Kirjoittaja Aihe: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?  (Luettu 19915 kertaa)

Poissa Tyylimylly

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit 142. SIL.Raku.BitchSwamp
Aloittelija kopteri asioissa kysyy laskinko oikein?
Laitoin roottori kierrosnopeudeksi 2650rpm.
Jos laskin oikein,niin onhan aika kova luku.540km/h=150m/s.
Panee miettimään ja varovaisemmaksi.

T.TM

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #1 : 21 Elokuu, 2010, 20:24:56 »
En ole laskenut, mutta tietäjät lennätyspaikoilla puhuneet että esimerkiksi 600 rexin nupissa lavan kärjen nopeudet olisi noin 400km tunnissa.
Eli voi miettiä mitä hiilikuituinen lavankärki saa aikaan osuessaan käteen, tai kalloon. Takuuvarma sairaalareissu, jos käy hyvä tuuri .

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa J-m-s

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #2 : 21 Elokuu, 2010, 20:47:52 »
Pikaisella laskutoimituksella viissatkussa ois semmoset 480km/h ja 134m/s :)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #3 : 21 Elokuu, 2010, 20:49:44 »
Joskus laskettiin muistaakseni, että äänennopeuden ylittäminen 450:ssä lavankärjellä olisi vaatinut luokkaa ~5,5k rpm (ei käytännössä).
« Viimeksi muokattu: 21 Elokuu, 2010, 21:26:59 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa vps

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • vee @ RC Universe
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #4 : 21 Elokuu, 2010, 21:09:37 »
Eiköhän tuo lähes oikein ole - mitä käytit roottorin halkaisijana?

2650 1/min
----------- = 44,2 1/s (suurinpiirtein...)
60 s/min

Roottorin halkaisija on T-Rex Storen mukaan 970mm (kaiketi 425mm lavoilla), eli kehä metreinä

pi * 0,970m = 3,05 m

Kehänopeus

44,2 1/s * 3,05 m = 135 m/s. Taas pyöristettynä.

Ja tuostahan tulee mukavat 486 km/h...

-V
Kopteri on aina oikeinpäin!

Poissa Tyylimylly

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit 142. SIL.Raku.BitchSwamp
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #5 : 21 Elokuu, 2010, 23:50:06 »
Joo.Oikeilla jäljillä ja kertaluokassa oltiin.
Virhettä syntyi siinä,että pyöristin pääroottorin halkaisijan 0,97m-1metriin.
Tolla korjausella tulee munkin laskujen mukaan 484km/h.
Joka tapauksessa hurja on luku.
Kiitos kaikille kommemteista.Turvallisia lennätyksiä.
T.TM

Poissa raissu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #6 : 25 Elokuu, 2010, 13:59:23 »
Joo pyöriihän se.. Eli ÄLÄ testaa kopua kädessä kun lavat kiinni.. Tällaista jälkeä tekee Blade SR.....
Blade MSR
Blade SR 120
BLADE SR X 2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #7 : 25 Elokuu, 2010, 16:35:31 »
Eli samalla kaavalla 700sen lavan kärki liikkuu

2000/60 = 33,3

pii * 1,561m = 4,9m

33,3 * 4,9 = 163,3m/s -> 587.88 km/h

Ja 700:lla voi ajaa isommillakin kiekoilla ja lavoilla, jolloin mennään yli 600km/h

Hurjaa  :-X
« Viimeksi muokattu: 25 Elokuu, 2010, 16:39:29 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #8 : 26 Elokuu, 2010, 09:24:53 »
Voimien haarukointikin voi olla ihan asiallista;

Jos vaikka roottorilevyn halkaisija on tuo 700:n 1,561m --> yhden lavan pituus eli roottorin säde r=0.78m. Jos lapa on samanlainen koko pituudeltaan painopisteen rp=r/2=0.39m nupista ja lavan paino 50 200g=0.2kg, on kulmanopeus w 2000rpm=33.3rps=209 rad/s. Keskipakovoima nuppiin on mrpw2=3400N eli sellaisen 350 kg painavaa punttia vastaava voima nuppiin molemmista lavoista.

Lavan painopisteen paikka on tässä nyt hiukan arvattu, riippuu tietysti ko. lavastakin, mutta siellä päin.

Edit: Korjattu lavan paino ja tulokset keskimääräistä todellisuutta vastaavaksi, kiitokset Vispilälle!
« Viimeksi muokattu: 26 Elokuu, 2010, 09:35:50 kirjoittanut elvis »
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #9 : 26 Elokuu, 2010, 09:29:38 »
700sen lavat painaa 160-250 grammaa kipale.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #10 : 26 Elokuu, 2010, 10:53:41 »
Voimien haarukointikin voi olla ihan asiallista;

Jos vaikka roottorilevyn halkaisija on tuo 700:n 1,561m --> yhden lavan pituus eli roottorin säde r=0.78m. Jos lapa on samanlainen koko pituudeltaan painopisteen rp=r/2=0.39m nupista ja lavan paino 50 200g=0.2kg, on kulmanopeus w 2000rpm=33.3rps=209 rad/s. Keskipakovoima nuppiin on mrpw2=3400N eli sellaisen 350 kg painavaa punttia vastaava voima nuppiin molemmista lavoista.

Lavan painopisteen paikka on tässä nyt hiukan arvattu, riippuu tietysti ko. lavastakin, mutta siellä päin.

Edit: Korjattu lavan paino ja tulokset keskimääräistä todellisuutta vastaavaksi, kiitokset Vispilälle!

voiko toi nyt olla oikein ??? (itse en osaa noita laskuja ollenkaan)
minkä kokonen pultti 700n lavanpitimiä pitää?

jaksatko laskea 500 saman toimituksen jossa lavat taitaa painaa n. 60g kappale ja kai niitä rundeja on se 2650rpm tai lähelle sitä :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #11 : 26 Elokuu, 2010, 11:25:15 »
Kyllä se veto on sadoissa kiloissa ihan oikeesti. Ne pultit on muistaakseni 5mm paksut. Joillakinhan on niitä hajoillukkin lennossa. Esim. Lynx myy päivityspultteja.

http://www.lynxheli.com/index.php?option=com_content&view=article&id=28&Itemid=13
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #12 : 26 Elokuu, 2010, 11:39:47 »
Moido,

Tuosta vedosta johtuen ne lavankiinnitys pultit on varsinkin isommissa koptereissa aina sellaisia, että ruuvin kierreosa on aivan ruuvin päässä. Mikäli 700:ssa kopterissa käytettäisiin 5mm ruuvia joka olisi koko matkalta kierteinen, niin olisi hyvin suuri todennäköisyys, että kyseinen ruuvi katkeaisi tai vähintään vääntyisi kesken kaiken. Näin ollen se lavankiinnitysruuvi toimii enempi akselina koska lavanpitimen reikien, ja lavan kohdalla on pyöreäpintainen "tappi". Tuollainen kestää paljon enempi vetoa kuin normaali kierreruuvi. Tuon tapin päähän on sitten näppärästi vain tehty kierteet jotta se saadaan mutterilla lukittua ja lavankireyttä säädettyä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #13 : 26 Elokuu, 2010, 11:49:02 »
joo kyllä sen ymmärtää että se lavan kiinnityspultti joka poikittain on kestää mutta se pultti joka on leparissa kiinni ja pitää lavanpidintä tässä mietityttää! kierre on kyllä lujilla ja syytä olla kunnolla kiinni! 

mietityttää noi pienempien kopujen voimat ihan mielenkiinnosta ku ainakin yhden tapauksen tiedän missä oli 450 sportin pääroottorista toinen lavanpitimen pultti jo 5-10mm auki kierteiltä kun laskeutui! ja silti kesti loppuun asti! kaveri tosin vasta opetteli leijuttamaan silloin!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #14 : 26 Elokuu, 2010, 13:56:37 »
Päivää,

Noissa ruuveissa se kierteiden vetolujuus on jotain ihan uskomatonta. En muista tarkkaan enkä nyt nopeasti googlettamalla löytänyt, mutta muistelen kuuleeni, että 1,5 kierrosta kun ruuvia on ruuvattu, on sen kierteen vetolujuus jo yhtä suuri kuin koko ruuvin vetolujuus.

Sen sijaan olen myös kuullut tapauksista, että lepatusakselin pultti olisi löystynyt lennossa, eli ne pitää lukita aina hyvin.

BTW. Jossain arvokisassa joskus 2000-luvun alkupuoliskolla eräästä kopterista katkesi itse tehty lepatusakseli taivaalla. Näytti kuulema levottomalta kun taivallaa kopteri vaan ampuu lavat tangetin suuntaan... Eli niin ruuveissa kuin akseleissakin, niillä kovuusluokilla on sitten merkitystä ettei mitä tahansa tarjoustalon ruuveja käytä...

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #15 : 26 Elokuu, 2010, 15:14:44 »
mietityttää noi pienempien kopujen voimat ihan mielenkiinnosta ku ainakin yhden tapauksen tiedän missä oli 450 sportin pääroottorista toinen lavanpitimen pultti jo 5-10mm auki kierteiltä kun laskeutui! ja silti kesti loppuun asti! kaveri tosin vasta opetteli leijuttamaan silloin!

Minäpä tiedän tapauksen jossa se koko lepatusakseliin kiinnittyvä ruuvi irtoaa....
On sen jälkeen tullut kummasti tarkkuutta kyseiseen ruuviin.

Ensikesän hitti MBL, eli MainBladeLess! Koeaja se jo tänään, sinun tarvitsee vain poistaa lukitteet lepatusakselin ruuveista!! ;D
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #16 : 26 Elokuu, 2010, 15:16:29 »
Tuosta vedosta johtuen ne lavankiinnitys pultit on varsinkin isommissa koptereissa aina sellaisia, että ruuvin kierreosa on aivan ruuvin päässä. Mikäli 700:ssa kopterissa käytettäisiin 5mm ruuvia joka olisi koko matkalta kierteinen, niin olisi hyvin suuri todennäköisyys, että kyseinen ruuvi katkeaisi tai vähintään vääntyisi kesken kaiken. Näin ollen se lavankiinnitysruuvi toimii enempi akselina koska lavanpitimen reikien, ja lavan kohdalla on pyöreäpintainen "tappi". Tuollainen kestää paljon enempi vetoa kuin normaali kierreruuvi. Tuon tapin päähän on sitten näppärästi vain tehty kierteet jotta se saadaan mutterilla lukittua ja lavankireyttä säädettyä.

--
Timo

Veikkaisin syyn olevan enemmänkin se, että kokokierteisen ruuvin kierreosa syö lavan nivelen messinkiholkkia (tai mitä lie) enemmän kuin sileä akseli. Eikös täälläkin jollakin lähteneet perälavat kävelemään juuri siitä syystä koska ruuvi sahasi ajan kanssa lavan läpi. Näissä trex 450 kiinaklooneissa on ainakin kaikissa näköjään kokokierteiset ruuvit = no good. Eskyn beltissä sentään on oikeaoppiset.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #17 : 26 Elokuu, 2010, 15:23:51 »
mietityttää noi pienempien kopujen voimat ihan mielenkiinnosta ku ainakin yhden tapauksen tiedän missä oli 450 sportin pääroottorista toinen lavanpitimen pultti jo 5-10mm auki kierteiltä kun laskeutui! ja silti kesti loppuun asti! kaveri tosin vasta opetteli leijuttamaan silloin!

Minäpä tiedän tapauksen jossa se koko lepatusakseliin kiinnittyvä ruuvi irtoaa....
On sen jälkeen tullut kummasti tarkkuutta kyseiseen ruuviin.

Ensikesän hitti MBL, eli MainBladeLess! Koeaja se jo tänään, sinun tarvitsee vain poistaa lukitteet lepatusakselin ruuveista!! ;D

Se ruuvi on muuten M2x5, joten ei se ihan 5-10mm ole auki ollut  ;D

Puhutaan lukitteen käytöstä, mutta joku tolkku sentään oltava. Eilen purin Kiinalaista tarvikenuppia, niin ei meinannut lähteä lepatusakselin ruuvit auki kirveelläkään. Lämmitystä, pyöristyneitä avaimia ja nylppääntyneet kärkipihdit olivat tuloksena annen kuin antautui. Ja itse ruuvit olivat KOVIA. Mistä tuollaista kierrelukitetta saa ja mihin helvettiin sitä on tarkoitus käyttää? Sama kun hitsaa ruuvin kiinni, paitsi että ruuvia ei koskaan saa hitsata. Missään muualla liimaa ei sitten ollutkaan...
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #18 : 26 Elokuu, 2010, 15:49:56 »
Eikös täälläkin jollakin lähteneet perälavat kävelemään juuri siitä syystä koska ruuvi sahasi ajan kanssa lavan läpi.
Olen saanut sen mielikuvan, että tälläkin foorumilla raportoiduissa perälapakatotapauksissa lavat ovat yksinkertaisesti revenneet hiilikuidusta. Eli käytännössä messinkiholkki on ollut yhä ruuvin ympärillä mutta lapa karkuteillä.

Kerran lepatusakselia vaihtaessani yllätyin, kun toinen leparin ruuvi oli sormitiukkuudella. Kasatessa olin 100% varmuudella uittanut sekä ruuvin että akselin pään alkoholissa, pyyhkinyt kuivaksi ja uittanut taas sekä lisännyt kunnolla sinistä lukitetta kierteisiin. Silti ruuvi aukesi äärimmäisen pienellä voimalla. Epäilen, että kierteisiin lukitteen sekaan oli päässyt thrust bearingeista rasvaa siinä vaiheessa, kun työnsin ruuvia sijoilleen tai lavanpidintä akseliin.

Olen jo pitkään pyöritellyt mielessä pientä kumista härpäkettä, joka varmistaisi leparin ruuvien pysymisen paikallaan. Siinä leparin ruuvin koloon työnnettäisiin kumista tai muovista valmistettu kuusiokolo-tulppa. Tulpasta lähtisi kummaltakin sivulta pitkät joustavat "narut", jotka tulisivat lavanpitimen juuresta ulos (siitä hahlon reunoilta, lavan juuren ja lavanpitimen välisestä tilasta) ja jatkaisivat nupin keskiön kummaltakin puolelta toiselle leparin pultille. Täällä olisi vastaava tulppa samoissa piuhoissa kiinni.
-Tulppa kiertyisi leparin ruuvin mukana, jos se lähtisi aukeamaa
-Tulpalta toiselle vievät narut a) estäisivät pultin kiertymisen ja/tai b) venyessään indikoisivat ruuvin lähteneen avautumaan
-Joustavat narut eläisivät lavanpitimien mukana, eli eivät estäisi lapakulmien säätelyä
-Narut pitäisivät tulpat leparien ruuveissa sijoillaan nupin pyöriessä; joustava materiaali vetäisi vienosti tulppia toisiaan kohti, vasten leparin pulttien kantoja

Sama ajatus, kuin rekkojen pyöränpulttien kumeissa, jotka estävät ja/tai indikoivat pyörän pulttien avautumisen. Näissä siis kaksi vierekkäistä pultin kantaa/mutteria on kytketty toisiina etäisesti kahdeksikkoa muistuttavalla kumilla. Kumi nappaa tiukasti pulttiin/mutteriin ja sen vääntyessä kieruun näkee helposti pultin/mutterin lähteneen aukeamaan.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #19 : 26 Elokuu, 2010, 16:07:52 »
mietityttää noi pienempien kopujen voimat ihan mielenkiinnosta ku ainakin yhden tapauksen tiedän missä oli 450 sportin pääroottorista toinen lavanpitimen pultti jo 5-10mm auki kierteiltä kun laskeutui! ja silti kesti loppuun asti! kaveri tosin vasta opetteli leijuttamaan silloin!

Minäpä tiedän tapauksen jossa se koko lepatusakseliin kiinnittyvä ruuvi irtoaa....
On sen jälkeen tullut kummasti tarkkuutta kyseiseen ruuviin.

Ensikesän hitti MBL, eli MainBladeLess! Koeaja se jo tänään, sinun tarvitsee vain poistaa lukitteet lepatusakselin ruuveista!! ;D

Se ruuvi on muuten M2x5, joten ei se ihan 5-10mm ole auki ollut  ;D

Puhutaan lukitteen käytöstä, mutta joku tolkku sentään oltava. Eilen purin Kiinalaista tarvikenuppia, niin ei meinannut lähteä lepatusakselin ruuvit auki kirveelläkään. Lämmitystä, pyöristyneitä avaimia ja nylppääntyneet kärkipihdit olivat tuloksena annen kuin antautui. Ja itse ruuvit olivat KOVIA. Mistä tuollaista kierrelukitetta saa ja mihin helvettiin sitä on tarkoitus käyttää? Sama kun hitsaa ruuvin kiinni, paitsi että ruuvia ei koskaan saa hitsata. Missään muualla liimaa ei sitten ollutkaan...

no ei kai se nyt voi ton pitunen olla ku pitäs painelaakeritkin mahtua väliin... ainakin 500espissä on varmaan arviolta 15-20mm pitkä toi ruuvi...
en tota kyseistä ruuvia ole 450 sportissa ite fyysisesti nähny mutta kaveri jolle asia sattui voi itse kommentoida jos sikseen katsoo! :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #20 : 26 Elokuu, 2010, 16:40:56 »

no ei kai se nyt voi ton pitunen olla ku pitäs painelaakeritkin mahtua väliin... ainakin 500espissä on varmaan arviolta 15-20mm pitkä toi ruuvi...


V2 mallissa (ml sport ja pro) on 4mm lepari , jossa päissä 3mm olake. Painelaakeri tulee kokonaisuudessaan tähän olakkeeseen ja ruuvi kierretään nahkoilleen kiinni lepatusakselin päähän. Painelaakeria ei saa puristaa kasaan ruuvilla. Pänninki nupin keskiöön tulee lepatuskumeista, niiden painuessa himpun kasaan kun leparin ruuvit kiristetään.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #21 : 26 Elokuu, 2010, 16:48:30 »
Lainaus
Painelaakeria ei saa puristaa kasaan ruuvilla

V2:ssa niinku kaikissa muissakin Alignin koneissa voi vetää lepariruuvit täysin kiinni. Ei se painelaakereita vahingoita. Eskyissä ym. voi joutua jättää löysälle ettei jumita pitimiä. Vai sitäkö tarkoititkin?

Lainaus
15-20mm pitkä toi ruuvi.

Et ole purkanu ikinä nuppia? Se lepari tulee painelaakereiden ja normilaakereiden läpi, se ruuvi on M3x10.


-op-
« Viimeksi muokattu: 26 Elokuu, 2010, 16:51:39 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #22 : 26 Elokuu, 2010, 16:57:30 »
Lainaus
Painelaakeria ei saa puristaa kasaan ruuvilla

V2:ssa niinku kaikissa muissakin Alignin koneissa voi vetää lepariruuvit täysin kiinni. Ei se painelaakereita vahingoita. Eskyissä ym. voi joutua jättää löysälle ettei jumita pitimiä. Vai sitäkö tarkoititkin?


Sitäpä juuri. Tarvikenupissa oli lepatusakselissa liian lyhyt olake, ja painelaakeri meni jumiin kun ruuvi oli kiinni. Lepari siis roskiin ja uusi tilalle. Nupin keskiö oli ihan perseelleen kasattu kaikin puolin, mutta muuten topakan ja välyksettömän tuntuinen nuppi.

Esky siis säädetään "sopivalle" tiukkuudelle leparin muttereista. Toisinsanoen välykset pois mutta ei liikaa jottei kanita.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Pääroottorin kehänopeus Trex 500.540km/h onko totta?
« Vastaus #23 : 26 Elokuu, 2010, 17:28:43 »
Lainaus
Painelaakeria ei saa puristaa kasaan ruuvilla

V2:ssa niinku kaikissa muissakin Alignin koneissa voi vetää lepariruuvit täysin kiinni. Ei se painelaakereita vahingoita. Eskyissä ym. voi joutua jättää löysälle ettei jumita pitimiä. Vai sitäkö tarkoititkin?

Lainaus
15-20mm pitkä toi ruuvi.

Et ole purkanu ikinä nuppia? Se lepari tulee painelaakereiden ja normilaakereiden läpi, se ruuvi on M3x10.


-op-

oon kasannu koko nupin 3 kertaa kun tulikin osina ja 2 torppia sattunu mutta näköjään vaan muisti reistaa (se kun on lyhyt mutta huono)! :D
kiinni oon aina vetäny "kunnolla" kahella avaimella + lukitteella! :)

pitäs näköjään olla hiljaa ku ei muista asioita niinku ne on!  ::) (ja töissä ollessa paha tarkistella...)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Pääroottorin liike-energia
« Vastaus #24 : 26 Elokuu, 2010, 17:35:38 »
Kun tässä on päästy vauhtiin, niin jatketaan  8)..
Leikitään yhä tuolla 700:n roottorilla. Roottorin tasapaksujen ja kapeiden (oletus) lapojen pyörimisinertia nupin suhteen on noin 1/3mr2 eli tässä 1/3 x 0,2kg x (0,78m)2 = 0.04 kgm2, ja kahdella lavalla siis Iroottori=0.08 kgm2. Pyörimisenergia @ 2000 rpm on 1/2 x I x w2=0,5 x 0.08 kgm2 x (209 rad/s)2 ~ 1800 J.

Jaa entäs sitten..? No, vaikka 8g rynnäkkökiväärin luodin liike-energia 715 m/s nopeudella on 0,5 x 0.008kg x (715 m/s)2 ~ 2050 J. Eli ei roottori ihan yhtä tappava tuossa suhteessa ole, mutta sinne päin.

Huh.. let's be careful out there.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2409 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2008, 09:01:26
kirjoittanut ropellihattu
0 Vastauksia
1781 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2008, 11:04:34
kirjoittanut Maukka
15 Vastauksia
9093 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Elokuu, 2009, 09:32:51
kirjoittanut Jyri
19 Vastauksia
8056 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2010, 21:32:14
kirjoittanut Mikka
4 Vastauksia
3124 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Maaliskuu, 2010, 19:08:12
kirjoittanut kimce