Nykyään halppis merkeiltäkin on alkanut tulla ok kamaa ja joskus ei oo ideaa ostaa kalliita osia, mut oon säätäny ja koettanu useasti 401b + hxt900 comboa HK450:ssä mutta ei se kyllä erityisen vakuuttava ollut, vaikka lopulta saatiinkin suorassa pitämään. Toki parempi oli ku monet samanhintaiset gyrot mitä on testattu. Ois kiva joskus koettaa tollasta ajan kanssa vaikka 450pro:ssa ja hyvällä servolla.
Testatessa en yrittäny verrata mihinkää high end gyroihi vaan uuden harrastajan näkökulmasta koneen ensilennolla, piti koetella paljon eri juttuja että sai toimimaan tyydyttävästi, mikä on pikkasen vaikeeta jos osaa just ja just leijuutella. On tarkempia säätöjen kanssa joten kokeneemman säätöapu on suositeltavaa.. Toki kalliitkin gyrot vaatii säätöä mut ne on enemmän plug and play tyyppisiä, helpompi saada toimimaan suoraan paketista, helpottaa kummasti jos ei oo mitään aijempaa kokemusta.
Onko porukalla toiminu ne hxt:t miten luotettavasti? Meillä hajos kolme niitä putkeen 450 kopterissa, joten ei hirveen hyvää kuvaa oo kieltämättä tullu. Lennokissa toimi hyvin. Hajoomisia lukuunottamatta vaikuttivat hyviltä tarkkuuden puolesta.
Ja fakta vaan on se että mitä paremmin toimii niin sen kivempi opetella, ongelmia tulee yleensä ihan riittämiin siellä pilotin päässä varsinkin aloitellessa : ). Musta 50e ei oo mikään kauheen paha hinta peräservosta, varsinkin jos kopteri itse tulee lentokunnossa maksaa yli 500.
Tottahan se on että monet teilaa vehkeitä ennakkoluulojen perusteella, mutta ois kiva toisaalta tietää kuinka moni halppis gyrojen kehujista on koettanu oikeesti hyvää setuppia joka on vielä hyvin säädettykkin. Kaikki on suhteellista, jotkut hyväksi kehutut tavarat osoittautuu ei niin hyväksi kun tulee uusia vertailukohtia. Ja toisinpäin, joku kallis tuote voikin olla yliarvostettu ja ylihintainen.
lisäys: Ja jos sanotaan että perä toimii todella hyvin, niin mitä se sit loppujen lopuks tarkottaa. Ajottelijalle se tarkottaa että perä ei lähe pyöriin kun koneen nostaa ilmaan, kokeneemmalle sitä että pitää taivaalla hyvin eikä muljahda kun flippaa, ja prolle sitä että koneen voi tuoda kylki edellä pirottaen sadasta metsistä ilman että pironopeus muuttu yhtään. En oo vielä saanu yhtään gyroa säädettyä vastaamaan tuota viimesintä kriteeriä joten kaipa mikään perä ei toimi todella hyvin. Paitsi Tareqin koneissa : D