuja ja noilla jää painopiste vähän taakse. Tuohon asennettu moottorin suojarauta ja mielellään pistäis akun sitä vasten nojaamaan eikä siirtäisi eteen päin. Canopynä on formula eli pitäisi olla painopiste kohdallaan ja sopia kopan alle kivuttomasti.

Akuiksi ajattelin edelleen genssejä kun noista aika aikoinaan tulee jättämään. Toistaiseksi vielä rokkaa, mutta oireita alkaa jo vähän olla. Eli lennon jälkeen kun katselee kennojännitteitä niin ei ole enää balansissa, osa kennoista tyhjenee selvästi enemmän kuin toiset. Lisäksi alkaa vähän pullistumisen merkkejä olla näkyvissä. Govilla tosin ei vielä näy mitään ongelmia ja jos oikein pienillä kierroksilla lentää (2100 rpm.) niin lähes 7 minuuttia menee eikä vielä ole liian tyhjä, tosin lähellä ollaan. 2550 rpm. ja 4:30 on aika sopiva aika.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

• Jäsen 2024
  • RC-Kopterit Ry #65
« Vastaus #78 : 25 Toukokuu, 2013, 22:09:36 »
Milläs akuilla painopiste asettuu kohdalleen. Mulla on nyt 4000 mAh 25C akkuja ja noilla jää painopiste vähän taakse. Tuohon asennettu moottorin suojarauta ja mielellään pistäis akun sitä vasten nojaamaan eikä siirtäisi eteen päin. Canopynä on formula eli pitäisi olla painopiste kohdallaan ja sopia kopan alle kivuttomasti.

Kokeilin tänään kentällä 4400mAh 55C Gens Acea ja normikopan sisään mahtui hienosti, mutta painopiste jää eteen vaikka akku on kiinni raudassa.

Gens Ace 4000mAh 60C osuu suunnilleen tuon 4400 55C ja 4000 25C akkujen puoliväliin painonsa puolesta, joten sillä vois osua aika hyvin kohdalleen.

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #79 : 03 Heinäkuu, 2013, 10:37:34 »
Testailin vähän painopistettä

Tässä kohtaa kopteri seisoo nupillaan kun akkuna on 4000 mAh 25C Gens Ace

Kyseisellä akulla sain nupin päälle tasapainoon kun pistin akun kiinni tuohon suojarautaan ja painoksi noin 100 grammaa painavan puhelimen akun päälle ja sen vielä kopterin nokan päähän.
« Viimeksi muokattu: 03 Heinäkuu, 2013, 10:51:28 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #80 : 18 Syyskuu, 2013, 17:09:46 »
Onko mulla tullut vastaan karheaa ääntä kun vasenta tikkua liikuttelee ylös alas. Ihan kuin joku laakeri pykältäisi tms.

Kokeilin irrottaa lavanpitimien linkit ja liikuttelin uudelleen eli leparin laakereista se kai sitten tulee. Kuitenkin kun lavanpitimiä pyörittelee, ei kummassakaan pitimessä tunnu pienintäkään karheutta vaan ne pyörii leparin laakereilla täysin pehmeästi.

Onko ideoita mikä tuon tekee, kannataako tuosta huolestua . En nyt ihan ensimmäisenä viittis aukaista tuota ja korjata toimivaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #81 : 29 Syyskuu, 2013, 20:53:49 »
Vaihdoin tänään kaikki laakerit ja leparin. Alkuperäisiä osia jäi hubi, leparin kumit ja lavanpitimet. Ei mitään muutosta asiaan, aika rouhean kuuloinen edelleen.

Olkoon, lennetään jos se toimii.

Kävin testaamassa, nuppi kuulostaa tahmealta ja ääni on mitä on. Heti kun sen sai ilmaan ja kokeili muutamaa varovaista ohjausliikettä, tuntui kopterin käytös jontenkin täsmällisemmältä.

Tarkoitettu korjaus ei onnistunut, päin vastoin tuntui menevän huonommaksi pöydällä käsin pyritellessä, mutta kolmen lennetyn akun perusteella jotain sielä oli rikki, löysällä tai väljänä.
« Viimeksi muokattu: 03 Lokakuu, 2013, 18:35:05 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Falconi

• se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
« Vastaus #82 : 05 Lokakuu, 2013, 21:37:58 »
Mulla joskus ainakin ne painelaakerit oli ihan paskana. Uutenakin aivan kuivat. Toki jos vasenta tikkua liikuttaa niin vaikuttaa kaikki servoista ylös päin nuppiin, mutta jos olet kerran kaikki laakerit vaihtanut servojen laakereista lähtien niin anna palaa vaan :)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Räpeltäjä

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry, RC-Nummela Ry
Gaui X5
« Vastaus #83 : 29 Lokakuu, 2013, 18:21:40 »
Moro,

Gaui X5 manual antaa FES kopterille linkkipalloiksi tuotekoodin 208885. Rekskaupasta tilaus missä muutakin kamaa ja siellä olisi vastaavan näköistä tuotetta koodilla 204543. Eikös ainoo merkittävä oo toi pallon koko, jos se täsmää ni muu triviaa? Meinaan siis vaihtaa peräservon linkkipallon ja pallolinkin kun ei oo tarpeeks smooth :)
SAB Goblin 630 Competition (V-Bar Silverline)
SAB Goblin 630 (Spartan VX1e)
Futaba T8FGS

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #84 : 09 Syyskuu, 2014, 09:10:46 »
Mitäs lapoja nyt kannattaa X5:een laittaa? Mulla on nyt Gauin lavat jotka tulee FES kitin mukana. Kai nuo ihan ok ovat, mutta aika mitäänsanomattomat ja ennenkaikkea todella ruman näköiset :) Eniten kuitenkin häiritsee että ovat koko valkoiset alapuolelta, eivätkä meinaa näkyä taivasta vasten yhtään.

Vaihtoehdot mitä katselin ovat Alignin 520 lavat (trex storessa noin 50 euroa) tai sitten Revolutionin 520:t (fast ladillä noin 75 euroa). Onkos muita hyviä vaihtoehtoja? Ja ovatkohan Revolutionit hintansa arvoisia verrattuna Alluihin? Revolutionit mulla on ollutkin ja hyväthän ne oli. Alluja en ole kokeillut.
« Viimeksi muokattu: 09 Syyskuu, 2014, 09:16:40 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Räpeltäjä

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry, RC-Nummela Ry
« Vastaus #85 : 09 Syyskuu, 2014, 09:20:53 »
Mitäs lapoja nyt kannattaa X5:een laittaa? Mulla on nyt Gauin lavat jotka tulee FES kitin mukana. Kai nuo ihan ok ovat, mutta aika mitäänsanomattomat ja ennenkaikkea todella ruman näköiset :) Eniten kuitenkin häiritsee että ovat koko valkoiset alapuolelta, eivätkä meinaa näkyä taivasta vasten yhtään.

Vaihtoehdot mitä katselin ovat Alignin 520 lavat (trex storessa noin 50 euroa) tai sitten Revolutionin 520:t (fast ladillä noin 75 euroa). Onkos muita hyviä vaihtoehtoja? Ja ovatkohan Revolutionit hintansa arvoisia verrattuna Alluihin? Revolutionit mulla on ollutkin ja hyväthän ne oli. Alluja en ole kokeillut.

Edge, vielä löytyy varastosta: http://www.align-trex.co.uk/523-edge-premium-cf-blades-flybarless-version-le-523fbl.html
SAB Goblin 630 Competition (V-Bar Silverline)
SAB Goblin 630 (Spartan VX1e)
Futaba T8FGS

Poissa JoniP

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #86 : 17 Marraskuu, 2014, 23:09:57 »
Kasailen X5 kasaan ja nupin linkkien kanssa oli säätöä, ensinkään manuaalissa ei mainittu mitään linkkien pituuksista. Tarkoitan linkkejä servolta swassille. Empiirisen tutkinnan perusteella linkin pituus päästä päähän olisi 50 milliä. Kun mukana tulleita osia käyttää, jää se linkin sisään menevän kierteen osuus mielestäni tosi pieneksi, about 3 - 4 milliä. Mukana kuva aiheesta, tuntuu linkki olevan tosi vähäisesti kierteellä. Onko muilla ollut sama tapaus ja onko linkit pysyneet kierteissä?

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #87 : 18 Marraskuu, 2014, 00:05:15 »
Mulla on just noin kans. Aika tasan 50 milliä linkin päästä päähän. Kierrettä näkyy yhtä paljon. On pysynyt :)

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa TeemuL

• Tavallinen torppari
« Vastaus #88 : 09 Kesäkuu, 2015, 20:33:01 »
Mitäs servoja porukalla on käytössä tuon gauin oman noparin kanssa (5,25v/6v 4a becillä) ? Mulla on perällä Allun ds650 ja nuppiin pitäs keksiä servot joille toi BEC riittää.
Align 470LP , Mikado Logo 550sx & 690sx ,Futaba 8FGS, NeXt

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #89 : 09 Kesäkuu, 2015, 21:19:40 »
Mitäs servoja porukalla on käytössä tuon gauin oman noparin kanssa (5,25v/6v 4a becillä) ? Mulla on perällä Allun ds650 ja nuppiin pitäs keksiä servot joille toi BEC riittää.
Gauin omien antauduttua yksi toisensa jälkeen päätin luottaa Futabaan eli BLS 451. Vähän yli mitoitettu, mutta eipä jää siitä kiinni. Perällä mks DS760 ja ei ole bec kyykännyt. Pikku konkka on apuna, mutta ei se kyykännyt ennen sitäkään.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa kulkuri

• Tavallinen torppari
« Vastaus #90 : 11 Kesäkuu, 2015, 22:36:41 »
Oma X5 tuli ekaa kertaa alas  :D  Onneksi autorotaatio rupeaa olemaan jotenkin hanskassa niin selviydyttiin vain yhdellä poikki menneellä jalalla.

Nostessa virrat katosi Kbarista, tämähän on ollut tuttua muillakin ennen konkkien laittoa.

Setuppina:

Cyclic:Hyperion
Tail:MKS 980
Moottori:Gaui vakio X5
Esc:Yge 120LV

Kannattaisiko hommata kunnon irto beckki vai asentaa konkat laitteeseen?  Enää en tuolla ennen sitä lennä, täysin uutta vastaava laite muuten.
PA Ultimate AMR/Elite Mini Pulse
Multiplex Gemini
LRP F-1400/Wilga 950
T8J/Icharger

Poissa njs

• Jäsen 2024
  • RC-Kopterit Ry #65
« Vastaus #91 : 12 Kesäkuu, 2015, 07:31:36 »
Esc:Yge 120LV

Kannattaisiko hommata kunnon irto beckki vai asentaa konkat laitteeseen?  Enää en tuolla ennen sitä lennä, täysin uutta vastaava laite muuten.

Mikä BEC tuossa YGE:ssä on? Siitä kun on kolmea eri versiota liikkeellä. Jos se on 3A niin laittaisin erillisen BECin, jos joku isompi niin laittaisin konkat.

Poissa kulkuri

• Tavallinen torppari
« Vastaus #92 : 12 Kesäkuu, 2015, 11:44:33 »
Tuli tuossa mieleen kun yge ei ole itelle kovin tuttu kun tottunut nyt kontronikiin.

Mietin että pitääkö tuo Ygen Slave piuha olla kytkettynä johonkin? Master piuha menee suoraan k-barille ja slave on vapaana.

Nyt Yge tietäjät
PA Ultimate AMR/Elite Mini Pulse
Multiplex Gemini
LRP F-1400/Wilga 950
T8J/Icharger

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #93 : 12 Kesäkuu, 2015, 22:00:03 »
Brainin kanssa ei ole tarvinnut ikinä murehtia tuollaisista,  foorumia kun lukee niin jonkin toisen merkin kanssa on joutunut huolehtimaan ihan eri tavalla virran riittävyydestä.

Anyway, valitisin futabat myös tuon virrankulutuksen perusteella, niitä väitetään vähään tyytyviksi. Käsittääkseni tuo Gauin noparin bec ei ole niitä jämäkimpiä. Kuitenkin se on toiminut kuten kuuluukin ilman yhtä ainoaa bugia jo reilut kolme vuotta ja kestää myös x-vitosen vakiomottia isommankin motin mukisematta ja kovassa helteessä myös. Olen tarkoituksella yrittänyt polttaa sitä "sisäänajokopalla" ja sabin paskoilla lavoilla. Ei ole kärähtänyt kovassakaan helteessä isoilla kierroksilla kovalla revittämisellä eikä pienillä kierroksilla leijuttelulla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa TeemuL

• Tavallinen torppari
« Vastaus #94 : 15 Kesäkuu, 2015, 11:11:36 »
Kuinkas tommonen Gens ace 4400 35c tähän mahtais sopia? Tuleeko liian painava (713g) ?

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #95 : 15 Kesäkuu, 2015, 14:43:07 »
Sopii kyytiin. Mulla on 45c ja Mahtuu formula
Koppa. Se on vakiomotille turhan iso. 4000 on ihan riittävä lentoajan puolesta. 25 c akku käristyy.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa TeemuL

• Tavallinen torppari
« Vastaus #96 : 15 Kesäkuu, 2015, 15:29:39 »
Kiitoksia. 4000mah oliskin varmaan hyvä, mutta ei saa oikein suomesta muutakun 25c purkuvirtaisena. Joten 4400 taitaa olla mun valinta. Vai pääsiskö tommosella 3700 mah akulla 4 -5min  lentoaikoihin vaikka on vähän enemmänkin kierroksia, vakio scorppari ja lentotyyli tommosta virtaa kuluttavaa aloittelija 3d räpellystä ?

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #97 : 15 Kesäkuu, 2015, 19:04:35 »
Genssillä tuntuu olevan hieman heikosti tuosta välistä noita akkuja. Ne on joko 25C tai sitten 60C. Painopisteen kannalta tuo ei ole ongelma, X-5 on hieman takapainoinen helposti ja tuolla 4400 mAh 45C akulla se seisoo nupillaan. 4000mAh 60C on vähän painavampi, mutta vastaavasti lyhyempi ja paksumpi. Se on ollut hyvä valinta tuohon kopteriin. Ainoa miinus on että sitten sitä moottorin suojarautaa joutuu vähän virittelemään. Akku ei mahdu ihan heittämällä väliin jos haluaa johtojen tulevan ala- tai yläpuolelta akkua. Tuon 4400 mAh akun kanssa ne tulee sivulta jotta koppa mahtuu kiinni. Se alkaa olla todella lähellä maksimipituutta.

En oikein muista noita vakiomoottorin lentoaikoja, mutta tais olla mun lennolla joitan 5:30 ja jos oikein matalilla kierroksilla lensi ja rauhallisesti niin yli 6 minuuttia kun akkuna oli 4000 mAh 25C. Nyt mulla on moottorina scorpion 4025 - 1100 kv mikado edition, sillä lentoaika on noin 4 minuuttia mun lentotyylillä. Jos nostan kierrokset 2550 niin siitä saa tiputtaa vielä varmaan puoli minuuttia pois, mutta yleisimmin käytän 2300 ja sillä voin pitää timerissa 4:15. Joskus menee vähän turhan matalalle jännite vanhoissa akuissa, mutta syklejäkin on jo pari sataa per akku.

Tuolta pohjalta heittäisin varovaisen arvion että se 3700 mAh akku voi ehkä olla vakiomotillakin aavistuksen pieni kapasiteetiltaan, mutta ainkin se on peräpainoinen sillä.

http://www.gensace.de/lipo-battery/helicopter-lipo/6s.html tuolla on jotain ja joskus on mukavia tarjouksia.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #98 : 15 Kesäkuu, 2015, 19:28:21 »
Mää lensin noilla 3700 gensseillä X5:sta, eikä mun mielestä se painopiste ollut ongelma. En sitä kyllä mitenkään tieteellisesti mitannut, mutta sormimenetelmällä mitattuna oli mielestäni varsin hyvin tasapainossa. Lennossakin tuntui hyvältä. Timerissä oli 4:30, 2200-2300 kiekoilla ja akkuun jäi vielä varaakin jonkin verran.

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #99 : 15 Kesäkuu, 2015, 21:33:24 »
Mää lensin noilla 3700 gensseillä X5:sta, eikä mun mielestä se painopiste ollut ongelma. En sitä kyllä mitenkään tieteellisesti mitannut, mutta sormimenetelmällä mitattuna oli mielestäni varsin hyvin tasapainossa. Lennossakin tuntui hyvältä. Timerissä oli 4:30, 2200-2300 kiekoilla ja akkuun jäi vielä varaakin jonkin verran.
Tuo 2300 on aika tavalla maksimi tuo pitää oikeasti govin kanssa kierroksia. Helifreakissa porukka väittää govittavansa originaalin motin 2600 kiekkaan, mutta mun kokemuksen mukaan edes tuo mun nykyinen ei pysty pitämään sitä oikeasti. Toki se leijuttelussa onnistuu, mutta lennettäessä ei. Kierrokset ei nouse enää akun lopussa kun vaihtaa lentotilaa esim. 2500 ->2600 eli tuosta päättelen ettei se ole oikeati mahdollista.

Tässä koko luokassa lentotyyli vaikuttaa jo paljon virran kulutukseen. Kokeilin kerran ihan piruuttaan miten virta juoksee kun ajetaan koko ajan tikku reunassa. Alle kolmen minuutin akku menee liian tyhjäksi jo tuolla mun moottorilla. Sanoisin että maksimissaan 2:30 jos halutaan tyhjentää akku mahdollisimman nopeasti ja silloin pitää olla tuo 4400 mAh. Vastaavasti taas leijuttelussa/kevyessä neppailussa mulla kestää 5 minuuttia nykymoottorilla ilman että menee liian tyhjäksi. Mulla tuo neppailu on edelleen samoilla 2300 kierroksilla. Tuosta kun mennään alas päin niin alkaa tulla helposti oskillointia punaisilla leparin kumeilla tai sitten purkki pitää virittää löysän tuntoiseksi. Sain toimimaan 2100 kun oli kdbd:n (tai jotain tuonne päin) limen väriset kumit.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
GAUI 425

Aloittaja Kopteri-eki « 1 2 ... 11 12 » Gaui

288 Vastauksia
180791 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2013, 10:42:11
kirjoittanut JuhoV
Gaui 425