Moikkamoi!
Tuollanen Gaui X5 tuli tosiaan ostettua Helimportilta joku aika sitten ja viime perjantaina tuo saapui Suomeen.
Allaolevaan stooriin lainailen muutamia kuvia tuolta helifreakista löytyvästä threadista, kun ovat parempia ja havainnollistavampia kuin omani. Kyseinen ketju löytyy täältä:
http://helifreak.com/showthread.php?t=231007Maanantaina vasta kopterin sain kun viikonloppu oltiin 3D Mastersseissa opettelemassa lentämistä..
Kopteri on nyt siis Helimportilla tarjouksessa:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=8530.0Kopteria kerkesin rakentelemaan vasta tiistaina aamusta, ekana kävin läpi osat ja runkolevyjen laadun yms.
Heti ekana silmiin pisti
haljennus koppa, canopyn yläosa oli parista kohtaa pahasti halki. Syykin tähän oli selvä, olivat sitten pakkaamon puolella saaneet idean tunkasta noi rungon palaset tuon kopan sisään ja koko paketti pahvilootaan. No tottakai kuljetuksen aikana ne rungonpuolikkaat hakkaavat tuon canopyn rikki.
Eipä siinä toki hätää sen enempää, linkkiä Helimportille ja vastaus tuli nopeasti että vaihdetaan koppa ilman muuta, palvelu pelaa ja niin kuuluukin
Kiitos tästä Taskiselle!
Tiistaina sitte Samppa häiriköi ja pyys meikäläisen Röylään, menin sinne pällistelemään kun muut lenteli ja menetin kallista rakenteluaikaa. Toisaalta pääsin näkemään Ekin Gaui Quadroflyerin mikä oli yllättävän vakaa ja mukava lentää, vaan siitä enempi tuolla toisessa ketjussa.
Tiistai iltana jatkoin vielä X5:n rakentamista ja vielä yksi ikävyys tuli vastaan, toinen canopy holderi korkkasi. Se katkesi kierteiden kohdalta ja jäi rungon väliin tulevan laakeripukin sisään. En sitten tiiä tuliko väännettyä liian kovin, toisaalta käsin vääntämällä noita ei luulis saavan poikki, toki käytin sellaista kumista liinaa mikä on suunniteltu pullon kierrekorkkien avaamiseen, ei luista sormet
Eippä tuossa sinänsä, koppa tulee runkoon kiinni neljällä tuollaisella kiinnikkeellä ja jos yksi puuttuu niin so what.. Tuon katkennut kierteen osanenkin onnistuttiin Röylässä saamaan irti siitä laakeripukista.
Keskiviikkona menin suoriltaan pajalle rakentamaan ja siinähän tuo koko päivä meni. Tai noi viitisen tuntia sitä taisin keskiviikkona rakentaa, about saman verran tiistaina yhteensä.
Keskiviikkona sain koko rungon nippuun ja sähköt vedeltyä kans. Runko on niin pirun ohut että meinas parissa kohtaa olla hankala saada piuhoja sinne, mutta kun vähän pyöritteli niin löytyhän sieltä sopivat välit..
Runko on justjust tuon Futaban 8ch vastarin levynen, eli vastari menee kivasti sinne väliin, tai sillain ettei se puoliskojan väliin mene vaan jää runkopalojan tasalle. Futaban GY520 mahtui juuri ja juuri runkolevyjen väliin.
Tuo Gauin 100A säädin on vähän jööti, sen kanssa sai eniten tapella, mutta pikanen googlaus että mites muut sen on tehnyt niin löytyhän se sopiva paikka ja johdotus sillekkin.
Lopulta sähköt oli säädetty kopterin rungon sisään ja missään rungon ulkopuolella ei ole minäänlaista palikkaa/ulokkeita
Aivan mahtavaa, johdot sai kivasti niputettua niille tarkoitettuja reittejä myöten.
Torstaina, tänään, tein kopterin ensilennon. Röylässä akut kiinni, kantamatesti uudelle radiolle, liikesuuntien tarkistus, linkkien tarkistus, kaasua leijuu pirun pienillä kierroksilla ja on HILJANEN. Seuraavalla akulla idle1 silmään, holdi pois ja ei muutaku silmukkaa, vaakakierrettä, väähn pystärii, nopeita ohilentoja. Vakaa lentää! Siis ihan tosissaan VAKAA!
Tehoa tossa härvelissä on ku pienessä kylässä, ja idle1:llä mulla tulee vasta 85% koneen tehoista ulos.. idle kakkosella sain jopa pari tic-tocin näköstä liikettä tehtyä ja tosi makee tehä sellasia rainbown tyyppisiä liikkeitä kun se oikeesti pysähtyy ja saa "rääkättyä" kivasti. Mukavat pörinät lähtee niistä peruslavoista! Inverted -leijunta oli helppoa, pysty päästää tikun irti niin pysy paikallaan, itellä vaan ei kantti kestäny enää 10cm päässä heinastä olla pitämättä cyclic -tikusta kiinni
Kolmas akku oli samaa settiä, vähän rauhallisempaa toki, tämä akullinen iteasiassa videoitiinkin, lataan sen kohta youtubeen. Sinänsä harmi että kyseisellä videolla ei näy niin paljoa tota koneen rääkkäystä. Tehoa sieltä tosiaan löytyy, mulla rupes vaan 30C akut jo kyykkäämään
Neljäs... ja se viimenen puolikas akku oli sitten valokuvauksia varten. Leijuttelin matalalla ja inverted heinikon päällä. Eki toivottavasti laittaa pian tästä kuvia tänne, ne oli hienoja ja haluisin parhaimmasta originaali fileen että voin teettää siitä taulun
No kuvat otettiin ja aattelin vielä kokeilla rotaatioo että miten tossa inertia riittää.. eka kerta taivaalla hold päälle, joo kivasti pörise, hold pois päältä --> lisää kierroksia ja korkeelle, hold päälle.. joo kiva.. hold pois päältä.... woooooops... eiprkll.. jotenkin olin tottunut siihen Elykin inertian määrään ja nopeaan kierrosten takasin saamiseen etten osannut odottaakkaan seuraavaa. Kierrokset hiipumassa -> holdi pois -> kierrokset loppu, "ainii, se *tun 10s soft startti" -> blade stop (no nyt se on tehty, vähän tätä uhkailinkin, mutta tää ei ollu tarkotuksellinen) -> toinen lapa löi peräputkeen -> hold takasi päälle ettei tuu enempää vahinkoo ja paristakymmenestä metristä heinikkoon.
Torpin saldo: Katkennut jalas, vääntynyt stabbarintanko ja lommo peräputkessa (ja on se putki vähän vinossakin).
Runko on ehjä, ei mitään jälkiä mistään, vahva ku mikä.. Eihän tuo kummakaan ole, lähekkäin olevat kohtuu paksut hiilarilevyt, niiden välissä paksut alumiinilevyt kahdessa kerroksessa yms..
No lähdin sitten vielä Röylästä hakemaan äiteetä ja broidia Hyvinkäältä tutulta. Siinä tutulla pöydällä vilasin vielä ettei muuta ollut mennyt, suoristin käsivoimin stabbarintangon, nippusiteellä landari kuntoon ja pyörittelin nuppia.. kardaanikaan ei ota mihkään kiinni.
Akku kines ja uudelleen testit sähköille, servot toimii, ei tuu häröjä mistään.. Linkit on kiinni, ruuvit on kiinni, ei epämääräsiä rahinoita. Rauhassa leijumoodilla metrin korkeuteen leijumaan.. SE LENTÄÄÄ!
Idlelläkin kokeilin vielä ja lentää niinkö uutena, pitää kyllä tilaa siihen uus peräputki ja stabbarintanko ja jalakset, mutta voi tolla lentää!
Aivan mahtava fiilis on nyt, Röylästä kun lähdin niin vitutti niin että tuli ajettua Hämeenlinnanväylää(/motaria?) "aavistuksen" vauhdikkaammin. Mutta korjaus olikin helppo ja saan sittenkin leijutella lauantaina Maskussa tolla.
Olen erittäin tyytyväinen Gaui X5:een, ja ainakin tähän mennessä se on ollut vakain ja ketterin näistä mitä mulla on ollu. Alla vielä vähän summasummarum yhteenvetoa ja tässä parin päivän sisään koitan saada videoo ja kuvaakin tähän ketjuun.
Pakkaus:+ Kompakti, kaikki nipussa ja yläkkäästi niputettu, mikään ei pääse paketin sisällä heilumaan
+ Osat jaettu eri laatikoihin, -Päälavat ja perä, -Sähkötarvikkeet, -Nuppi, -Runko ja Canopy
- Rungon puolikkaat ja kaikki muutkin rungon hilppeet (laakeripukit yms) oli sullottu canopyn sisään, mikä oli rikkonut canopyn
- Pusseja ei ole numeroitu ja kopteria rakennettaessa oli parissa kohtaa hankala ettiä oikeita ruuveja kun yhtäkkiä joutuikin avaamaan jonkun aivan ihme pussukan että löysi oikean ruuvin
+/- Nuppi ja perä oli aikalailla valmiiksi kasattu, niissä ei tarvinut tehdä oikeastaan muuta kuin linkit väleihin. Sinänsä hyvä, sinänsä huono asia. Lukitteet löytyi jokasesta ruuvista kun kävin ne läpi ja vaikuttaa siltä että se on tällä kertaa ihan oikeasti kasattu kunnolla. Näihin on tietysti aina vähän vaikea luottaa, kaikki kun pitää yleensä tehdä ihan ite.
Laatu:Runkolevyt on kohtuullisen paksua hiilikuitua, näin randomilla ja mutulla heitettynä väittäsin että paksummat kuin T-Rex 500:ssa ainaskii. Tarkistan tämän vielä. Levyt on hienosti viimeistelty ja varsinkin reunat on hyvän näköiset. Myös alumiiniset laakeripukit yms olivat erittäin laadukkaan oloiset, reunat oli siistit, sekä työstöjälki oli noin yleisesti pällistellen siistiä.
Ei valittamista sen osilta.
- Yksi neljästä canopy holderista korkkasi, tämän kirjoitinkin tuonne ylöskin. Olisko sitten ollut valuvirhe, ikävä sellainen, mutta onneksi tässä osassa eikä jossain muussa kriittisemmässä osassa. Koppa menee vielä kolmella canopy holderilla kiinni ja sehän riittää oikein kivasti.
- Koppa oli haljennut, mutta tämä menee varmaankin tuon pakkaustavan älyttömyyden piikkiin.
* Moottorin kiinnitys tapahtuu X5:ssa kuten mm. Hurricane 425:ssa. Itse en tästä tykkää ja toivon että Gaui kehittelis jotain muuta. Moottori nimittäin ruuvataan ensin kiinni moottoripukkiin ja sitten koko palikka runkolevyjen väliin. Moottoripukki tulee sitten 6 ruuvilla kiinni ja nehän on ruuvattava että näkee tarkasti pinjonin asettumisen päärattaalle. Jos pinjonin ja päärattaan välys on huono, joutuu koko pukin irrottamaan, säätämään motin uusiksi randomilla ja sitten koko paketti takasin kiinni. Sai muuten hetken aikaa tapella että löytyi se sopiva kohta, ei liian tiukkana päärattaassa kiinni, eikä liian kaukanakaan..
LentäminenKopterin vetäsin siis suoraan pakasta ulos, laittelin osat yhteen ja lukitteet väliin. Säädin linkit jotakuinkin sillain kuin ne ohjeissa käsketään ja lähdin lentämään.
X5 käyttäytyy kuin iso kopteri vakautensa puolesta, se on rauhallinen kun haluaa että se on rauhallinen. Jos tahtoo esitellä laitoksen tehoja niin nappaa idle1:n päälle (itsellä 85% koneelta ulos, suora käyrä ja lapakulmat lineaariset 0-100). Tehoa löytyy ja kopteri kääntyy ja kieppuu lähes kuin FBL -härvelit.. No ei sentäs ihan kuin FBL -kopterit, mutta niin lujaa kun mekaanisella stabiloinnilla voi pyöriä. Tictocit onnistui ilman pelkoa että romu tulee alas tai jotain pettää, kopteri pysähtyy kovasta vauhdista kuin seinään kun nostaa keulan ylös ja antaa kulmia.
Ääni on mielestäni hyvin hiljainen, lukuunottamatta sähkökopterille ominaista koneen vinkumista. Norm/leiju -moodilla tuo ei pidä sitäkään ääntä, mulla on sillon siellä niin vähän kierroksia koneella että melkeen näkee kun lavat kiertää, silti se liikkuu mukavan nopeasti ja on varsinkin tällöin hauska lennettävä taivaslennon osalta.
Neljä akkua siis on vasta lennetty ja lisää testejä tehdään, mutta tähän mennessä fiilikset on hyvät enkä ainakaan ole pettynyt ostokseeni.
Torppauksenkin tuo näkyy kestävän sen kummemmitta vaurioitta. Sähköt gyroineen kaikkineen on kivasti turvassa runkolevyjen välissä ja sillaitällai. Mää diggaan!
Jatketaan harjootuksia ja
Eki lisää ne leijutuskuvat tänne!X5 on muuten nähtävissä Maskun kentän avajaisissa lauantaina, aion myös vähän sitä leijuttaa ja taivaslentoakin näkee. Sen kovempaa rääkkiä en vielä anna tolla lommoilla olevalla peräputkella