Kirjoittaja Aihe: MFA Sport 500 - Kunnostusta  (Luettu 21622 kertaa)

JCA

  • Vieras
MFA Sport 500 - Kunnostusta
« : 16 Elokuu, 2010, 23:20:41 »

Jebajee..
Viimeisin ostokseni ketjussa olikin jo vähän tästä puhetta ja pari kuvaa.
Sain tutulta siis matkaan tälläisen 80 -luvun lopulla/ 90 -luvun alussa valmistetun kopterin. Tavoitteena olisi kunnostaa tämä ja saada vielä leijumaan. Ja kun tämän ystävän lapsi kasvaa ja ikää kertyy niin luovutan kopterin hänelle takaisin, toivonmukaan ehjänä ja toimivana :)

Tarkoituksena olisi pitää tuo mahdollisimman originaalina, eli toivottavasti kone on kunnossa ja runkokin on toivottavasti toimiva.
Täytyy nyt aloittaa tuo ikuisuusrojekti puhdistuksella ja koneen avaamisella, servojen testaamisella ja sopivien radioiden keksimisellä.

Hyrrägyro tuohon jo löytyi.. ;)

Ohessa näin alkuun parit kuvat tästä vanhuksesta..


























JCA

  • Vieras
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #1 : 16 Elokuu, 2010, 23:44:53 »

Ja tälläsenkin bongasin googlesta:


Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #2 : 17 Elokuu, 2010, 00:11:41 »
Hyvä pelastus... Harmittaa, etten itse ehtinyt sedän kuolinpesästä aikoinaan pelastaa 80-luvun puolivälin kiinteälapaista ja n. 10 kuutioista vehjettä. Oli puhallettavilla kellukkeilla ja kovasti muistutti semiscalesti Schweitzer 300 kopua...

Edit: Tuo swashi muistuttaa jotenkin Kyöstin M24 kopua, kun kerran aikoinaan moista jouduin yrittää saada ilmaan...
« Viimeksi muokattu: 17 Elokuu, 2010, 00:13:58 kirjoittanut Puhi »
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #3 : 17 Elokuu, 2010, 07:56:26 »
Kyllä on tällä alalla kehitys menny eteenpäin ku tota kattoo!  :o

runko vaneria ja nuppi... noh  ;D

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #4 : 17 Elokuu, 2010, 08:06:54 »
Toi swashdriveri on kyllä komea, viimeisintä haitekkiä  :D
Kuinkahan nopeasti se syö ton linkkitangon...
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

JCA

  • Vieras
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #5 : 17 Elokuu, 2010, 10:09:27 »
Kyllä on tällä alalla kehitys menny eteenpäin ku tota kattoo!  :o

runko vaneria ja nuppi... noh  ;D



Korjaus, runko on jotain alumiinin tyyppistä, nuppi samaten. Rungon etuosa (radiotila) on vaneria.
Aatelkaas miten simppeli tämä kopteri on. Nykyleluissa kun on kaikenmualiman ylimääräsiä linkkitankoja tonne nuppiin. Onnistuu se helpommallakin.. :D

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #6 : 17 Elokuu, 2010, 10:24:48 »
Voit olla erimieltä kun koitat tota joskus lentää ;D
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #7 : 17 Elokuu, 2010, 10:44:26 »
Perän tuntumastakaan ei varmasti kovin tarkkaa saa vaikka olisi mikä gyro... Se perän kardaanikin kun on pianolankaa joka menee rasituksessa hieman kierteelle ja rasituksen pienentyessä taas aukeaa joten perän kierrokset ei vastaa ihan ajoissa koko ajan... Ehkä kaikkein vaikeinta tuossa tulee olemaan korkeuden säätely, siinä kun ei lapakulmia ohjailla ja nuo polttomoottorin kierrokset tuppaa vastaamaan kaasun ohjailuun hieman sähkömoottoria laiskemmin. Muistelen, että tuollaisilla koptereilla ei juuri tuulisessa kelissä sen takia lennettykään koska reagointi tuulenpuuskien aiheuttamiin korkeusvaihteluihin oli ihan armottoman myöhässä koko ajan.

Niin joo tosiaan, sen peränhallinnan tekee vielä hiukan haastavammaksi sekin, että peräroottorin kierrokset kun muuttuu myös koko ajan kun korkeutta muutetaan moottorin kierroksia nostamalla tai laskemalla... No tuota varten radioissa voi se revolution mixin olla ihan hyvä juttu... Niin tuota miksaustahan ei ole sitten Heading Lock gyrojen aikana enää käytetty...

Ihan mielettömän hieno ja nostalginen laite jota kannattaa kyllä yrittää suojella mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #8 : 17 Elokuu, 2010, 11:02:39 »
Kyllä on tällä alalla kehitys menny eteenpäin ku tota kattoo!  :o

runko vaneria ja nuppi... noh  ;D



Korjaus, runko on jotain alumiinin tyyppistä, nuppi samaten. Rungon etuosa (radiotila) on vaneria.
Aatelkaas miten simppeli tämä kopteri on. Nykyleluissa kun on kaikenmualiman ylimääräsiä linkkitankoja tonne nuppiin. Onnistuu se helpommallakin.. :D

joo huomasin kyllä. :) tarkotin tolla viittauksella nuppiin että on aika hitec!  ;D

jos saat lentokuntoon joskus ni älä sitte torppaa! rekkulakauppa ei auta tällä kertaa ;D

tuun kyllä sitte kattomaan jos tota joskus koitetaan ilmoille saada! :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #9 : 17 Elokuu, 2010, 14:24:56 »
Voisi olla helpottavaa, jos tuohon kokeilis nykyaikaista HH gyroa:)

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

JCA

  • Vieras
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #10 : 17 Elokuu, 2010, 14:32:06 »
Voisi olla helpottavaa, jos tuohon kokeilis nykyaikaista HH gyroa:)

-Samppa

Ei pysty, menis ihan hifistelyksi tuo homma jollain moderneilla gyroilla.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #11 : 17 Elokuu, 2010, 14:54:17 »
Joo'o

En kyllä ole varma olisi HH gyro tuossa helpompi vai jopa vaikeampi... Nuo nykyiset gyrot kun on kuitenkin suunniteltu nykyisiin koneisiin joissa perässä on tehoa koko ajan jne... Sellaisen kun laittaa kopteriin jota ei ole suunniteltu supernopeille peräservoille ja gyroille, niin voi alkaa kestävyyskin olla jo ongelma. Esimerkiksi jos kuvitellaan, että tuohon mekaniikkaan saataisiin sama pironopeus mitä trexeihin saa ja se pysäytettäisiin sellaisesta pironopeudesta, niin peräputken kiinnistyskin näytti siltä, että voisi sekin jo pettää lennossa tai vähintään se ohut kardaani mennä solmuun jne...

Ei tuosta kannata edes yrittää saada hyvin lentävää. Kannattaa suosiolla tyytyä siihen, että se on pirun vaikea ja kunhan sitä pystyy hallitsemaan siten ettei se hajoa.

Ihan pienenä vinkkinä sitten, että tuo voi olla melkoinen kehveli lentää jolla ei taivaalle välttämättä ole juurikaan asiaa. Leijunnassakin se voi olla yllätyksiä täynnä joten leijunta kannattaa osata sitten joka kylki ja nokka itseä kohti melko hyvin jottei tule mitään yllättäviä tilanteita eteen.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

JCA

  • Vieras
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #12 : 17 Elokuu, 2010, 15:17:32 »
Jooei, jos sen leijumaan saan niin olen iloinen. En odota tuolta edes taivaslentoa tmv. master -tason liikehdintää :D
Ja tosiaan mitenkään aktiiviseen lentämiseen tuota ei ole tarkoitus rakentaa, vaan puhdistaa se ja kunnostaa toimivaksi. Ehkä pari leijutusta joissain erityisissä tapahtumissa tai sillon tällön että saa koneen hetkeksi lämpimäksi ja hämähäkinseitit tuuletettua :)

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #13 : 17 Elokuu, 2010, 17:20:19 »
Hyvä nimi toi Sport 500 - voi olla kunnon urheilua ton kopterin lennättäminen. Ja toivottavasti projektista tulee sulle stressiä vähentävä eikä lisäävä juttu. 8)

Änkkäri on vähän ruostunut ja jotkut ruuvit kans...
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

JCA

  • Vieras
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #14 : 17 Elokuu, 2010, 21:35:47 »

Änkkärissä on öljyä vaan sellanen tuhti kerros päällä, parinkymmenen vuoden takaa.
Parit ruuvit nyt on aavistuksen ehkä väriä ottanu..

Jaa että stressais tämä harrastus? Eeeeeeikä? :D

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #15 : 17 Elokuu, 2010, 21:45:43 »
Myös perän työntötanko eroaa nykyisistä: Vaneriseinän läpi pari mutkaa tehden ja nippusiteillä kiinni peräputkessa. :P


Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Vilho

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #16 : 17 Elokuu, 2010, 22:19:27 »

Änkkärissä on öljyä vaan sellanen tuhti kerros päällä, parinkymmenen vuoden takaa.
Parit ruuvit nyt on aavistuksen ehkä väriä ottanu..

Jaa että stressais tämä harrastus? Eeeeeeikä? :D

Kysäisin tuossa ukolta, että onnistuisiko tuollaisen änkkärin puhdistus postikulujen hinnalla. Ja lupasihan tuo sen puhaltaa soodalla puhtaaksi. Koko moottori menee samalla vaivalla. Käy vilkaisemassa osoitteesta www.lspuhdistus.fi ja sieltä menetelmät -> soodapuhallus. Oluttölkin puhdistusvideo kertonee miten hellävaraisen menetelmä on. RC-auton änkkäri tuolla lähti hyvin puhtaaksi. Voihan sitä tietysti jossain myrkyissäkin alkaa liottelemaan ja hinkkailemaan, mutta jos ne ei auta, niin tuolla lähtee.

Laita YV, jos tuollainen kiinnostaa.

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #17 : 18 Elokuu, 2010, 07:51:34 »
Toi öljymoska saattaa kyllä irrota esim. jarrucleanerilla, ei vaikuttanu kauhean pahalta kun eilen hypistelin.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

JCA

  • Vieras
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #18 : 18 Elokuu, 2010, 08:09:37 »
Jebajee.. koitan/koitetaan tässä kotikonstein tuo ensin puhdistella. Jos suurimmat ainakin sais pois.. Kun tosiaan  Jos kuitenkin vaikuttaa siltä, että ei meinaa puhdistua niin mie oon Vilho suhun yhteyksissä :) Kiitos!

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #19 : 18 Elokuu, 2010, 10:01:41 »
Huomenta,

Nopeasti lukaisin lennokit.netistä joskis siellä olisi ollut keskustelua siitä, miten risiiniölyinen moottori puhdistetaan. Löysin tämmöisen keskustelun nopealla etsinnällä http://www.lennokit.net/showthread.php?t=28229&highlight=risiini%F6ljy.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Vilho

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #20 : 18 Elokuu, 2010, 10:03:12 »
Jeps, tehdään näin.

Jos vaikuttaa, että se ei meinaa lähteä, niin älkää turhaan kovasti hinkatko. Sillä ei ole soodapuhalluksen kannalta juurikaan väliä, että onko sitä moskaa siinä enemmän tai vähemmän. Puhdistukseen menee muutama minuutti.  :)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #21 : 19 Elokuu, 2010, 00:33:55 »
Pikku huomio, jos moottoria käytetty aikoinaan risiinillä, öljy sittaantunut koneen sisään. Nyt jos ajat synteettisellä öljyllä niin se saattaa liuottaa vanhat öljyt pois, ja moottorista tulee hetkessä väljä.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #22 : 12 Syyskuu, 2010, 15:36:07 »
Joko se lentää?

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

JCA

  • Vieras
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #23 : 12 Syyskuu, 2010, 15:49:16 »
Heti kun saa ton Äx Femman lentokuntoon eka..

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: MFA Sport 500 - Kunnostusta
« Vastaus #24 : 25 Syyskuu, 2010, 08:11:50 »
Tänään kai ajat Sport viisisatasta Nummelassa ?

Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
3310 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Kesäkuu, 2007, 00:01:24
kirjoittanut Ege
4 Vastauksia
7247 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Syyskuu, 2007, 23:28:31
kirjoittanut Make J
68 Vastauksia
57271 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Lokakuu, 2009, 05:02:48
kirjoittanut Timo Huhtamäki
268 Vastauksia
147791 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2012, 23:52:15
kirjoittanut 338federal
0 Vastauksia
3040 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Tammikuu, 2013, 22:36:38
kirjoittanut Johny