Moido,
F3C-puolella se avustaja on aina ollut kuvioissa mukana. Sieltä se on myös tullut F3N-luokkaan. F3C-luokassa avustajan pääasiallinen tehtävä on ilmoittaa tuomareille seuraava lennettävä liike. Esimerkiksi voi tulla tilanteita jossa ohjelmassa olisi liikkeitä joiden lentäminen tietyssä tuulessa tms. on niin vaikeaa ettei lentäjä sitä halua lentää. Tällöin liike jää välistä ja asia menee tuomareiden tietoon juuri siten, että avustaja huutaa tuomareille seuraavan liikkeen jättäen yhden välistä pois. Joskus on jopa käynyt niin, että kopteriin on tullut kesken suorituksen jokin tekninen vika, esimerkiksi moottoririkko, polttoaineloppunut, akku kyykähtänyt tms. joka estää ohjelman suorituksen järkevästi loppuun asti. Tällöin on vielä usein mahdollista saada autorotaatiosta hyvät pisteet joten avustaja saattaa huutaa autorotaation vielä ja hyvällä onnella se saadaan lennettyä hyvin. Kokeneet kehäketut EM- ja MM-kisoissa saattavat ongelmien sattuessa ja kopterin sijainnin ollen hyvä, tajuta suoraan huutaa rotaatio ja siihen aloituskin vielä kun huomaavat, että moottori sammuu ilmassa. Kokemattomien kilpailijoiden kohdalla tilanne menisi siten, että lennättäjä käskee huutaa tuomareille rotaation tms... Silloin voi olla jo hieman myöhäistä arvostelun kannalta. Nämä näistä huutotilanteista.
Toinen avustajan tärkeä rooli on seurata muuta ilmatilaa ja ympäristöä. Lennättäjän kun pitää seurata kopteria ja yrittää keskittyä siihen mahdollisimman hyvin. Joten avustaja katseletee ympäristöön jos jostain tulee riippuliidin, lennokki tms. eteen tai edes siten näkyville, että se häiritsisi lennättäjän keskittymistä. Avustaja siis varoittaa näistä. Esimerkiksi Juho viime SM-kisoissa ilmoitti mulle leijuntaliikkeen aikana, että kohta menee riippuliidin edestä mutta ei aiheuta vaaraa. Tällöin lennättäjän ei tarvitse kesken suorituksen pelästyä, että mitä vittua nyt tapahtuu eikä keskittyminen herpaannu niin pahasti. Avustaja voi myös observoida säätilaa ja kertoa lennättäjälle jos havaitsee vaikkapa kaatosateen lähestyvän tai tuulen suunnan muuttuneen tms...
Avustaja ei ole valmentaja, arvokisoissa...
Eli Avustaja ei saisi sääntöjen mukaan antaa lennättäjälle lentämiseen liittyviä ohjeita. Suomessa porukka kuitenkin haluaa kehittyä koko ajan jopa kisojen aikana. Tällöin kilpakumppaneillekin ollaan jopa annettu avustajan toimessa ohjeita.Esimerkiksi pyydetty rentoutumaan hieman tms... Jopa liikkeitä ajettaessa on annettu ohjeita, mikäli avustaja on huomannut, että kopteri ei tule liikkeeseen oikeassa asennossa, niin ollaan saatettu antaa ohje korjata asentoa ja kertoa miten korjaus pitää tehdä jopa "Nokkaa oikealle" tms. Mikäli jollain kaverille on ollut ongelmia jonkin liikkeen lentämisessä, niin avustaja on saattanut siinäkin auttaa esimerkiksi seuraavilla käskyillä, "työnnä jo", "muista pitchi", "lisää lapakulmia" tms... Osa liikkeistä on ollut joskus vaikeita piruettien suuntien suhteen. Piruetti selällään esimerkiksi on pitänyt aloittaa oikeaan suuntaan jotta kopteri tulee liikkeestä ulos oikeaan suuntaan. Tällöi avustaja on saattanut muistuttaa lennättäjää kopterin ollessa selkäleijunnassa, että "tikku vasemmalle" tms. jotta piruetti lähtee oikein. Nämä tämän tyyliset ohjeet ovat siis isoissa kisoissa kielletty, mutta tiedän tätäkin tapahtuneen.
Sitten extrana lennättäjä saattaa olla niin paniikissa kisahetkellä, että ohjelma jopa unohtuu. Tällöin on kiva kun ei tarvitse muistella ohjelmaa ulkoa kun avustaja toivon mukaan siitä huolehtii. Sen sijaan, ei ole lainkaan tavatonta, että avustaja huutelee tuomareille ties mitä liikkeitä joita ei kuuluisi lentää seuraavaksi. Lennättäjänkin on syytä olla hieman skarppina.
Siinä vaiheessa kun lennättäjän ja avustajan yhteistyö sujuu todella hyvin pystyy avustaja auttamaan lennättäjää ilmoittamalla liikkeen alun ja lopun oikeassa paikassa. Esimerkiksi Kopterin ollessa ylhäällä ja lennättäjän katseen seuratessa sitä, ei aina välttämättä hahmotu missä menee keskilinja. Yhteistyön pelatessa hyvin, ei lennättäjän tarvitse tästä keskilinjasta välittää. Heti kun avustaja on huutanut tuomareilla "Alkaa", lennättäjä lentää reilun sekunnin suoraan ja alkaa vetämää kopteria vaikka pystynousuun sen sijoittuessa suoraan keskilinjalle. Toisaalta taas jos avustaja ilmoittaa liikkeen alkavaksi liian myöhään, menee liike helposti ihan pipariksi. Tästä syystä jotta lennättäjä saisi todellista apua liikkeiden sijoittamiseen sektoriin, tulee lennättäjän ja avustajan yhteistyön todella toimittava hyvin.
PS. Niin ja sitten on näitä erikoistehtäviä, kuten avustaja kaivaa takin taskusta lennättäjälle aurinkolasit kesken keikan. Lukee lennättäjän kännykkään tulleen tekstiviestin
Läimäisee hyttysen lennättäjän poskesta avokämmenellä hengiltä jne... Mutta tosiaan sääntöjen mukaan siellä pitäisi olla aika hiljaa, eli mitään tarinointia siellä ei hyvällä katsota. EM- ja MM-kisoissa siellä ollaan aika hiljakseen eikä turhia höpötetä. Jos jotain on pakko puhua, niin sekin yritetään tehdä sillein ettei muut huomaa. Suomen kisoissa on sitten hiukka rennommpi fiilis.
--
Timo