Eikös täälläkin jollakin lähteneet perälavat kävelemään juuri siitä syystä koska ruuvi sahasi ajan kanssa lavan läpi.
Olen saanut sen mielikuvan, että tälläkin foorumilla raportoiduissa perälapakatotapauksissa lavat ovat yksinkertaisesti revenneet hiilikuidusta. Eli käytännössä messinkiholkki on ollut yhä ruuvin ympärillä mutta lapa karkuteillä.
Kerran lepatusakselia vaihtaessani yllätyin, kun toinen leparin ruuvi oli sormitiukkuudella. Kasatessa olin 100% varmuudella uittanut sekä ruuvin että akselin pään alkoholissa, pyyhkinyt kuivaksi ja uittanut taas sekä lisännyt kunnolla sinistä lukitetta kierteisiin. Silti ruuvi aukesi äärimmäisen pienellä voimalla. Epäilen, että kierteisiin lukitteen sekaan oli päässyt thrust bearingeista rasvaa siinä vaiheessa, kun työnsin ruuvia sijoilleen tai lavanpidintä akseliin.
Olen jo pitkään pyöritellyt mielessä pientä kumista härpäkettä, joka varmistaisi leparin ruuvien pysymisen paikallaan. Siinä leparin ruuvin koloon työnnettäisiin kumista tai muovista valmistettu kuusiokolo-tulppa. Tulpasta lähtisi kummaltakin sivulta pitkät joustavat "narut", jotka tulisivat lavanpitimen juuresta ulos (siitä hahlon reunoilta, lavan juuren ja lavanpitimen välisestä tilasta) ja jatkaisivat nupin keskiön kummaltakin puolelta toiselle leparin pultille. Täällä olisi vastaava tulppa samoissa piuhoissa kiinni.
-Tulppa kiertyisi leparin ruuvin mukana, jos se lähtisi aukeamaa
-Tulpalta toiselle vievät narut a) estäisivät pultin kiertymisen ja/tai b) venyessään indikoisivat ruuvin lähteneen avautumaan
-Joustavat narut eläisivät lavanpitimien mukana, eli eivät estäisi lapakulmien säätelyä
-Narut pitäisivät tulpat leparien ruuveissa sijoillaan nupin pyöriessä; joustava materiaali vetäisi vienosti tulppia toisiaan kohti, vasten leparin pulttien kantoja
Sama ajatus, kuin rekkojen pyöränpulttien kumeissa, jotka estävät ja/tai indikoivat pyörän pulttien avautumisen. Näissä siis kaksi vierekkäistä pultin kantaa/mutteria on kytketty toisiina etäisesti kahdeksikkoa muistuttavalla kumilla. Kumi nappaa tiukasti pulttiin/mutteriin ja sen vääntyessä kieruun näkee helposti pultin/mutterin lähteneen aukeamaan.