Kirjoittaja Aihe: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?  (Luettu 8260 kertaa)

Jay604

  • Vieras
Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« : 14 Elokuu, 2010, 17:55:08 »
Kun en kerran mistään mitään tiedä näissä lapa-asioissa, niin ajattelin kysyä.

Mulla tuossa 500ESP:ssä tuli mukana nuo Align:in 62gramman painoiset hiilikuitulavat, ja oon tässä miettinyt että vaikkei torppia oo vielä tullutkaan niin vois jotain tilpehööriä ja varaosia ostaa jo etukäteen, ja varsinkin kiinostaa tuo että miten eri lavat vaikuttaa lento-ominaisuuksiin.

Onko nuo minkälaiseen lentoon tarkoitettu nuo Align:in hiilikuitulavat? -Siis jos vertaillaan vaikka radixeihin tai muihin merkkeihin.. onko olemassa ns. "helpompia" lapoja, kun en mitään 3D:tä vielä ole tiedossa..

Inertia kiinostaa myös, vaikka en ookkaan autorotaatioita kokeillut edes parista metristä vielä.. Olisko mitään höytyä ostaa painavammat, tai isommat (?) lavat..? Entäs miten isompien kanssa, kuinka paljon tuota kokoa voi kasvattaa, jos halutaan lisätä nostovoimaa ja lentoaikaa? Vai onko tuolla päinvastainen vaikutus? ..ajattelin että isommat lavat -> hitusen pienemmät kierrokset -> vähemmmän virrankulutusta normipainolla -> pidempi lentoaika. Vai pitäiskö pitää vaan kierrokset moottorissa samana ja vaihtaa pinjoni?

Meneekö metsään?

Jostain langasta luin että jotain tiettyjä pro 3D lapoja oli vaikea saada uraan, muistelin että käytettiin sanaa "haukkaavat ilmaa" (ilmeisesti kun mennään aivan nollakulmilla, onko kyse että toinen lapa voi ns. "hakea" alaspäin ja toinen ylöspäin..? -tietty tuon mukaan lapaura pitäis olla sitten pienellä negatiivisella tai positiivisella ok.

Mutta kannattaako aloittelijan tuommosia 3D lapoja laittaa kopteriin kiinni ollenkaan? -En oo edes noita jäykempiä lepatuskumeja vielä kokeillut, on vähän hakusessa tää että miten mikäkin vaikuttaa mihin.. eikös jäykemmillä kumeilla kopteria pidä ohjata enemmän ja vaste on nopeampi, tai jotaki sinnepäin?

Heechee

  • Vieras
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #1 : 15 Elokuu, 2010, 22:52:28 »
Itselläni on juurikin 425D-lapoja 500:ssa, lähinnä sen takia, että ne on kohtuullisen hintaisia. Halvoiksi en menisi väittämään. Kaksi ja puoli settiä olen jo torpannut tänä kesänä.

450 PRO:ssa olen kokeillut vähän erilaisia lapoja, suurin ero minulle on ollut siinä, että Radixit on vähän äänekkäämpiä. Edge flybarless -lapojen selostuksessa sanotaan, että ne on vähän rauhallisempia, ja ehkä tämä pitää paikkansa. Voin myös kuvitella tämän eron lennossa.  ;D Ne on myös vähän kalliimpia.

Isompiin lapoihin tarttet isomman kopterin. Flybarless-lapojen kokeilua voin kannattaa, niiden pitäisi olla vähän painavampia, ja niiden painopiste on silleen asetettu, etteivät ne haukkaa ilmaa ihan niin helpolla.

Jay604

  • Vieras
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #2 : 16 Elokuu, 2010, 05:17:17 »
...suurin ero minulle on ollut siinä, että Radixit on vähän äänekkäämpiä.

-Noh, Radixit tilaukseen laitan ainaki sitte heti kun seuraavaksi jotain tilaan. Tuo on jotenki niin mukava ääni, helikopterin lapojen läpsytys ilmassa  ;D ;D ;D ;D ;D

ihan jo pelkästään siitä maksan vaikka kympin lisää  8) ;) :D

Edit: -Olis kiva myös jos joku kuka tietää, jaksais kertoa onko lasikuitu ja hiilikuitulavoilla käytännön eroa lennossa? Itse oon ollut siinä käsityksessä että hiilarilavat on kevyemmät ja kestävämmät.. mutu tietoa, joten olis kiva jos joku varmistais asian.

Jostain luin myös että on olemassa metallisia lapoja, vissiin noista kisasäännöistä pisti silmään että "metallisten lapojen käyttö kielletty kilpailuissa".

En oo metallisista lavoista koskaan kuullutkaan, onko nuo jotain -90 luvun juttuja..? Vai käytetäänkö noita esim. isoissa skaalakoneissa..? (tarkoitan nyt siis .90 ja isompia skaalakoneita)
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2010, 19:12:54 kirjoittanut Jay604 »

mfly

  • Vieras
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #3 : 18 Elokuu, 2010, 15:36:10 »
Näin varmaan mutuna, ainakin mitä kalastusvavoissakin on huomannut  :D. Lasikuitu on painavampaa ja taipuisampaa. Toisaalta näin siis helpompi  lennättää amatöörin ja lavan jousto ei ehkä taivuta sitten muita paikkoja niin helposti päakselia tms. Tuo hiilkuitu lienee ajankohtainen vasta sitten kun täällä ei tarvitse enää paljoa kysellä. Itelläkin eka lasikuitulapa nyt Kiinasta tilauksessa puun jälkeen. Hiilikuitu sitten joskus vuosien päästä  ;D

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #4 : 18 Elokuu, 2010, 15:57:48 »
Näin varmaan mutuna, ainakin mitä kalastusvavoissakin on huomannut  :D. Lasikuitu on painavampaa ja taipuisampaa. Toisaalta näin siis helpompi  lennättää amatöörin ja lavan jousto ei ehkä taivuta sitten muita paikkoja niin helposti päakselia tms. Tuo hiilkuitu lienee ajankohtainen vasta sitten kun täällä ei tarvitse enää paljoa kysellä. Itelläkin eka lasikuitulapa nyt Kiinasta tilauksessa puun jälkeen. Hiilikuitu sitten joskus vuosien päästä  ;D

laitetaampas tähän taas hieman eriävää näkemystä...

itselläni kun on vasta reilu 180 lentoa takana en ole ihan varma huomaisinko edes eroa noissa lavoissa kun olen aina alignin 425D hiilareilla lennelly... lento nyt on kyllä lavoille joskus rajuakin kun tykkään vauhdilla ajella ja pyöritellä eikä osaa vielä piroflippiä paikallaan riittävän hyvin ni temppuillaan sitte vauhdissa!  ;D

mutta asiaan... itse olen ainakin sitä mieltä etten halua mitään löysää vastetta tms. vaan mahdollisimman tarkan vasteen niinkuin simussakin on! näin ollen simussa opetellut kuviot menis mahdollisimman lähelle totuutta!

aina kun sanotaan että kannattaa laittaa kunnolla expoja alkuun jnejne "löysiä lapoja"... mutta kuitenkin reenataan simussa terävästi
reagoivalla kopterilla niin eikö tässä ole pieni epäkohta!

tarkotus ei oo nyt vängätä omaa mielipidettä väkisin läpi vaan ihan vaan heittää ajatus ilmoille :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #5 : 18 Elokuu, 2010, 17:46:28 »
mutta asiaan... itse olen ainakin sitä mieltä etten halua mitään löysää vastetta tms. vaan mahdollisimman tarkan vasteen niinkuin simussakin on! näin ollen simussa opetellut kuviot menis mahdollisimman lähelle totuutta!

aina kun sanotaan että kannattaa laittaa kunnolla expoja alkuun jnejne "löysiä lapoja"... mutta kuitenkin reenataan simussa terävästi
reagoivalla kopterilla niin eikö tässä ole pieni epäkohta!

Itse en aloittelijana vielä eri lapojen vivahteiden päälle ymmärrä. Yritän lentää ehkä vähän "lennokkimaista" jouheaa liikehdintää eli siis sport-tyylistä lentoa. Tällaiseen käyttöön liian terävä vaste tekee luultavasti menosta hermostuneen oloista ja tökkivämpää.

Kokoluokka on eri, mutta itsellä harjoittelukäytössä halpoja muutaman euron Kiinalaisia lasikuitulapoja. Toimineet moitteetta toistaiseksi ja erittäin kestäviä. Sain koheltessa aikaan boom strikenkin, kun perä osui maahan hallinta pois. Peräputki repesi sen näköiseksi, kuin sitä olisi kiväärillä ammuttu, mutta lavoissa ei naarmuakaan. Samoin ajoin mutaiseen ojanpenkkaan, että tömähti ja lavat säilyivät vaurioitta. Antautuivat vasta kunnon emätorpissa kaasu pohjassa kyljelleen peltoon. Sen löysemmät eivät ole näppituntumalla kuin hiililavatkaan, mutta jonkun gramman painavammat toki.

Kuten joku jo sanoikin, erikoislavat ovat luultavasti ajankohtaiset siinä vaiheessa, kun niitä ei tarvitse enää täällä kysellä.  ;)
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #6 : 18 Elokuu, 2010, 18:00:07 »
Jaanpas omankin kokemukseni asiasta.

Kokoluokka myöskin eri kuin Jay604:llä, eli 450Sportilla mennään.

Alkuun oli itsellä kiinni 3€ maksavat kiinalaiset lasikuitulavat. Ensimmäiset meni poikki pienestä hipaisusta lumihankeen. Lavat menivät poikki juuresta, heti lavanpitimen jälkeen.
Tämän tapahtuman jälkeen meni luotto niihin lapoihin jo täysin, eivätkä ne enää omaa 3D-räpeltelyä palvelleetkaan.
Lainaus
Sen löysemmät eivät ole näppituntumalla kuin hiililavatkaan, mutta jonkun gramman painavammat toki.
Oletko kokeillut koskaan Radixin lapojen jäykkyyttä? Kiinalaisista lasikuitulavoista ja hyvästä hiililavasta ei voi puhua samassa lauseessa... ;)

Noiden kiinalaisten jälkeen pääsi kiinni Super Combossa tulleet 325D-lavat. Tunne oli uskomaton, koska lavat vastasivat lapakulmien lisäykseen heti.
Noilla 325D-lavoilla lentelin jonkun pari kk ja kaikki torpatut lavat ovat pysyneet yhtenä palana, eivät siis katkenneet juuresta kuten kiinalaiset. Mielestäni tämä on myös tärkeä turvallisuusasia.

325D lavat olisit palvelleet tod. näk. koko loppu kopteri-harrastukseni, mutta kyllähän uutta on pakko kokeilla... Siispä Radixit tilaten.
Ensilennolla noilla Radixin lavoilla oli pilotin tunne  ;D. Jos 325D lapa vastasi kaasuun heti, nämä eivät miettineet sitäkään vähää. Radixit menevät enemmän "kiskoilla" kuin 325D lavat ja niistä löytyy jatkuvuutta hieman enemmän. Helpottaa mm. peräedellä inverted kahdeksikoissa puolen vaihdossa.
Sähköä kuluu nykyään 5min30sek lennolla n. 1500mAh kun vastaavassa lennossa 325D lavat veivät n. 1700-1800mAh

Tälläiset kokemukset itseltä löytyy. Enää ei ole paluuta 325D lapoihin. Hyviä nekin, mutta Radix on parempi... :D
« Viimeksi muokattu: 18 Elokuu, 2010, 18:02:01 kirjoittanut Miika »
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #7 : 18 Elokuu, 2010, 18:20:13 »

Oletko kokeillut koskaan Radixin lapojen jäykkyyttä?

Enpä ole. Vertasin joihinkin parin kympin Align hiililapoihin.

Sain kyllä aloittajan viestistä sen käsityksen, että hän ei kysynyt mikä on maailman äkäisin 3D kilpalapa ja mistä sellaiset saa. Taivaalla kurvailuun lasikuitulapa kelpaa oikein hyvin.
« Viimeksi muokattu: 18 Elokuu, 2010, 19:30:37 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #8 : 18 Elokuu, 2010, 20:54:12 »
suurin ero minulle on ollut siinä, että Radixit on vähän äänekkäämpiä.

Ensilennolla noilla Radixin lavoilla oli pilotin tunne  ;D. Jos 325D lapa vastasi kaasuun heti, nämä eivät miettineet sitäkään vähää. Radixit menevät enemmän "kiskoilla" kuin 325D lavat ja niistä löytyy jatkuvuutta hieman enemmän. Helpottaa mm. peräedellä inverted kahdeksikoissa puolen vaihdossa.
Sähköä kuluu nykyään 5min30sek lennolla n. 1500mAh kun vastaavassa lennossa 325D lavat veivät n. 1700-1800mAh

ooooooh :o

kovempi lätinä, pienempi virrankulutus, suurempi vakaus (jos nyt oikein ymmärsin)

" i must get one of those! "  ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Jay604

  • Vieras
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #9 : 19 Elokuu, 2010, 00:59:54 »
Isompiin lapoihin tarttet isomman kopterin. Flybarless-lapojen kokeilua voin kannattaa, niiden pitäisi olla vähän painavampia, ja niiden painopiste on silleen asetettu, etteivät ne haukkaa ilmaa ihan niin helpolla.

Kyllähän täällä on porukka modannut, varsinkin ilmakuvaustarkoitukseen isompia lapoja, muistaakseni ainakin 500:een rexiin. En nyt muista varmaksi, mutta jotain muistikuvaa oli että joku olisi laittanut trex 600:en lavanpitimet 500:een, isommat lavat ja tietysti pidemmän peräputken, kun lapojen pituus noin paljon kasvaa.

En nyt ihan varma tuosta oo, kunhan muistelin jotain threadia tuolla ilmakuvauspuolella. Täälläkin kyllä varmaan joku osaa sanoa että sopiiko suoraan 600:en lavanpitimet 500:een?

Ja varmaan myös tuohon että kuinka pitkiä lapoja (onko se sitten pelkästään tuo 425-450mm..?) 500:een saa suoraan sopimaan? Ja toiseksi, paljonko tuota lapojen kokoa voi kasvattaa ennenkuin täytyy alkaa peräputkea pidentämään ja muita mahdollisia modauksia tekemään?

Ei tosin ole vielä tarkoitus mitään ylisuuria 600:en lapoja yrittää tuohon asennella, mutta kovasti kiinnostaa tuo ilmakuvaus ja FPV lento niin veikkaan että kopterille tulee jonkinverran lisäpainoa tässä ajan myötä, sitten kun tulee hankittua noita hitusen parempia videokuvaus ja ehkä samalla FPV välineitä. Eli jotain tuon tyyppistä modausta jossain vaiheessa on _ehkä_ tulossa eteen..

Saa nyt nähdä paljonko tulee lisäpainoa kopteriin jne, en tuota oo kovin pitkälle vielä suunnitellut.

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #10 : 19 Elokuu, 2010, 07:03:39 »


Kyllähän täällä on porukka modannut, varsinkin ilmakuvaustarkoitukseen isompia lapoja, muistaakseni ainakin 500:een rexiin. En nyt muista varmaksi, mutta jotain muistikuvaa oli että joku olisi laittanut trex 600:en lavanpitimet 500:een, isommat lavat ja tietysti pidemmän peräputken, kun lapojen pituus noin paljon kasvaa.

En nyt ihan varma tuosta oo, kunhan muistelin jotain threadia tuolla ilmakuvauspuolella. Täälläkin kyllä varmaan joku osaa sanoa että sopiiko suoraan 600:en lavanpitimet 500:een?
Jos haluat kasvattaa 500 lapakokoa niin tarvitset pidemmän peräputken, joka on aika vaikea tietääkseni löytää. Samoin myös torquetuben joutuu itse väsäämään. Ainakin jostain nuolista niitä on porukka tehnyt. Lapapitimistä en sano mitään, veikkaan ettei sovi.

Foorumilla nimimerkillä trnquill on ainakin venytetty 600 -> 700:ksi. Varmaan sotket siihen? Siihen käsittääkseni meni suoraan 700 peräputki ja sitten laittoi vain pidemmät lavat. Ja tietty nyt muita modauksia taisi hän tehdä muutenkin. Mutta pääpiirteittäin hyvin karkeasti noin.
Ja varmaan myös tuohon että kuinka pitkiä lapoja (onko se sitten pelkästään tuo 425-450mm..?) 500:een saa suoraan sopimaan? Ja toiseksi, paljonko tuota lapojen kokoa voi kasvattaa ennenkuin täytyy alkaa peräputkea pidentämään ja muita mahdollisia modauksia tekemään?

Varmaan tuo 450 alkaa olla maksimi pituus, mahtuuko sekään?

Ei tosin ole vielä tarkoitus mitään ylisuuria 600:en lapoja yrittää tuohon asennella, mutta kovasti kiinnostaa tuo ilmakuvaus ja FPV lento niin veikkaan että kopterille tulee jonkinverran lisäpainoa tässä ajan myötä, sitten kun tulee hankittua noita hitusen parempia videokuvaus ja ehkä samalla FPV välineitä. Eli jotain tuon tyyppistä modausta jossain vaiheessa on _ehkä_ tulossa eteen..

Saa nyt nähdä paljonko tulee lisäpainoa kopteriin jne, en tuota oo kovin pitkälle vielä suunnitellut.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Jay604

  • Vieras
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #11 : 19 Elokuu, 2010, 18:39:02 »


Kyllähän täällä on porukka modannut, varsinkin ilmakuvaustarkoitukseen isompia lapoja, muistaakseni ainakin 500:een rexiin. En nyt muista varmaksi, mutta jotain muistikuvaa oli että joku olisi laittanut trex 600:en lavanpitimet 500:een, isommat lavat ja tietysti pidemmän peräputken, kun lapojen pituus noin paljon kasvaa.

En nyt ihan varma tuosta oo, kunhan muistelin jotain threadia tuolla ilmakuvauspuolella. Täälläkin kyllä varmaan joku osaa sanoa että sopiiko suoraan 600:en lavanpitimet 500:een?
Jos haluat kasvattaa 500 lapakokoa niin tarvitset pidemmän peräputken, joka on aika vaikea tietääkseni löytää. Samoin myös torquetuben joutuu itse väsäämään. Ainakin jostain nuolista niitä on porukka tehnyt. Lapapitimistä en sano mitään, veikkaan ettei sovi.

Foorumilla nimimerkillä trnquill on ainakin venytetty 600 -> 700:ksi. Varmaan sotket siihen? Siihen käsittääkseni meni suoraan 700 peräputki ja sitten laittoi vain pidemmät lavat. Ja tietty nyt muita modauksia taisi hän tehdä muutenkin. Mutta pääpiirteittäin hyvin karkeasti noin.
Ja varmaan myös tuohon että kuinka pitkiä lapoja (onko se sitten pelkästään tuo 425-450mm..?) 500:een saa suoraan sopimaan? Ja toiseksi, paljonko tuota lapojen kokoa voi kasvattaa ennenkuin täytyy alkaa peräputkea pidentämään ja muita mahdollisia modauksia tekemään?

Varmaan tuo 450 alkaa olla maksimi pituus, mahtuuko sekään?

Ei tosin ole vielä tarkoitus mitään ylisuuria 600:en lapoja yrittää tuohon asennella, mutta kovasti kiinnostaa tuo ilmakuvaus ja FPV lento niin veikkaan että kopterille tulee jonkinverran lisäpainoa tässä ajan myötä, sitten kun tulee hankittua noita hitusen parempia videokuvaus ja ehkä samalla FPV välineitä. Eli jotain tuon tyyppistä modausta jossain vaiheessa on _ehkä_ tulossa eteen..

Saa nyt nähdä paljonko tulee lisäpainoa kopteriin jne, en tuota oo kovin pitkälle vielä suunnitellut.

Jossain kiina-hongkong putiikissa oon nähny trex 500:een 450mm lapoja.. tosin en kyllä menis kiinasta tilaamaan noin tärkeitä osia jos jollain on jopa katkennut lennossa.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #12 : 24 Toukokuu, 2011, 20:40:25 »
Katselin paikallisten liikkeiden tarjontaa ja hinnat vaikutti olevan aika korkealla joten käännyinpä taas ystävämme Harraste Kuninkaan puoleen.

Löysin tällaiset.

Ensivaikutelma on erittäin hyvä, painoa on n. 5 grammaa per lapa vähemmän kuin Alignin poron vakiolavoissa. Eli epäilen että ovat jonkin verran letkummat, mikä ei minua haittaa. Molemmat lavat painoivat tasan 21,6 grammaa ja viimeistely on oikein mallikasta. Jättöreuna on erittäin terävä. 6 euron lavoiksi epäilen että ovat hintansa arvoiset. Etenkin kun ajelen proota 12 piikkisellä pinionilla, niin nupin kierrokset eivät ole varmastikaan liian korkeat näille.
Nada

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #13 : 24 Toukokuu, 2011, 21:27:26 »
Harrastekunkun muutaman euron hiilarilavat ovat paljon kestävämpiä, kuin Alignin vastaavat.

Joo, ei kannata nielaista kovin syvään ;). Jos lentäminen on pelkkää taivaslentoa, ilman mitään isompia vaatimuksia, niin on noita halvempia paljon mukavempi rikkoa. Ts. aloittelijan hyppysissä viissatku ei tarvitse mitään hitec-lapoja, koska se meno on ryttyistä joka tapauksessa. On noissa tarvetta tasapainottaa enemmän jne, mutta sisältä ne on samaa tavaraa. Alignissa taitaa olla jokin rautalangan tyyppinen vahvisteena. Huvikseni kokeilin punnita, niin 60 g. molemmat. Kuten Jay604 tuolla aiemmin sanoi, niin lapaura voi olla viturallaan, mutta olen 6 paria noita hankkinut ja ainoastaan yksi lapa oli selkeästi sellainen, jonka huomasi niin tekevän ja loput ihan kelpo tavaraa aloittelijan lennettäviksi.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapavaihtoehtoja rekkulaan?
« Vastaus #14 : 25 Toukokuu, 2011, 10:11:12 »
Juu, itse asiassa mun ei tarvinnu edes painottaa noita. Ja mitä eilen illalla sitten jaksoin vielä vähän sormilla väännellä, niin eipä nuo nyt orkkislapoja löysemmiltä vaikuta.

Taidan seuraavaan tilaukseen laittaa vielä parin... ;D
Nada

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
14466 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Tammikuu, 2015, 09:35:59
kirjoittanut gaui 425
8 Vastauksia
4729 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Elokuu, 2012, 10:07:33
kirjoittanut shopkeeper