Kirjoittaja Aihe: woblaaminen  (Luettu 2249 kertaa)

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
woblaaminen
« : 11 Elokuu, 2010, 15:42:22 »
Mistä johtuu että kopteri rupeaa tictocissa woblaamaan kun repii täydellä kaasulla mutta jos nätimmin flippailee niin tätä ilmiöitä ei tapahdu?


Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: woblaaminen
« Vastaus #1 : 11 Elokuu, 2010, 19:23:40 »
Liian vähän kaasukäyrää tai huonot akut.
Tätä tekee oma Sportti 80%-käyrällä ja kiina-akulla. Hyperionia kehiin ja woblaaminen häipyy.
Ei taida kiinalainen antaa tarpeeksi nopeasti moottorille virtaa kun se sitä pyytää?
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: woblaaminen
« Vastaus #2 : 11 Elokuu, 2010, 19:32:27 »
Akkuna on hyperion 2600 35c.
pitää varmaan nostaa kaasukäyrää! tuntuu vaan hirveeltä noi kiekat kun toi motti on turnigy typhoon 500 1800kv 13 hampaisella pinjonilla.
käyrä on nyt jotain 80-70-60-70-80.
Vois kyl kokeilla 12 hampaisella.
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: woblaaminen
« Vastaus #3 : 12 Elokuu, 2010, 08:05:54 »
Laita suora 80%-kaasukäyrä eli 80-80-80-80-80. Eikös nuo "V-mäiset" ( ;D) käyrät ole lähinnä polttiksille, ettei moottori mene ylikierroksille nollakulmilla?
Tuossa käyrässäsihän moottori laskee kaasun Tictocin puolivälissä 60%:iin ja kun siellä päässä tarvittaisiinkin jo se 80% ei moottori ehdi kiihtyä, ja kierrokset jäävät liian mataliksi. Liian matalat kierrokset eivät jaksa vastata lapakulmien muutokseen woblaamatta.
Toinen niksi on ajaa TicTocia pienemillä kulmilla, ettei revi kaasutikkua aivan ylös ja heti aivan alas. Pehmeämpää liikettä kaasulla hieman jo matkalla vauhtia hidastaen onnistuu TicToc helpommin woblaamatta.

Tälläistä pähkäilin näin Torstai aamuna, saattaa olla päin mäntyä mietitty, viisaammat korjaa.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: woblaaminen
« Vastaus #4 : 12 Elokuu, 2010, 09:29:48 »
Laita suora 80%-kaasukäyrä eli 80-80-80-80-80. Eikös nuo "V-mäiset" ( ;D) käyrät ole lähinnä polttiksille, ettei moottori mene ylikierroksille nollakulmilla?
Tuossa käyrässäsihän moottori laskee kaasun Tictocin puolivälissä 60%:iin ja kun siellä päässä tarvittaisiinkin jo se 80% ei moottori ehdi kiihtyä, ja kierrokset jäävät liian mataliksi. Liian matalat kierrokset eivät jaksa vastata lapakulmien muutokseen woblaamatta.

Tälläistä pähkäilin näin Torstai aamuna, saattaa olla päin mäntyä mietitty, viisaammat korjaa.
Minusta ainakaan ei mennyt yhtään päin mäntyä. Tuo V-käyrä on liian syvä sähkökopterille. Minä käytän kans noita suoria käyriä, mutta olen myös kuullut, että jotkut ovat päässeet muutaman sekunnin pidempiin lentoaikoihin ihan kevyellä V-käyrällä, joka laskee esim. 4% keskeltä.

Sähkökopteri ei siis sinällään tarvitse V-käyrää, koska kierrokset riippuvat akun jännitteestä ja moottorin KV arvosta. Nollakulmillakin se on siis maksimissaan jokin tietty laskennallinen arvo eikä pääse "karkaamaan" liian korkeaksi. Toisaalta taas rasituksessa lapakulmien kasvaessa sähkömoottori joutuu käyttäämään enemmän tehoa kierrosten säilyttämiseksi ja tämähän tapahtuu "automaattisesti" kiskomalla akusta enemmän virtaa (P=UI ja P kasvaa, U ei muutu paljon, joten I:n on pakko kasvaa). Tässä vaiheessa kierrokset saattavat vähän tippua, jos akku ei pysty tarjoamaan kasvavaa virran kulutusta ilman jännitteen (U) tippumista. Kierroksethan oli riippuvaisia jännitteestä.

Tästä syystä minusta ainakin teoriassa vähän kyykkäävällä akulla ajettaessa olisi hyvä pitää kaasukäyrän ääripäitä vähän korkeammalla kuin keskustaa. Nykyään kuitenkin akut antava hurjia purkuvirtoja jännitteen kyykkäämättä kovin pahasti, joten flattikäyrät toimii ihan mainiosti. Käyrä suoraks ja kokeilemaan :).

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: woblaaminen
« Vastaus #5 : 12 Elokuu, 2010, 13:25:19 »
Juu. Pitää kokeilla!
Jäi vissiin vähän paskanmaku suuhun kun ensileijutuksia tein ja oli suora 80 käyrä idlellä niin perälaatikkko ei pysyny kiinni! No nyt ei ole sitä ongelmaan kun menee rautatappi perän ja putken läpi
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7