Kirjoittaja Aihe: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...  (Luettu 25943 kertaa)

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« : 13 Elokuu, 2010, 16:18:16 »
Hei...

Sain tänä aamuna oman kopterini ja tutkin sen huolella ennen kokeilua.
Kirjoitan tässä kokemuksiani ja toivon että kommentoitte jotta saadaan oikeata tietoa kaikille jotka aikovat sen tilata...

Kaikki säädöt olivat "sinne päin" sekä mekaaniset että sähköiset. (tekevät varmaan urakalla näitä)

Aktivoin Holdin ja tarkistin että pit-käyrä on lineaarinen, 0-100.
Irroitin moottoriliittimen ja totesin lapakulma-servojen toiminta-alueen olevan liian laajan.
Swasplaten polvivarsi  nuljahtaa helposti sisään ja aiheuttaa lukon jossa kopteri menettää ohjattavuutensa.
Pääroottori akseliin on hiottu lovet joihin polviosa kiinnittyy eikä pääse tällöin kierymään akselin ympäri.
Tuo lukituspiste on turhan korkealla swasplatesta, jolloin ainoa keino välttää polvilukko on säätää servo-linkit. (pituus 21mm)

Nuppi toimii siten että +lapakulmalla swasplate on alhaalla ja -lapakulmalla ylhäällä.
Jotta saadaan symmetrinen+-lapakulma on lapalinkit säädettävä 24mm pituisiksi.
Huom. servovarsien palloruuvi ensinmäiseen reikään akselista lukien. (kaikki 3 servoa)

Sitten sähköset säädöt.
Näillä mekaanisilla asetuksilla Pit arvot ovat 52min ja 82max. Lapakulmat ovat tällöin luokkaa +-10* eli tarpeeksi.
Leijunta Pit on 68 throtlen keskellä ja Pit käyrä suht lineaarinen välillä 52-82.

Vastarin säädöt.
Aile-gain ja Elev-gain keski asennossa.
Bal. delay keskellä. (- nopeuttaa palautumista ja + hidastaa)
Kun Rudd-servo on keskiasennossa pitäisi perälapakulman olla 0* (säätö liikuttamalla Rudd-servoa peräputkella)

Expoista ja muista sellaisista ei mulla ole kokemusta joten niitä en ole aktivoinut WK-2801 pro lähettimestä.

Siinä tärkeimmät ja lento on rauhallista, tosin tuulen puuskat aiheuttavat hissi-efektin, mutta suunta ja tasapaino säilyvät hyvin.
Sitten vielä huomion arvoinen asia, WK-2801 pro lähettimessä 8-ch moodissa pitää swash olla 1servo eli norm. tilassa.
(sama toiminto on muuten KDS-flymentorissa)
« Viimeksi muokattu: 09 Syyskuu, 2010, 12:43:10 kirjoittanut Pursi »
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #1 : 14 Elokuu, 2010, 09:38:48 »
Otin tänä aamuna pienen testivideon ja laitoin sen Tubeen, Kopteri2010 kanavalle.
« Viimeksi muokattu: 14 Elokuu, 2010, 09:44:51 kirjoittanut Pursi »
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #2 : 14 Elokuu, 2010, 11:56:31 »
Voitaneen suositella myös aloittelijoille, vai mitä mieltä olet?
Harjoittelujalakset kannattanee hankkia samalla, jos lentotaito ja suuntien hahmottaminen ei toimi täydellisesti.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #3 : 15 Elokuu, 2010, 17:23:11 »
Tänään jatkoin säätöjen viimeistelyä ja asetin lapakumat -10* ja +10* tällöin Pit-käyrän asetus on 52...82 (min. ja max.) WK-2801 pro ohjaimella.
Kokeilin myös Walkeran vakioakkujen 600mAh 20c kestoa Idle-moodilla ja pääsin yli 5 min. mutta tallennus pysähtyin ennen sitä.
Perä pysyi suunnassa ja kopteri vakaana, kun vielä tohtisi kokeilla flippiä...

Vastarin Delay gainiä pienensin 50%:sta 30%:n tasolle, nyt servot palautuvat nopeammin kaskiasenton.
Trimmasin myös servot subtrimmillä samaan asentoon keskenään...

« Viimeksi muokattu: 26 Elokuu, 2010, 11:42:09 kirjoittanut Pursi »
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #4 : 15 Elokuu, 2010, 17:36:24 »
flies with the grace and precision we've come to expect from Walkera.
Is there a collective stick on the Tx, or is it just a big red button labeled "bounce"?  :)

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #5 : 27 Elokuu, 2010, 10:20:00 »
No nyt on tuotakin kokeiltu eikä näytä toimivan flippien suhteen.
Olin eilen Röylässä ja Picofly testasi kopteria, ei oikein vakuuttava, ainakaan näillä säädöillä ei saatu sitä selätettyä.
Kokeilin itsekin flippiä, kun Pico oli lähtenyt, ei se vaan taivu...

Seuraava kokeilu on RX2610s vastarin kanssa josko taipuisi paremmin...
« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu, 2010, 08:04:13 kirjoittanut Pursi »
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #6 : 09 Syyskuu, 2010, 13:05:28 »
Nyt näyttää paremmalta...

http://www.youtube.com/user/ej1899#p/a/u/1/PNEAXK-HeaE

Tässä uudempaa tietoa sähköisistä Walkera V120D02 Flybarless säädöistä.
Kokeilin näillä säädöillä ja sain kopterin selälleen ja se liikkuu nätisti.
ej1899 kanavalla kaveri tekee jo varsin nopeita flippejä...

PRGMIX1
AILE->ELEV
Sw: ON ON
OFFS: 0 RATE: 0%
Curve: OFF RATE: +10%

PRGMIX2
ELEV->AILE
SW: ON ON
OFFS: 0 RATE: +8% (tämän osion säätöä en ole vielä löytänyt) säädön saa tehtyä pitämällä Elev tikkua ylhäällä kun RATE on valittu.
CURVE: OFF RATE: -8%

I still have to fine tune the Prgmix2 so I get a pure flip when climbing out inverted and completing the flips. Hope this helps.
« Viimeksi muokattu: 28 Marraskuu, 2010, 15:00:05 kirjoittanut Pursi »
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #7 : 05 Lokakuu, 2010, 13:26:43 »
Nuppi voidaan asentaa joko "leading edge" tai "trailing edge" kontrollille ilman että kummassakaan tavassa on mitään väärää tai outoa. "Leading edge" tarkoittaa sitä, että lavanpitimien varret ovat lavan etureunan puolella, "trailing edge" luonnollisesti toisinpäin. Yleisesti sanotaan, että leading edge olisi terävämpi/ketterämpi/agressiivisempi, trailing edge rauhallisempi. Kumpi toimii paremmin riippuu täysin nupista ja lavoista, eli eri geometrialla ja toisenlaisella lapaprofiililla toinen on toista parempi. Tai sitten kumpikin yhtä hyvät. Jossain FBL-muunnossarjoissa lavanpitimet kehoitetaan heittämään ympäri, käsittääkseni nupin geometrian korjaamiseksi. Osa nupeista toimii siten että geometrian puolesta on se ja sama kummalla puolella lavanpitimiä linkit köllöttää FBL-asennuksessa; tällöin nuppi vaan saatetaan toimimaan oikein radion swash -säädöillä.

Eli pähkinänkuoressa: kummassakaan tavassa ei ole välttämättä mitään väärää tai oikeaa, vaan kumpikin on yhtä validi tapa rakentaa nuppi. Se kumpi toimii paremmin missäkin nupissa ja kannattaako lavanpitimet heittää ympäri koska on viisaampi kuin kiinalainen insinööri ovatkin sitten kokonaan toinen juttu. :)

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #8 : 28 Marraskuu, 2010, 14:30:26 »
Oltiin Picofly:n kanssa tänään Otahallissa ja tässä uusin setuppi pikku kopteriin videon kera...


Receiver RX2610v Aile gyro 100%; Elev gyro 100%; Bal delay 0%; A-E ext. 75%

Transmitter WK-2801pro Elev D/R 100% exp -5%; Aile D/R 100% exp -15%
Progmix1 Aile-Elev sw: on on; offs: 0 rate: +25%; curve: off rate: -25%
Progmix2 Elev-Aile ws on on; offs: 0 rate: -50%; curve: off rate: +50%

Pitcurve: norm. 40-45-50-56-64; st-1. 30-38-45-55-64; st-2. sama(+-10*)
Throttle: norm. -16-50-75-90-100; st-1. 100-85-75-85-100; st-2. sama

Gyro gain 75%

600mAh 20c LiPo akku.


« Viimeksi muokattu: 28 Marraskuu, 2010, 14:39:31 kirjoittanut Pursi »
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #9 : 28 Marraskuu, 2010, 22:00:35 »
Kiitos videosta, Eki!

Varsin lyhyen kokemuksen perusteella Walkeran V120D02 on varsin kiva lennettävä ja kokoisekseen kohtuullisen vakaa. 3-akselinen gyro toimii hyvin, mutta säädöt eivät vain ole tehtaan jäljiltä ihan kohdallaan. Kopteri on säädetty nököttämään paikallaan  leijunnassa ja iloisempaa lentämistä varten pitää ruuvata kaikki nappulat kaakkoon. Progmixiä tarvitaan korjaamaan roottorin ajoitusongelma (saadaan kopteri lentämään suoraan). Perä pitää HH-modessa hyvin eikä driftaa, kuten esim. Walkeran 4G3:lla oli tapana tehdä. Takaperinlento ja inverted sujuu tällä ilman kommervenkkejä.

Suurin miinuspuoli on hieman alitehoinen moottori. Kevyeen huristeluun se riittää, mutta flippeihin saatika sitten haasteellisempiin manöövereihin voimaa ei ole tarpeeksi. Vaihdoin omaan kopteriini (olen siis itsekin tällaisen omistaja) moottoriksi HP08:n ja nopeudensäätimeksi XP7A:n. Tehoa on jonkin verran enemmän kuin vakiona mutta enemmänkin saisi voimaa olla, koska moottori edelleen bogaa flipatessa. Headspeed ei jostain syystä kasva enää yhtään kaasutikun yläasennossa vaan jää 80% pykälän jälkeen samalle tasolle. Ajattelin parantaa tilannetta vaihtamalla akkuliittimiksi Micro Deansit. Tehokkaammat 20C 650 mAh akut ovat myös tilauksessa.
« Viimeksi muokattu: 29 Marraskuu, 2010, 20:26:25 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #10 : 13 Joulukuu, 2010, 23:29:29 »
Suurin miinuspuoli on hieman alitehoinen moottori. Kevyeen huristeluun se riittää, mutta flippeihin saatika sitten haasteellisempiin manöövereihin voimaa ei ole tarpeeksi. Vaihdoin omaan kopteriini (olen siis itsekin tällaisen omistaja) moottoriksi HP08:n ja nopeudensäätimeksi XP7A:n. Tehoa on jonkin verran enemmän kuin vakiona mutta enemmänkin saisi voimaa olla, koska moottori edelleen bogaa flipatessa. Headspeed ei jostain syystä kasva enää yhtään kaasutikun yläasennossa vaan jää 80% pykälän jälkeen samalle tasolle. Ajattelin parantaa tilannetta vaihtamalla akkuliittimiksi Micro Deansit. Tehokkaammat 20C 650 mAh akut ovat myös tilauksessa.

Wowhobbiesin "Tehokkaammat" akut eivät tuoneet helpostusta 3D-lentelyyn - ne ovat päinvastoin huonompia kuin vakioakut. Lapakulmien kasvattaminen auttoi jonkin verran, mutta nyt liikutaan jo niillä rajoilla, että swashlockin vipuvarret ovat vaarassa bindata maksimi/minimilapakulmilla. XP12A nopeudensäädin ja parempi versio HP08-moottorista on tilauksessa. Moottoristani on ilmeisesti ainakin kolme erilaista mallia markkinoilla ja minulle sattui ensimmäisellä yrittämällä tietenkin niistä se kaikkein huonoin...

Tail pitch slideriin ja swashplateen kehityi aika nopeasti klappia. Korjasin ongelman samalla tavalla kuin olen poistanut klapit Gaui 200/255:n tail pitch slideristä, eli tipalla Locktite 609 retaining compoundia (samaa, jota käytetään pinjoneiden kiinnittämiseen). Gaueissa Loctite 609 on pitänyt välykset poissa jo yli kaksisataa akullista joten uskon, että temppu toimii myös Walkerassa. Ainakin ensimmäiset kymmenen akullista swashplate ja tail pitch slider ovat pysyneet napakasti ryhdissään. Varsinkin swashplaten osalta eron huomaa - pääroottorin klappi hävisi käytännössä kokonaan. Pyrstöroottorikin on nyt todella hyvä. Tail pitch sliderissä tai pyrstöroottorin lavanpitimissä ei ole yhtään välystä mutta peräservon ohut linkkitanko joustaa vielä jonkin verran. Fiksauksen jälkeen kopterini on lentänyt todella nätisti ja tarkasti. Eipä uskoisi, että akun kanssa 88 grammaa painava kiinalainen halpiskopteri voi lentää näin siististi! Lento-ominaisuudet ovat selkeästi paremmat, kuin esim. Walkeran 4G6:ssa oli ja FBL-nupin yksinkertainen mekaniikka tekee kaikenlaisen säätämisen paljon helpommaksi. Jos vain tehoa saadaan hieman lisää, niin tästä kehittyy vielä todella hauska peli!

3-akselinen gyro toimii normilennossa todella hyvin, kunhan cyclic gainit ovat maksimissa ja balance delay minimissä. Suurin miinus tulee pirojen optimoinnista, joka siis mitä luultavimmin puuttuu kokonaan. Kopterilla on taipumus karata nopean piron päätteeksi johonkin suntaan (varsinkin jos painopiste ei ole ihan kohdallaan), joten tikkujen kanssa saa olla valppaana. Laadukkaammat flybarless controllerithan, kuten VBar tai BeastX pitävät kopterin piron päätteeksi nätisti paikallaan. Piroflippi voi olla pikkuwalkeralla haastava liike mutta pitäähän sitäkin tietysti yrittää jos vain teho-ongelma saadaan ensin pois päiväjärjestyksestä.

Kuvassa vielä kohdat, jonne laitoin pienet Loctite 609-tipat. Ainetta kannattaa levittää lonksuvien osien väliin (paitsi tietenkin laakereihin tai akseleiden pinnalle!) esim. nuppineulan kärjellä ja liikutella osia jotta Loctite pääsee leviämään mahdollisimman laajalle alueelle ja täyttämään osien väliin jäävät välykset.
« Viimeksi muokattu: 14 Joulukuu, 2010, 16:11:50 kirjoittanut Picofly »

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #11 : 14 Joulukuu, 2010, 00:01:42 »
onko tuosa muovin valujälki vai haljennu tuosta preäkasetin laakerista eteenpäin?
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #12 : 14 Joulukuu, 2010, 09:09:16 »
onko tuosa muovin valujälki vai haljennu tuosta preäkasetin laakerista eteenpäin?

Valujälki.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #13 : 19 Joulukuu, 2010, 09:13:54 »
Vaihdoin alitehoisen moottorin tilalle paremman moottorin ja nopeudensäätimen (Oversky HP08 11800 kV, 20T pinjoni, XP12A ESC).

Headspeed kipusi uuden moottorin ansiosta 4500 RPM tuntumaan. Kopterin vakavuus parani entuudestaan mutta malutaso kasvoi samalla. Soundi on nyt aika vaikuttava näin pienelle kopterille. Lavat laulavat ja torque tuben rattaat ujeltavat korkealta. Hieiman pelottaa kun tietää miten mikroskooppisen pienillä ruuveilla lavanpitimet ovat kiinni spindle shaftissa. Täytynee  ottaa taas silmälasit käyttöön siltä varalta että nuppi sattuisi pamahtamaan silmille kesken lennon.

Kierrosluku putoaa edellen maksimi/minimilapakulmilla, mutta paljonko se vaikuttaa esim. flipatessa, jää vielä nähtäväksi.  3D-testilentoa en uudella moottorilla vielä päässyt tekemään, sillä taloyhtiön autohalli on turhan matala (2,4 m) ja kelit ulkona on mitä on. Kokeilen ensi viikolla ulkona, jos tuuli tuosta yhtään laantuu.

Uuden moottorin myötä lentoajat lyhenivät jokin verran ja 600mAh vakioakut kuumenevat aika lailla. Lentoaikaa on silti vielä riittävästi, joten moottorin vaihtoa ei tarvitse katua. Uusi nopeudensäädin on hieman suurempi kuin vanha. Painoa tuli pari grammaa lisää. lentopaino on nyt 88-91 grammaa akusta riippuen.

Kuvassa XP12 ESC vastarin kylkeen liimattuna.
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu, 2010, 21:31:12 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #14 : 21 Joulukuu, 2010, 19:18:23 »
Pakkohan sitä oli testata ulkona!

Pakkasta oli tänään -7 astetta ja keli oli lähes tyyni, joten otin Walkeran mukaan kokousmatkalle ja testasin pikaisesti paluumatkalla toimistolle. Uusi moottori antaa jo paljon paremmin voimaa, mutta vieläkin saisi olla lisää!

Kuvasin Muvi Atom-kameralla alla olevan pienen videon. Tämä on ensimmäinen kopterivideo, jonka olen koskaan kuvannut, joten anteeksi surkea laatu - myös lentämisen laatu - lennättelyyn sopivat käsineet jäivät kotiin ja sormet olivat kahden lennetyn akun jälkeen jo aika lailla kohmeessa. Video loppuu kopterin totaaliseen hyytymiseen. Pakkanen oli liikaa kopteripaketin mukana tulleille Walkeran 15C akuille. Tehot alkoivat kadota 2 minuutin lentelyn jälkeen - kunnes loppuivat kokonaan kohdassa 2:37  ;). Kopteri säilyi onneksi ehjänä. Overskyn 25C akuilla suorituskyky on selvästi parempi mutta valitettavasti lensin mukana olleet Overskyt tyhjäksi jo ennen tämän videon taltioimista! Sisätiloissa samaiset akut antavat noin 5 minuttia lentoaikaa.

« Viimeksi muokattu: 21 Joulukuu, 2010, 21:10:02 kirjoittanut Picofly »

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #15 : 21 Joulukuu, 2010, 19:41:20 »
Pakkohan sitä oli testata ulkona!

Pakkasta oli tänään -7 astetta ja keli oli lähes tyyni, joten otin Walkeran mukaan kokousmatkalle ja testain paluumatkalla toimistolle. Uusi moottori antaa jo paljon paremmin voimaa, mutta vieläkin saisi olla lisää!

Kuvasin Muvi Atom-kameralla pienen videon. Tämä on ensimmäinen kopterivideo, jonka olen koskaan kuvannut, joten anteeksi surkea laatu - myös lentämisen laatu - käsineet jäivät kotiin ja sormet olivat aika lailla kohmeessa. Video loppuu kopterin totaaliseen hyytymiseen. Pakkanen oli liikaa yhden kennon akuille ja tehot alkoivat kadota 2 minuutin lentelyn jälkeen - kunnes loppuivat kokonaan kohdassa 2:37  ;). Kopteri säilyi onneksi ehjänä.


Moi,

Hyvin pysyy hanskssa ollakseen noin pieni kopu. Hienoa!
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #16 : 31 Joulukuu, 2010, 15:23:40 »
Pikkuwalkerani lensi tänään ensimmäiset piroflipit  :) :) :).

Se sujuikin helpommin kuin luulin. Mitään täyden kympin suorituksia ne eivät olleet, mutta onnistuivat kuitenkin kohtuullisesti 3-4 m lähtökorkeudesta.  Ensi kerralla täytyykin ottaa videokamera mukaan, jotta saan koottua todistusaineistoa!

Vaihdoin kopteriini heli-worx.de:n FBL-nupin. Syynä oli Walkeran vakionupin huonosti suunniteltu swashlock (walkera-kielellä stabilizer). Swashlockin lyhyet linkkivarret rajoittavat lapakulmia ja ne saa helposti bindaamaan jos kulmia yrittää yhtään kasvattaa yli +/- 11 asteen. Heli-works.de:n nupin design on saman kaltainen kuin Protos 500:n FBL-muunnossarjassa, eli washout-tyyppisen swashlockin tilalla on yksinkertainen uritettu muoviohjain, joka pitää swashilta nuppiin menevät linkit ojennuksessa. Design on siis todella yksinkertainen ja rikkoutuvien osien määrä väheni taas yhdellä. Aika näyttää, väljeneekö muovinen ohjain käytössä vai pysyvätkö toleranssit riittävän pieninä myös pidemmällä aikavälillä.

Uusi nuppi on suunniteltu 48 mm pituiselle pääakselille (vakioakselin pituus on 57 mm). Asensin nupin kuitenkin toistaiseksi vakiomittaisen akselin perään. Toimii se näinkin, mutta roottorikehä nousee melko paljon painopisteen yläpuolelle ja rolleista tulee väkisinkin isoja. Ensilentojen perusteella nuppi tuntuu toimivalta. Meno oli vakaata ja rauhallista ja pystyin myös kasvattamaan lapakulmia ilman ongelmia, kuten ensisijainen tarkoitus oli. Tilasin Heli-Worksilta myös titaanista valmistetun torque tuben ja niin ikään titaanisen 48 mm main shaftin. Torque tube on jo asennettu, mutta pääakselin vaihdan luultavasti vasta kun Walkeran alkuperäisakseli joskus torpatessa vääntyy.

Hankin 3D-harjoittelua varten myös halpoja puulapoja. 10 parin paketti maksoi naurettavat 11,90 USD, eli yhden setin hinta on alle 2 USD. Ei paha. Painoa halpislavoilla on jonkin verran enemmän kuin Walkeran foamilavoilla (foamilavat painavat 5,65 g/pari, puulavat 7,6 g/pari) mutta ne tuntuvat kuitenkin toimivan. Lensin puulavoilla tänään 5 akullista kahdeksikkoja, looppeja, rolleja ja piroflippejä ja tuntuma oli ihan ok. Myyntipakkauksessa varoitettiin, ettei lapoja saisi pyörittää yli 2400 RPM headspeedillä. Heh. Lienee valmistajan tapa sanoutua irti kaikesta vastuusta. Walkera ei varmaan edes nousisi maasta tuollaisilla kierroksilla...

Kuvassa vielä Heli-works.de:n nuppi kopteriini asennettuna. Sen alla näkyy myös Micro-Helin täysalumiininen swashplate. Walkeran alkuperäinen muovinen/alumiininen swash toimii Locktite 609-käsittelyn jäljiltä ihan riittävän hyvin, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla Micro-Helin viritysosaa kun sellaisen kerran tulin tilanneeksi.
« Viimeksi muokattu: 01 Tammikuu, 2011, 08:01:53 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #17 : 02 Tammikuu, 2011, 19:28:06 »
Kokeilin pikkuwalkeran uutta nuppia ja puulapoja tänään Henttaalla. Samalla tuli avattua lennätyskausi 2011.

Pakkasta oli-10 astetta ja tuulta noin 3 m/s. Normilentely sujuu tällaisessa tuulessa vielä ihan hyvin, mutta jos lennän esim. loopin vastatuuleen, vauhti loppuu loopin laella kesken ja kopteri siirtyy tuulen mukana takaperin  :D. Videossa myös näkyy, miten tuuli painaa Walkeraa jatkuvasti kuvan vasemmasta reunasta oikealle päin.

Heli-Works.de:n uusi nuppi mahdollistaa hiukan isommat cyclic-kulmat, joten looppien ja flippien halkaisija on hieman pienentynyt vakionuppiin verrattuna. Lentoaikakin oli tällä kertaa varsin kohtuullinen 4 minuuttia.

Tässä uusi testivideo:

« Viimeksi muokattu: 02 Tammikuu, 2011, 22:00:58 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #18 : 16 Tammikuu, 2011, 23:03:44 »
3-akselinen gyro toimii normilennossa todella hyvin, kunhan cyclic gainit ovat maksimissa ja balance delay minimissä. Suurin miinus tulee pirojen optimoinnista, joka siis mitä luultavimmin puuttuu kokonaan. Kopterilla on taipumus karata nopean piron päätteeksi johonkin suntaan (varsinkin jos painopiste ei ole ihan kohdallaan), joten tikkujen kanssa saa olla valppaana. Laadukkaammat flybarless controllerithan, kuten VBar tai BeastX pitävät kopterin piron päätteeksi nätisti paikallaan. Piroflippi voi olla pikkuwalkeralla haastava liike mutta pitäähän sitäkin tietysti yrittää jos vain teho-ongelma saadaan ensin pois päiväjärjestyksestä.

Pirojen kompensointiin löytyi vahingossa helppo parannuskeino. Walkerani perä alkoi muutama päivä sitten wägäämään ja diagnoosiksi muodostui huonosti paikallaan pysyvä vastaanotin. Kaksipuoleinen tarrateippi oli alkanut repsottaa irti rungosta. Kiinnitin vastaanottimen tukevammin kiertämällä sen jarunkolevyn ympäri kierroksen joustavaa sairaalateippiä. Wägäys hävisi saman tien  mutta suureksi yllätyksekseni myös pirot rauhoittuivat samalla todella selvästi  :) :) :).
 
Ihmeellistä! Pirottelin leijunnassa molempiin suuntiin ja nyt kopteri pysyy noin 30x30cm ruudussa useamman piron ajan. Ilmeisesti huonosti kiinnitetty vastaanotin oli vaikuttanut kaikkien kolmen akselin gyroihin. Kerrankin oli halvat lääkkeet ongelmaan!
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2011, 23:06:27 kirjoittanut Picofly »

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #19 : 19 Tammikuu, 2011, 09:57:40 »
Minä sain tuohon Walkeran FBL nuppiin lisää lapakulmia vaihtamalla lyhyemmät pallukat lavanpitimiin.


Mulla oli varaosina perän osia ja sieltä löyty juuri oikeanlaisia pallojutskia.


Nyt maksimi lapakulmia sai vaikka miten paljon, vaikkapa +/-18 astetta  :D
No joo :D
Mutta sitten edelleen ongelmaksi nupissa jäi se että kallistuksen liikkeet on todella vähäiset.
Mekaniikka ei anna myöden laittaa kunnolla liikkeitä ja siksi kopterilla piti lentää koko ajan tyyliin tikku jossain laidassa ja siltikään se ei riittänyt, ainakaan minulle alkuunkaan.
Varsinkin kun oli tottunut alkuperäiseen 4G6 joka lähti kun vaan ajatteli liikuttaa tikkua.

No mä laitoin alkuperäisen 4G6 nupin takaisin ja jätin 3 akseligyrovastarihässäkä n paikalleen.
Pistin servoihin niin pitkät servovarret kuin löysin ja kallistuksen gyroherkkyydet minimiin.
Nyt kopterissa on huomattavasti enemmän liikeitä kuin FBL nupilla. Mutta ei missään tapaksessa vielä riittävästi.
Vakaa se kyllä on.

Mutta minä kun haluaisin että liikehdintäherkkyys olisi jotakuinkin samaa luokkaa kuin alkup. 4G6:lla mutta että kopukka olisi pikkusen vakaampi.

Olisiko tästä Heli-Works.de:n nupista minulle ratkaisu?

Minulla on se "ongelma" kaikissa RC-vekottimissa että tikut pitää olla herkät, muuten mä en osaa niitä käyttää.
Jos esim. alkup. 4G6:lla yritän lentää rauhallisesti puolitajalla, se on 100% tonttaus.
Lentokoneilla sama homma.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #20 : 19 Tammikuu, 2011, 14:25:38 »
Heli-Worksin nuppi mahdollistaa isommat kulmat, mutta jossain vaiheessa swashplate ei enaa taivu enempaa.

Ensimmaisena kannattaa kaantaa balance delay minimiin ja travel adj. maksimiin. Minulla on lisaksi noin 30% negatiivista expoa. Nailla sadoilla kopterin saa flippaamaan jo suht. tiukasti.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #21 : 19 Tammikuu, 2011, 19:37:44 »
Mulla ei ole nyt expoa ollenkaan.
Ja tuo delay on min. ja travel ad. on max.
Jos laittaa negatiivista expoa niin eikö siinä sitten käy niin että tikun liikkeen alkuvaiheessa kyllä liikkuu, mutta sitten loppuvaiheessa ei tapahdu juuri mitään. Vai käyttäytyykö tuolla 3aks. gyrolla jotenkin erilailla?

Käytänössä haluaisin kuitenkin että expoa olisi vähän, koska siten on helppoa pysäyttää nopeasti rajujakin liikkeitä käyttämällä tikkua nopeasti ääriasennossa. Koska on runsaasti varaa reservissä. Vaikka normilennoissa ei tarviskaan tikkua yli puolenvälin heilutella.

Vaikea tapaus  :D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Pursi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #22 : 29 Tammikuu, 2011, 19:58:25 »
Tilasin saman FBL nupin kuin Picofly...
Kokeilussa on kovat O-renkaat ja ensi tuntuma oli hämmentävä.
Kopteri liikui niin terävin ja nopein liikkein, ilman viiveitä, että pienessä tilassa meinasi karata käsistä...

Servo-linkit 23mm ja lapa-linkit 24mm niin oli jokseenkin keskellä PIT-liikealuetta, kun käytetään 57mm pääakselia.
Lähettimen, WK-2801pro, PIT-asetukset: ST-mode 0-20-42-55-70 ja Norm-mode 30-35-45-55-70
Lapakulmia tulee +-18* ST-modella.

Tässä kuva uudesta nupista...
« Viimeksi muokattu: 29 Tammikuu, 2011, 20:25:34 kirjoittanut Pursi »
Trex 550E FBL | 450 pro DFC | 250 pro DFC
Walkera M120D01 | Walkera Mini CP
TBS 3D Disco | TBS Disco Pro | Sky Hero Spider Little
Futaba T8FG | dji RC-system | Walkera Devo 8s | Devo 8
PhoenixRC simu

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #23 : 30 Tammikuu, 2011, 08:45:59 »
Tilasin saman FBL nupin kuin Picofly...
Kokeilussa on kovat O-renkaat ja ensi tuntuma oli hämmentävä.
Kopteri liikui niin terävin ja nopein liikkein, ilman viiveitä, että pienessä tilassa meinasi karata käsistä...


Olihan päälavat tasapainossa? Tärinä sotkee 3-akselisen gyron ja tekee liikkeistä "äkkivääriä".

Kova pakkanen tuntuu vaikuttavan samalla tavalla. Lensin Walkeraa 15 asteen pakkasessa pari viikkoa sitten. Liikehdinta muuttuui samalla tavalla levottomaksi ja liksäksi kopteri alkoi driftaammaan etten ja oikealle. 10 asteen pakkasessa kaikki oli vielä ollut ok. Ilmeisesti lämpökalibroinin raja kulkee siinä?


Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera V120D02 Flybarless säädöt...
« Vastaus #24 : 30 Tammikuu, 2011, 13:45:16 »
Pursi, lähteekö se nyt kuin 4G6 konsanaan kun tikusta pikkusen näyttää suuntaa? Eli onko vikkelämpi vai?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Walkera 4#3b:n säädöt

Aloittaja newbie78 Walkera

15 Vastauksia
9014 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Toukokuu, 2009, 09:05:45
kirjoittanut newbie78
12 Vastauksia
6243 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Heinäkuu, 2010, 08:36:19
kirjoittanut Picofly
11 Vastauksia
6308 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Syyskuu, 2010, 21:48:26
kirjoittanut Picofly
0 Vastauksia
2239 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2010, 19:54:51
kirjoittanut Pursi
2 Vastauksia
3853 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Helmikuu, 2011, 15:31:02
kirjoittanut Picofly