Pääasiahan simulaattorilla lennettäessä on just se että EI kikkailla, EIKÄ PELATA! Se kun ei ole peli, vaan harjoitteluun tarkoitettu apuväline. Hyvä ottaa se asenne että kopteria ei torpata edes simussa, jos mahdollista. Eikä lennellä pään yli tai lähellä itseään, vaan kieli keskellä suuta, mieluiten sellaisella mallilla minkä omistaa, tai on hankkimassa.
Harvoin oon NÄIN paljon eri mieltä mistään . Simulaattorilla pitää nimenomaan kikkailla, koettaa kaikkea mahdollista mitä vaan mieleen tulee. Räimiä menemään minkä kerkee. Torppailla uudestaan ja uudestaan. Tikut laidassa ja kieli nenässä (vai miten se oli..? . Tottakai on tärkeää myös harjotella jokaista liikettä keskittyen ja monta kertaa putkeen, mutta musta huonoin mahdollinen tapa opetella on lentää simulla kokoajan samalla tavalla ja opettelutahdilla kuin oikeella. Eli ensin perä itteenpäin leijutus täydelliseksi, sitten nokka sivulle jne.. Näitä treenataan oikeella koneella, koska sillä on riski tulla tonttiin, kovaa. Simussa on auto reset. Eikä pidä heti mennä oikeella koettaa kaikkee mitä simulla on oppinu.
-op-
Nojoo, en mä nyt ihan tuota tarkottanu. Tarkotin lähinnä että se ei oo peli, niinkuin tuolla aikasemmin tuli sellanen käsitys jonkun viestistä. Eli ei sen kuulu olla aivotonta "pelaamista" (vaikka siitäkin on hyötyä, itekkin harrastan tuota välillä, kun ei kokoaikaa jaksa keskittyä..
) - Vaan että harjoitellaan simulla perusasioita,
aluksi. Esim. opetellaan katsotaan kopterin roottoria, se kun liikkuu kopterista ensin. Opetellaan katsomaan kopterin keulaa niin saadaan perän orientaatio opeteltua ja niin edelleen. Lopulta tuo uppoa päähän niin ettei tarvi paljoa ajatella. Ja tarkoitin tuolla "vakavissaan, kieli keskellä suuta" -hommalla sitä, että on erittäin hyvä tapa opetella simulla se, ettei lennetä itseään päin, se kun on pahin mitä voi tapahtua oikeaa kopteria lennättäessä. Hyvät tavat turvallisuuden suhteen on ihan hyvä pitää mielessä aina, jotta niistä tulee tapa.
Tottakai sitä "pelatakkin" saa, ei nyt sillä. Kunhan ei
AINA pelaa kun lentää. Kyllä mäkin vedin tänään ekat onnistuneet piroflipit ja muutaman sivuttaisen tic-tockin Phoenixilla siellä pienessä sisähallikentässä Vibe .90:llä, ja jopa laskeuduin kopteri ehjänä
(harmi kun ei ollut recorderi päällä)
-mutta en silti menis vielä kokeilemaan edes inverttiä oikeella kopterilla, vaikka olis korkeuttakin, kun ihan peruslentoa pitää hioa vielä pitkän aikaa. Kyllähän siellä ilmassa tilaa korjata on, mutta mieluimin ite koitan mennä hitaasti, ja treenailla phoenixilla mahd. usein. Uskoisin että siinä muutaman torpin säästää.
Tottakai itekkin oon jokaista kopteria phoenixissa testaillu, mutta nyt kun on toi 500 espi niin oon lennellyt sen jälkeen pelkästään sillä ja koittanut säätää sen mahd. lähelle miltä tuo oikea tuntuu. Päivitin vähän tehoja ja välityksiä, otin govin pois päältä ja pistin futten omat kaasukäyrät ym. käyttöön niin tuli huomattavasti enemmän "oikean" rexin tuntuinen.
Tuo sisähalli on mukava kenttä kun joutuu olemaan tarkkana liikkeitten kanssa. Sitten kun keskittymiskyky loppuu ja kikkailu alkaa niin yleensä kenttä vaihtuu.