Kirjoittaja Aihe: Parkinson tautinen Freya  (Luettu 9373 kertaa)

Poissa juhamoisio

  • Opetteleva torppari
  • **
Parkinson tautinen Freya
« : 08 Elokuu, 2010, 13:51:40 »
Torpin jälkeen vaihdettu:

- Masto
- Lepatusakseli
- Lavat
- Alarunkolevyt
- Tail shaft
- Tail Housing
- Nupista Center HUB
- Landarit


Edelleen värkki ravistaa IDLEllä ihan kiitettävästi, leijunnassa sitä ei vielä huomaa...

Kysymys kuuluu mitä vaihdetaan seuraavaksi?

Jotkut linkit on "hieman" kieroja... ne aion vaihtaa seuraavaksi mutta onko jollain vielä muuta ideaa?

-J-
- Freya EVO OP SWM + Kontronik 700-45 + CC Phoenix Ice HV2 160 + Spektrum + GY520
- Freya EVO HPM + Kontronik 700-52 +CC Phoenix Ice HV2 120 + Align + GY520
- Hirobo SDX + Kontonik 700-45 + CC Phoenix ICE HV80 + Spektrum Servos + GY520
- DX7

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #1 : 08 Elokuu, 2010, 14:04:42 »
Tarkoitatko mastolla pääakselia?

Tarkista:

-Pääakseli (kannattaa yleensä vaihtaa aina pienenkin osuman jälkeen)
-Laakerit (kaikki)
-Linkit (kaikkien pitää olla suorat)
-Stabbariakseli ja stabbareiden etäisyys
-Lapojen tasapaino
-Säädöt :)

-Rane
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

jk

  • Vieras
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #2 : 08 Elokuu, 2010, 14:53:26 »
Jos ravistus on nopeaa, niin taitaa olla kytkimenakseli vino. Itsellä oli aikoinaan sama ongelma.

Poissa juhamoisio

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #3 : 08 Elokuu, 2010, 19:38:00 »
Jep pääakseli... nyt on kaikki linkit suoria, laakeritkin on vaihdettu en vain muistannut manita.
Stabbarien etäisyydet on katottu moneen kertaan. Lavatkin on tasapainossa.


Tarkoitatko mastolla pääakselia?

Tarkista:

-Pääakseli (kannattaa yleensä vaihtaa aina pienenkin osuman jälkeen)
-Laakerit (kaikki)
-Linkit (kaikkien pitää olla suorat)
-Stabbariakseli ja stabbareiden etäisyys
-Lapojen tasapaino
-Säädöt :)

-Rane
- Freya EVO OP SWM + Kontronik 700-45 + CC Phoenix Ice HV2 160 + Spektrum + GY520
- Freya EVO HPM + Kontronik 700-52 +CC Phoenix Ice HV2 120 + Align + GY520
- Hirobo SDX + Kontonik 700-45 + CC Phoenix ICE HV80 + Spektrum Servos + GY520
- DX7

Poissa juhamoisio

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #4 : 08 Elokuu, 2010, 19:42:26 »
Hyvä vinkki ja helppo tarkistaa. Ei vain olisi itselle tullut mieleen.
Ravistus on melko nopeaa ja ilmenee vain vasta idlellä kun kierroksia on enemmän.

Puran vehkeen ja katson mitä sanoo.


Onks havaintoa saako tota akselia erikseen vai tarviiko ostaa toi 0414-307 paketti jossa myös kytkinkenkä?



-J-

Jos ravistus on nopeaa, niin taitaa olla kytkimenakseli vino. Itsellä oli aikoinaan sama ongelma.
« Viimeksi muokattu: 08 Elokuu, 2010, 22:00:32 kirjoittanut juhamoisio »
- Freya EVO OP SWM + Kontronik 700-45 + CC Phoenix Ice HV2 160 + Spektrum + GY520
- Freya EVO HPM + Kontronik 700-52 +CC Phoenix Ice HV2 120 + Align + GY520
- Hirobo SDX + Kontonik 700-45 + CC Phoenix ICE HV80 + Spektrum Servos + GY520
- DX7

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #5 : 22 Syyskuu, 2011, 17:13:03 »
Onkos monella ollut freyojen ja eaglien kanssa perällä kuinka paljon tärinä ongelmia? omissa hirobon 90 vehkeissä ollu aina jonkin moista perän väpätystä ja yleensä pelottavan paljon. Pienillä nuppikierroksilla aina 1850 asti toimii tasaisesti ilman pienintäkään värinää, mutta kun kiekat nostaa normaalille idle up tasolle, eli yli 1900-1950 niin kuin seinään perä alkaa hakata pystyyn. Lähellä kun leijuttaa niin näkee, kun koko perä osa, mikä jää peräputken tukien ulkopuolelle vatkaa korkeataajuisesti ylös alas. Muuten kopteri toimii pehmeästi, mutta perä ei. Tuntuu, että tuo jonkinmoinen ominaisuus näissä hirobon vehkeissä, joka ei johdu mistään epätasapainosta vaan jostaan resonanssista/fysiikan laista. Onko peräputki vaan liian löysää tavaraa? Ainakin yhdellä tyypillä suomessa olen nähnyt peräputken tuet, jotka alkaa ihan rungon alalaidasta ja päättyy ihan peräkasettiin asti, joten vastaavia ongelmia/ominaisuuksia on havaittu? Kirjoittakaapas omia kokemuksia asiasta.

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #6 : 22 Syyskuu, 2011, 17:18:55 »
Moro,

Ootko tarkistanu peräputken tuet tyvestä? Yhdessä omista 700:sta oli samaa ongelmaa, hävis kylläkin kun vaihdoin tuet.

-R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #7 : 22 Syyskuu, 2011, 17:44:53 »
Kyllä kopteri on ihan kunnossa. Samaa ominaisuutta ollu mulla kolmessa eri 90 hirobossa. Samaa vikaa myös löytyy kaverin koptereista samalla kylällä. Tämä tärinä ei ole tullut ykskaks, vaan sitä on ollut aina. omissa Jr:n ja Alignin 90 koptereissa ei ole vastaavaa ikinä ollut.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #8 : 22 Syyskuu, 2011, 17:46:01 »
Onkos monella ollut freyojen ja eaglien kanssa perällä kuinka paljon tärinä ongelmia? omissa hirobon 90 vehkeissä ollu aina jonkin moista perän väpätystä ja yleensä pelottavan paljon. Pienillä nuppikierroksilla aina 1850 asti toimii tasaisesti ilman pienintäkään värinää, mutta kun kiekat nostaa normaalille idle up tasolle, eli yli 1900-1950 niin kuin seinään perä alkaa hakata pystyyn. Lähellä kun leijuttaa niin näkee, kun koko perä osa, mikä jää peräputken tukien ulkopuolelle vatkaa korkeataajuisesti ylös alas. Muuten kopteri toimii pehmeästi, mutta perä ei. Tuntuu, että tuo jonkinmoinen ominaisuus näissä hirobon vehkeissä, joka ei johdu mistään epätasapainosta vaan jostaan resonanssista/fysiikan laista. Onko peräputki vaan liian löysää tavaraa? Ainakin yhdellä tyypillä suomessa olen nähnyt peräputken tuet, jotka alkaa ihan rungon alalaidasta ja päättyy ihan peräkasettiin asti, joten vastaavia ongelmia/ominaisuuksia on havaittu? Kirjoittakaapas omia kokemuksia asiasta.

Sähköllä tätä on, tee pitkät perän tuet metritavarasta ja väliin silta. That's it.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #9 : 22 Syyskuu, 2011, 18:01:43 »
Etkö oo nitrona huomannu vastaavaa?

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #10 : 08 Tammikuu, 2012, 13:19:37 »
Lainaus
Sähköllä tätä on, tee pitkät perän tuet metritavarasta ja väliin silta. That's it.

Eikö kukaan muu ole joutunut painimaan tämän asian kanssa? Pitkillä tuilla homma kyllä korjaantuu (piiloutuu), mutta mitens sitte kun halutaan laittaa täyskoppaa päälle, niin tuet on lyhennettävä ja tärinä tulee esiin. Suomessa on porukkaa jolla on 90 hiroboa sähköllä ja täyskopalla, kertokaas onko teillä ollut ongelmia tärinöiden kanssa vai onko tää ongelma vaan mulla.


Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #11 : 08 Tammikuu, 2012, 13:30:13 »
Kopan kanssa voi olla myös pitkät tuet eikä ongelmaa sitten ole.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #12 : 08 Tammikuu, 2012, 14:25:53 »
Nova4:seen mahtuu noin 5-10cm pidemmät tuet ja silloinkin pitää rungon puoleisia tuen kiinnityskohtia nostaa. Ei vaikuttanu mulla yhtään tärinään. Tärinä ei oo mitään pikkuista, mutta leijunta kiekoilla toimii silkinpehmeästi. Jos jotain olisi epäbalanssissa niin tuskin se leijuntakiekoilla olis noin hyvä.

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #13 : 08 Tammikuu, 2012, 17:45:24 »
Samaa ongelmaa oli viimekesänä ja tuli pahemmin ilmi vasta Novan kanssa ja oli nähtävästi ainakin osasyyllisenä SM:ssa sattuneessa torpissa, jossa peräevän virkaa toimittanut rautalanka meni lapojen väliin. Niin pahaa se ei ollut kuin Moisiolla, mutta samankaltainen kuitenkin. Syyksi epäilin tässä perälavan pitimen laakereita, jotka tuntui olevan ok vapaasti pyöritettäessä, mutta kuormitettuna alkoivat ahistaa. Tämä oli tietysti torpin jälkeen tehty havainto, että liekkö syy vaiko seuraus, mutta värinät kuitenkin hävisivät sen jälkeen. Torpin jälkeen tosin vaihdon maston jne, mutta ne oli vaihdettu jo aikaisemminkin ilman mitään vaikutusta.
Toinen minkä olen huomannut aiheuttavan värinää, tosin pienempää, on hihnan kireys. Sopivan kireyden hakeminen tuntuu olevan välillä hyvin tarkkaa hommaa..

-Tero
Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #14 : 08 Tammikuu, 2012, 18:14:18 »
Vähän omia kokemuksia aiheesta.

Edelleen ne pitkät perän tuoet, silta väliin. Toinen juttu mikä on aiheuttanut värinää, just toi hihna. Mulla paras vaihtoehto on ollut tosi löysä hihna. Sillä toimii hyvin kun pitää nuppiekierrokset alle 1900. Sen yli kun menee niin tärinä alkaa, en tiiä mikä sitten auttaisi. Näillä mennään, jotain juttuja on kokeilun alla tulevaisuudessa... en osaa vielä veikata niiden toimivuudesta / toimimattomuudesta.

Jos on vanha hiilikuituinen peräputki käytössä niin se voi olla löystynyt. Kannattaa vaihtaa uuteen, vielä jos alumiinisen laittaa niin sitten tärinä vähenee varmasti.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #15 : 08 Tammikuu, 2012, 22:48:58 »
Mullakin taitaa täristä mutta en ole siihen sen enempää jaksanu paneutua ja polttis on kyseessä.

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Parkinson tautinen Freya
« Vastaus #16 : 01 Huhtikuu, 2012, 20:19:36 »
Nyt on perän tärinät ratkottu/korjattu. Toimii pehmeästi ihan vakio tuilla ja ainakin 2000rpm nuppikierroksiin asti helposti. Pyrstöroottorin välitys-suhde vaan pienemmäksi. Etummainen perävedon hihnapyörä (tail pulley) vaihdetaan Sceadun vastaavalla 16 hampaisella. Sitten vielä tarkistaa että samalla akselilla oleva hammasratas (Counter gear) on 18 piikkinen. Tällöin perävedon välityksiksi mastoon nähden tulee suunnilleen 1:4,33 vakion ollessa noin 1:4,8. Itsellä oli 17 piikkinen counter gear joten pyrstö pyöri vakiotakin kovempaa ja ongelmat oli pahat. Testasin ihan vakio freyan muovi perälavoilla, enkä itse nopeasti huomannut tehon puutetta perässä, mutta saahan sinne aina vaihdettua isommat lavat, jos perän teho heikkenee liikaa. Arvostus Hiroboa kohtaan ei juurikaan noussut, mutta onpahan nyt pykälää toimivammat vehkeet. Kannattaa kokeilla, jos on ongelmia.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
5716 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2009, 17:17:40
kirjoittanut Sammy
29 Vastauksia
11265 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2009, 21:06:46
kirjoittanut ropellihattu
8 Vastauksia
5238 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Lokakuu, 2009, 15:27:39
kirjoittanut jukka
8 Vastauksia
5049 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Lokakuu, 2009, 15:29:38
kirjoittanut Ege
4 Vastauksia
4531 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Marraskuu, 2009, 23:20:11
kirjoittanut Ege