Pitihän sen radion viimeinkin häiriötä ottaa, kun on niin huonoksi haukuttu. Phoenixissa yhtäkkiä kippasi kopterin kyljelleen ja siihen jumittui. Diagnoosina oli, että aileron on toisessa laidassa ja pysyy. Potikkaanhan tällainen viittaa. Otin kopan auki ja mitään ei näkynyt päällisin puolin. Jkaija ystävällisesti luopui omasta kärähtäneestä mankastaan varaosakäyttöön. Tästä rohkaistuneena aloin etsiä juurisyytä. Oikean tikun kumpikin potikka on jotenkin kytketty kimppaan ja mitään tolkullisia lukemia en yleismittarilla saanut, ennen kuin katkaisin viallisen potikan johdot. Ne on juotettu, eikä plugia ole kummassakaan päässä. Aileron-potikan toinen puoli oli selkeästi oikosissa, Yli mitattuna resistanssi oli ihan oikea. Vahvalla suurennuslasilla syy löytyi.
Kuva ei valitettavasti ole aileron potikasta, koska en älynnyt siitä ottaa. Tuo soikea tarra potikan päässä on eriste ja sen alla on jotain potikan sisäisiä juotoksia. Ilmeisesti aileron-potikkaa piirilevyyn juottaessa oli tippunut olemattoman pieni murunen tinaa vasemmanpuoleisen jalan ja tarran väliin, sulanut taran läpi ja aikojen saatossa aiheutti oikosen. Raaputtelin knöölin pois ja eristin jalat liimalla. Kappas vaan ja rupesi toimimaan. Katkaistut johdot liitin piirilevyn päälipuolelle ja lukitsin liimaklöntillä. Kaikki johdot ovat monisäikeistä tavaraa, mutta ikävän jäykällä muovikuorella.
Kuvassa korjattu laite. Kävin kaikki paikat päällisin puolin melko tiheällä kammalla läpi ja kokonaisuutena työnjälki näyttäisi olevan täysin kelvollista. Juotokset nättejä ja johdot vedetty asiallisesti. Tuo vika on kyllä melkoisen huonoa tuuria vehkeen valmistajalta ja sitä ei ole mahdollista löytää ilman tehokasta suurennuslasia tai mikroskooppia. Yhtä kaikki, onneksi sattui simulaattorissa eikä kentällä. Taas yksi kivi flyskyn kenkään, mutta tää olisi kyllä ehkä voinut käydä kelle tahansa.
Tikkujen jousien esijännitykselle on ruuvisäätö ja tikkujen pituus on säädettävissä myös.