Kirjoittaja Aihe: Mitä ja mistä aloittelijalle  (Luettu 119903 kertaa)

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #175 : 25 Syyskuu, 2010, 13:14:14 »
Nyt nolottaa... ihmettelin kun jälleen meni toiseen akkuun tasan 1500 mAh. Pieni vilkaisu laturin asetuksiin ja siellä oli cut-off päällä 1500mAh kohdalla ;D

Jos vaikka jatkossa latailis akut täyteen asti... :)

Mikähän olis muuten sopiva time cut-off?

Laturina Imax B5.
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #176 : 25 Syyskuu, 2010, 17:04:45 »
Nyt nolottaa... ihmettelin kun jälleen meni toiseen akkuun tasan 1500 mAh. Pieni vilkaisu laturin asetuksiin ja siellä oli cut-off päällä 1500mAh kohdalla ;D

Jos vaikka jatkossa latailis akut täyteen asti... :)

Mikähän olis muuten sopiva time cut-off?

Laturina Imax B5.

Mulla taitaa toisessa olla 120 min ja toisessa laturissa 240 min. Molemmat tosin turnigyn latureita toinen 400W ja toinen 200W.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #177 : 26 Syyskuu, 2010, 16:05:13 »
Huhuh, kuume senkun kasvaa. Aika kivasti alkaa leijuttelu sujua, niin kauan kuin on perä lennättäjää kohti. Seuraavaksi ajattelin tarttua tuohon gyroskoopin säätämiseen, kun nokka hiljalleen tosiaan kääntyy oikealle, perä vasemmalle. Lueskelin tuon Perä vaeltaa -ketjun ja homma on aikalailla kirkkaana mielessä.

Ainut mikä mietityttää on, että miten saan tuon gyron herkkyyden naksuteltua edestakaisin tuolla Hold-Rudder napilla? Siinä on Throttle-cut ohjelmoituna, ja nyt gyron HH-mode on ollut käytössä kun olen lentänyt, eli kytkin asennossa 0.

Meneekö se niin, että tiputan 0-asennon gyro-herkkyyden rate-modeen, lennän ja säädän takaservon paikan mekaanisesti tai trimmillä. Sitte kopteri maahan, naksuttelu edestakaisin 3 kertaa, kun 1-asennossa gyro-herkkyys on laitettu HH-tilaan. Gyro kuittaa, että homma ok ja tämän jälkeen nostan 0-asennon gyro-herkkyyden takaisin HH-tilaan? (ja nautin napakasta perästä :) )

Vaimoke otti aamupäivän leijutuksesta kuvan :)

Edit: Gyrona siis HK401b
« Viimeksi muokattu: 26 Syyskuu, 2010, 16:42:26 kirjoittanut Crys »
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #178 : 26 Syyskuu, 2010, 17:33:53 »
Lainaus
Ainut mikä mietityttää on, että miten saan tuon gyron herkkyyden naksuteltua edestakaisin tuolla Hold-Rudder napilla?
Ei sitä HH-Rate vaihtoa kannata (onko edes mahdolista?) laittaa HOLD:iin.

Tee siten että laitat GAIN-piuhan vastaanottimessa GEAR-kanavaan.
Sitten menet radion Travel Adjust- valikkoon. Kohdasta GEAR säädät sitten GAIN arvon halutuksi.
Esim +50 ylemmässä arvossa merkitsee HH-tilan arvoa 50 ja alempaan vaikka -40, merkitsee RATE tilan arvoa 40.

Nyt sinulla toimii RATE-HH vaihdot vasemmalla etupaneelissa olevasta pitkästä GEAR kytkimestä.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Vilho

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #179 : 26 Syyskuu, 2010, 19:23:55 »
Tuo menee mielestäni juurikin noin kuten tuossa suunittelit tuon rate-HH naksuttelun tekeväsi.

Toinen vaihtoehto on tuo Miikan ehdottama, eli otat tuon gyron säädön pois lentotilavivun takaa ja säädät tuolla gear-vivulla ja sen travel adjustilla sen herkkyyden. Jotta tuo gear-kanavan travel adjustin muuttaminen ja gear vivun naksuttelu vaikuttaisi vastarille menevään signaaliin, pitää sun mennä radioon virrat kytkiessä valikkoon ja sieltä valkata input select kohdasta gear-gear. Nythän sulla on siellä gear-gyro.

Jos sen tekee noin kuten Miika ehdotti, niin eri lentotiloille ei pysty ohjelmoimaan eri gainia. Nykyisellä toteutuksella sulla on mahdollisuus laittaa vaikka kaksi eri HH arvoa ja käyttää niitä eri lentotiloissa. Tarviiko sitä vai ei, niin se on makuasia ja riippuu myös koneesta ja sen säädöistä.

Poissa gate

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #180 : 14 Lokakuu, 2010, 22:21:27 »
Dodi, täältä ilmoittautuu yksi uusi verkkokauppa.com lentäjä 1 1/2 päivän kokemuksella. Härpäkkeen virkaa on hoitanut fxd 100 pegasus, 4ch "nelilapanen" (en tiedä miksi kutsutaan, jokatapauksessa kahdet lavat päällekkäin) kopteri.

No, nälkä kasvaa syödessä lentokertoja tuolle on tullut ehkä noin 10kpl mikä ei ole paljon 180mah akulla. Koneella on mittaa noin 21senttiä  ja lavoilla noin 18cm. Tässä vaiheessa on tullut jo selväksi että ominaisuudet loppuu kesken jollain osa alueilla siksipä haluan uuden.

Tällä hetkellä kone pysyy ilmassa. Osaan lentää kahdeksikkoa etu sekä takaperin suht nappulat kaakossa. Pystyy myös " sivuttain liuttamaan" vahtia ympyrän tekemiselle. Keikuttaa kopteria eteen taakse eteen. Näitä myös jonninverran yhdistellen olen saanut jo monta 2 minuutin onnistuneisuuden tunnetta.

Nyt on kauhea houkutus hommata joku oikea kopteri millä sitten voisi puhua jo vaikka minuuttien lennättämisestä. Kone tulisi ulkokäyttöön. Talvisin on myös mahdollisuus lentää pommisuojassa.

Mitähän sitä pitäs lähteä katsomaan vai suositteletteko vielä toisen pienenkopterin ja simun ostoa?

Kiitos

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #181 : 14 Lokakuu, 2010, 22:30:30 »
Kannattaa melkeen lueskelle tämä säie läpi ja katsella vaihtoehtoa. :) Se mikä kopteri kannattaa ostaa riippuu paljon sinun budejististasi.

Align 450 super combo sarjan kopterit tuntuvat olevan luotettava vaihtoehto.
Toinen samanhintainen ellei halvempi vaihtoehto on Gaui 425 joka on huomattavasti suurempi kuin alignin 450 kokoluokan kopteri ja sen vuoksi myös vakaampi.
Gauissa on hyvää halvat ja laadukaat varaosat. Joku alikilin omistava voi kertoa kokemusia siitä.


Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #183 : 15 Lokakuu, 2010, 05:44:34 »
Tuolla on perus 450-kokoinen suhteellisen edullisesti, tosin tuohon joutuu vielä hommaamaan gyron, servot ja radion.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa gate

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #184 : 15 Lokakuu, 2010, 07:32:05 »
Kiitos vastauksista, pitää topicit kahlata läpi. Sellanen asia minkä olen huomannut on että yritä eina ensin haalia käytetty, koska yleinsä sieltä tulee sopiva nippu varaosia mukana. Pätee varmaan tähänkin lajiin.

Tutkaillaan.

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #185 : 15 Lokakuu, 2010, 09:44:23 »
Tuolla myydään osiossa on aika usein edullisia "aloituspaketteja" joissa on mukana kaikki + läjä osia. Kannattaa sitten katsoa ettei huonoa osta :D

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #186 : 15 Lokakuu, 2010, 16:51:48 »
samaa mieltä, varsinkin noita hk450 paketeista pyydetään usein ehkä turhan suuria summia

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #187 : 15 Lokakuu, 2010, 17:25:58 »
Lainaus
samaa mieltä, varsinkin noita hk450 paketeista pyydetään usein ehkä turhan suuria summia
Tämä on kyllä niin totta.  Joskus ihmettelen kun myydään "vähän torpattu kopteri" jossa on kuitenkin "kaikki tarvittavat varaosat korjaamiseen" ja hinta on parikymppiä pienempi kuin uudessa, että ostaako näitä joku. Nyrkkisääntönä voisi pitää että jos kopteri on lentokuntoinen, oikea hinta on esim 60-75% uudesta. Lentokunnoton on kuin katsastamaton auto, kannattaa tutkia tarkkaan ja hinta on aika kaukana uudesta.
Varaosia on hyvä olla mukana, mutta kaikki pitkään harrastaneet tietää että ne varaosat joita kertyy varastoon ovat niitä jotka ei koskaan hajoa. Sitten kun hinta ja tuote on kohdallaan, kaupat syntyy muutamassa tunnissa joten kannattaa olla nopea.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #188 : 15 Lokakuu, 2010, 19:05:27 »
....kaikki pitkään harrastaneet tietää että ne varaosat joita kertyy varastoon ovat niitä jotka ei koskaan hajoa.
Kehittyminenkin vaikuttaa varaosien kertymiseen. Itse ostan tarpeen vaatiessa määrättyjä osia aina nipullisen, kuten esimerkiksi akselit ja lavat... No nyt niitä joitakin osia on alkanut säästymään kun ei roippeet torppaanu enää joka kerta...  ;D

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #189 : 15 Lokakuu, 2010, 19:16:32 »
Mulla ei kuussatkuun oo kuin päälavat (puiset, jotka sain "lahjaksi" Sepolta :)) sekä hiilarit .Taitaa myös perälavat löytyä, en ees muista enää.....

Reksän 450:een sit löytyykin aivan älyttömästi varaosia !!! Hintaa niille en edes halua laskea. Ovat vaan "varalla"  ??? ??? ???
« Viimeksi muokattu: 15 Lokakuu, 2010, 20:54:01 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #190 : 15 Lokakuu, 2010, 19:30:49 »

Reksän 450:een sit löytyykin aivan älyttömästi varaosia !!! Hintaa niille en edes halua laskea. Ovat vaan "varalla"  ??? ??? ???

Just noin. Mullakin on oma pakki 450 sev2 varaosille.. Varalavat ei mahdu pakkiin...

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #191 : 15 Lokakuu, 2010, 20:18:51 »
Ja aina sieltä varaosapakista sitten kumminkin puuttuu se mitättömän pieni osa, jota joutuu lähteä erikseen metsästämään. Joku ruuvi, prikka, leparin kumit, lavanpitimen laakeri tai jotain. Tai sitten työkalupakista puuttuu joku kymmenen euron tuikitarpeellinen kunnollinen työkalu ja sitten jollain huonommalla tulee väännettyä ruuvien kannat aikaa myöten pyöreiksi.

Tai saattaahan se olla, että sieltä varaosista se yksi lepatusakselin prikka löytyisikin, mutta tippuu huonossa asennossa säätäessä olohuoneen karvalankamattoon ja sitä saa sitten sieltä matosta etsiä magneetin kanssa koko illan. Lopulta on sitten niin väsynyt virvokkeiden nauttimisesta prikan etsimisen yhteydessä, ettei jaksa korjausta jatkaa ja sama homma sitten seuraavana iltana. ;D
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #192 : 15 Lokakuu, 2010, 20:31:10 »
Ja aina sieltä varaosapakista sitten kumminkin puuttuu se mitättömän pieni osa, jota joutuu lähteä erikseen metsästämään. Joku ruuvi, prikka, leparin kumit, lavanpitimen laakeri tai jotain. Tai sitten työkalupakista puuttuu joku kymmenen euron tuikitarpeellinen kunnollinen työkalu ja sitten jollain huonommalla tulee väännettyä ruuvien kannat aikaa myöten pyöreiksi.

Tai saattaahan se olla, että sieltä varaosista se yksi lepatusakselin prikka löytyisikin, mutta tippuu huonossa asennossa säätäessä olohuoneen karvalankamattoon ja sitä saa sitten sieltä matosta etsiä magneetin kanssa koko illan. Lopulta on sitten niin väsynyt virvokkeiden nauttimisesta prikan etsimisen yhteydessä, ettei jaksa korjausta jatkaa ja sama homma sitten seuraavana iltana. ;D
Tuostapa innostuneena kolusin pakkini läpi, niin puutteena oli 450:sestä alemmat rungon puolikkaat...
Puutteessa olevat osat ovat kentällä kumminkin painonsa arvosta kultaa...

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #193 : 15 Lokakuu, 2010, 20:50:42 »
Ja aina sieltä varaosapakista sitten kumminkin puuttuu se mitättömän pieni osa, jota joutuu lähteä erikseen metsästämään. Joku ruuvi, prikka, leparin kumit, lavanpitimen laakeri tai jotain. Tai sitten työkalupakista puuttuu joku kymmenen euron tuikitarpeellinen kunnollinen työkalu ja sitten jollain huonommalla tulee väännettyä ruuvien kannat aikaa myöten pyöreiksi.

Tai saattaahan se olla, että sieltä varaosista se yksi lepatusakselin prikka löytyisikin, mutta tippuu huonossa asennossa säätäessä olohuoneen karvalankamattoon ja sitä saa sitten sieltä matosta etsiä magneetin kanssa koko illan. Lopulta on sitten niin väsynyt virvokkeiden nauttimisesta prikan etsimisen yhteydessä, ettei jaksa korjausta jatkaa ja sama homma sitten seuraavana iltana. ;D
Tuostapa innostuneena kolusin pakkini läpi, niin puutteena oli 450:sestä alemmat rungon puolikkaat...
Puutteessa olevat osat ovat kentällä kumminkin painonsa arvosta kultaa...

Mulla on kopterisalkkuun jemmattu täysi hk450runko täydellisenä, koskaan ei oo mekaanisen osan takia tarvetta lopettaa lentömistä. servojakin löytyy mutta muita sähköjä ei.

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #194 : 16 Lokakuu, 2010, 02:33:31 »
servojakin löytyy mutta muita sähköjä ei.

Ja tietty ainut minkä hajotat kentälle on nopari. Eikö se just tällee mene...  ;D

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #195 : 16 Lokakuu, 2010, 09:43:53 »
servojakin löytyy mutta muita sähköjä ei.

Ja tietty ainut minkä hajotat kentälle on nopari. Eikö se just tällee mene...  ;D

Ehkä juu mutta servot on kuitenkin se todennäköisin.

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #196 : 16 Lokakuu, 2010, 10:27:13 »
Onko myös kopukka puolelle levinnyt rc auto harastajien hyvin yleisesti käyttämä tapa hommata kokonainen auto varaosiksi? Itse olen harkinnut tilata saksasta kokonaisen 6satkun varaosiksi kun tuntuu tulevan paljon halvemmaksi ja on varmasti jokaista osaa tarvittava määrä varalla.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #197 : 16 Lokakuu, 2010, 11:15:05 »
Itse en näe hyötyä ostaa toista kopteria varaosiksi, kuitenki voi sen verran odottaa että tilaa ne tarvittavat osat... kuitenkin nopeasti ne saa trex-storesta/fastladilta..
Kuitenkin se toinen on eka torpin jälkeen riisuttu tai laitettu lentoon ja vanha roikku romuna ja siihen tilataan osat, menee pari päivää ja sekin on taas kasassa...
Kisa miehillä ymmärrän kaksi kopteria jos toinen porsii syystä tai toisesta, silloin tosin saa olla molemmat ihan lentokuntoisia ettei tartte sähköosia roiskia.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #198 : 16 Lokakuu, 2010, 11:17:15 »
...ja on varmasti jokaista osaa tarvittava määrä varalla.
Jos "tarvittava määrä" on 1kpl, ni sitten. Ensimmäisen torpin jälkeen kuitenkin ne tavalliset osat (lepari, pääakseli, rattaat, laakerit, ...) on käytetty, ja ne pitää joka tapauksessa ostaa varaosina seuraavan torpin jälkeen. Jollei sitten osta taas kokonaista kopteria ja pikkuhiljaa myy ylimääräisiä eli harvoin hajoavia osia pois... :P

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Mitä ja mistä aloittelijalle
« Vastaus #199 : 16 Lokakuu, 2010, 12:06:24 »
Onko myös kopukka puolelle levinnyt rc auto harastajien hyvin yleisesti käyttämä tapa hommata kokonainen auto varaosiksi? Itse olen harkinnut tilata saksasta kokonaisen 6satkun varaosiksi kun tuntuu tulevan paljon halvemmaksi ja on varmasti jokaista osaa tarvittava määrä varalla.
Ainakin tuommoisella saa mielenrauhan. Siis yksi kopteri ja lisäksi kulutusosia varosiksi. Ainakin pienempien kopterien kanssa saattaa tulla peräti halvemmaksi pidemmässä juoksussa, kuin niiden harvinaisten osien tilaus yksitellen postimaksuineen. Eipä sitten tarvitse edes odotella osia tiukan paikan tullen. Pidemmässä juoksussa toisesta "raadosta" (tai laatikollisesta säilytettyjä rikkoutuneita osia) saa sitten vielä helposti käsityksen, mitä osia pitää olla varaosina.

Käytännössä ei vain ehkä mene noin. Kolmella erilaisella kopterilla olen yrittänyt jotain tuollaista. Aluksi ajattelin pitää yllä kahta toimivaa belttiä huonolla menestyksellä (eivät ne ikinä toimineet yhtäaikaa). Toisesta on otettu joitain varaosia toiseen, mutta ne rikkoutumattomat osat on tallella (käytännössä runko ilman nuppia ja perää). Tarot 450:n kanssa toinen kopteri on roikkunut ilman sähköjä seinällä. En ole lähtenyt purkamaan osia varaosiksi. Tarot 250:n kanssa tilasin HK250GT:n aidosti varaosiksi. Jotain yksittäisi osia olen hyödyntänyt (nupista jotain harvinaisempia osia, kuten lavanpitimien laakereita ja joitain muoviosia), mutta en vielä kovin montaa. Pääosin menty kumminkin varaosapakista löytyvillä kulutusosilla.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3076 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Elokuu, 2009, 20:08:18
kirjoittanut ropellihattu
11 Vastauksia
5221 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Heinäkuu, 2009, 17:58:09
kirjoittanut Vispilä
15 Vastauksia
6745 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Toukokuu, 2010, 13:05:19
kirjoittanut Rity
60 Vastauksia
30191 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Joulukuu, 2011, 07:51:37
kirjoittanut vee73
1 Vastauksia
4216 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2015, 20:29:35
kirjoittanut Tohtori R