Ns. oikeissa 6ch-kopuissa ei tuota stabilointitankoa ole, vaan kaikki ohjaaminen ja kallistumisen korjaukset tehdään lähettimellä itse, eli jos kopu lähtee kallistumaan jonnekin, jollei sitä sekunnin murto-osassa korjaa niin romua tulee. Nämä 6ch-koput toimivat kuten oikeatkin kopterit, eli liikkumista eri suuntiin säädellään lapojen kulmilla eri kohdissa lapojen pyörimiskehän sädettä. Tarpeeksi hankalasti selitetty?
(Korjatkaa jos jotain meni pieleen, näin ainakin itse olen asian ymmärtänyt pähkäilyn jälkeen)
Summa summarum: koaksiaalit, mSR ynnä muut ovat hauskoja lentää ja kivoja sisäleikkikaluja, mutta ei niillä oikeaa kopua lentämään opi.
Edelleen se simulaattori on melko hyvä vaihtoehto alkuun.
Stabilointi tanko löytyy kyllä isommistakin koptereista, ellei kyseessä ole flybarless versio, jolloin stabbarin tehtävä hoidetaan sähköisesti korjaamalla.
Koaksiaalikopterista on hyötyä ohjausliikkeiden opettelussa, mutta koaksiaalikopteri käynee suht äkkiä 'pieneksi'.
Tässäkin ketjussa lukuisia kertoja mainitut simulaattori ja quark lienee parhaita hankintoja opettelun suhteen.
Itse pähkäilin tuossa pari vuotta sitten asia niin että ostan hyvän simulaattorin ja siihen sellaisen radion jolla pärjään vähän pidemmällekin (tuli hankittua Phoenix ja DX7).
Jos taas olisin todennut simulaattorilla treenatessa että ei oo mun juttu lainkaan, saan myytyä molemmat nopeastikin suht pienellä tappiolla pois.
Kuukauden parin simuttamisen jälkeen oli hankinta vuorossa Quark, jolla olen lentänyt useita satoja akullisia. Tämänkin kohdalla pätee tuo yllä mainittu:
Käytetystä quarkista pääsee eroon helposti (ja niistä maksetaan yleensä 200 euron paikkeilla).
Quarkin oma älhetin ei ihan susi ole, vaikkakin sen kanssa kantomatka ei mikään huippu hyvä olekaan. Itse kuitenkin pari kolme sataa akullista ainakin tuli omalla lähettimellä pärjättyä. Kun kokemusta kertyy, alkaa lennätys vaatimaan tilaa enemmän isompia liikkeitä tehdessä ja tässä oikeastaan tulee monelle tuo lähettimen tehottomuus tai epätarkkuus kanavan suhteen esille
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen tapaan jolla aloitin tämän harrastuksen, koska jos tähän asti kertyneen pienen kokemuksen perusteella pitäisi valita millä tämän harrastuksen aloittaisin, tekisin samat valinnat.