Asiaa olen koittanut pähkäillä ja missään ei ole toimivaa ohjetta ollut mainitun radion gyron säätövalikon toiminnasta ja säätöjen vaikutuksesta. Flysky on vielä yleensä aloittelijan ostama edullinen mutta monipuolinen/monimutkainen radio ja vähemmästäkin menee sekaisin kun yrittää saada kopteria ilmaan ja/tai pysymään ilmassa. Ensin kannattaa Googlen tms avulla selvittää, mitä tarkoittavat termit Head Lock/Head Hold/HH, Rate ja gain.
Näin se mielestäni melkoisella todennäköisyydellä menee:
Radion "DISPLAY" valikosta voi tarkastella akselipalkkien suuntia ja pituuksia. Kanavalla 5. gain on nolla, kun mustaa palkkia ei ole keskeltä kumpaankaan suuntaan. Keskeltä oikealle kasvava palkki on HH-moden ja keskeltä vasemmalle Rate-moden. Palkin pituus kertoo gainin määrän, pitempi on enemmän gainia.
Kanava 5, eli GEAR pitää olla radiosta reversellä (=REV), jotta säätö toimii oikeaan suuntaan.
Gear-kytkimen suunta: Radion ollessa selällään pöydällä ohjaustikut ylöspäin UPRATE= vipu ylhäällä, DNRATE= vipu alhaalla.
Luontevaa on laittaa HH-alue DNRATE puolelle, jolloin ei tarvitse virtojen kytkemisen jälkeen kääntää gear kytkintä toiseen asentoon ennen lentoon lähtöä. Kopteriin tulee kytkeä virta gyro HH-tilassa.
Alussa GYROSENS valikon pitäisi olla HH-gyrolla seuraavan näköinen
STATE ACT (=gain signaali toiminnassa, INH=pois päältä)
UPRATE (=säätöarvo vipu ylhäällä)
DNRATE (=säätöarvo vipu alhaalla= lähettimen virtojen kytkentäasennossa)
MODEL GY (STD-asennossa säätö toimii eritavalla, mutta sitäkin voi käyttää)
GY-asennossa voi ohjelmoida kytkimen vapaammin: Rate-asetus (=NOR) kummassakin asennossa, HH-asetus (=AVC) kummassakin asennossa tai toisessa kytkimen asennossa rate ja toisessa HH:
STATE ACT
UPRATE NOR60 (=gain 60% rate-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä vasemmalle)
DNRATE NOR70 (=gain 70% rate-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä vasemmalle)
MODEL GY
STATE ACT
UPRATE AVC40 (=gain 40% HH-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä oikealle)
DNRATE AVC70 (=gain 70% HH-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä oikealle)
MODEL GY
STATE ACT
UPRATE NOR60 (=gain 60% rate-alueella)(DISPLAYssa musta palkki keskeltä vasemmalle)
DNRATE AVC70 (=gain 70% HH-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä oikealle)
MODEL GY
STD-asennossa säätö menee hiukan eritavalla:
STATE ACT
UPRATE 070 (=gain 70% rate-alueella)(DISPLAYssa musta palkki keskeltä vasemmalle)
DNRATE 050 (=gain 50% HH-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä oikealle)
MODEL STD
STD-asennossa UPRATE säätää palkkia keskeltä vasemmalle = Rate-tilaa ja DNRATE keskeltä oikealle = HH tilaa. STD-asennossa reverse/ei reverse kääntää vaikutussuunnat.
Laitetaan vielä samaan syssyyn HK401B "oikeaoppinen" säätö. Periaatteessa se on Futaba 401 manuaalista ja toimii siis Futaballe ja ilmeisesti kaikille Futaban 401 klooneille, joita myydään lukuisilla eri nimillä. Mainittakoon vielä se, että kloonit eivät ole 100% kopioita, vaan niissä on halvempi perinteinen piezosensori, kun taas futaban sensori on kehittyneempää SMM-mallia, mutta piezoperiaatteella toimii sekin.
Mekaaninen säätö HK450GT ja vastaavat trex 450-tyyppiset:
Mekaanisen säädön tarpeellisuudesta on juttua jos toistakin, mutta Futaban omassa manuaalissakin se käsketään tekemään ja etenkin näillä 10€ gyroilla se vähentää veren kaivamista nenästä ja itkua/valitusta kuinka paska gyro on. Samoin rate tilassa ei pysty lentämään, jos perä ei ole mekaanisesti säädöissä (=kopteri alkaa pyöriä ja karkaa kokemattomalta totaalisesti lapasesta jos gyro tippuu syystä tai toisesta pois HH-modesta). Suosittelen myös liimaamaan HK410b:stä piirilevyn kiinni kuoreen netistä löytyvien ohjeiden mukaan omien mieltymysten mukaan soveltaen. Samoin suosittelen lämpimästi etsimään ja eliminoimaan kaikki ylimääräiset tärinät kopterista sillä näillä halvoilla gyroilla tärinä on suoranainen vihollinen aiheuttaen perän ryömimistä, josta ei pääse säätämällä eroon. Eli akselit suoriksi, laakerit kuntoon ja lavat tasapainoon ihan ensin.
Ensin gyro rate-tilassa laitetaan perälle servoa peräputkella siirtämällä "sopivasti" lapakulmia. Omassa HK450GT:ssä tämä tarkoittaa lavat samaan suuntaan taitettuna lapojen päiden välinä n. 18-20mm. Sitten gain nollaksi rate tilassa. HH-tilassa gainia riittävästi, jotta ledi palaa gyrossa. Seuraavaksi nostetaan kopteri leijuntaan Rate-tilassa ja servoa peräputkella liikuttaen säädetään perän lapakulmat sellaiseksi, että perä ei juurikaan ryömi, vaikka gyro ei korjaakaan suuntaa.
Gyron nollapisteen tallentaminen:
Vaikka perä on saatu nyt ainakin lähes ryömimättömäksi rate-tilassa, se ei tarkoita sitä, että se ei ryömisi Head Lock-tilassa. Kun ollaan tyytyväisiä toimintaan rate-tilassa, laskeudutaan nätisti jalkojen juureen. Seuraavaksi todetaan, että gyrossa ei pala punainen ledi. Gear-kytkintä vemputetaan nopeasti vähintään kolme kertaa edestakaisin ja jätetään HH- asentoon, jolloin punainen ledi jää palamaan. Parin sekunnin päästä ledi vilkahtaa pari kertaa ja jää palamaan. Gyro on nyt tallentanut peräservon senhetkisen oloaseman uudeksi nollapisteeksi. Kopterista virta pois ja takaisin päälle. Nyt peräservo esettuu automaattisesti tallennettuun nollapisteeseen ja perän pitäisi toimia niin hyvin kuin se voi toimia tämmöisellä gyrolla.
Seuraavaksi gainin säätö erikseen sekä rate tilaan, että HH-tilaan. Gainia nostetaan, kunnes perä alkaa vispata voimakkaasti edestakaisin (= "tail wag", "vägäys" jne). Nyt gainia lasketaan kunnes vispaus lakkaa ja se on periaatteessa siinä. Huomasin joskus, että vaikka leijunnassa ei vispannut, vipatusta esiintyi oikaistaessa vauhdikkaasta kaarrosta oikealle. Piti laskea hiukan gainia siis lisää. Samoin kannattaa leijunnassa pyöräytellä perää terävillä liikeillä molempiin suuntiin ja katsoa, laukaiseeko se vispauksen.
Oma lentotaito on vielä siinä vaiheessa, että en osaa perän erinomaisuudesta kertoa, mutta omien taitojen mukaisessa menossa se toimii mielestäni hyvin. Liikkeet eivät varmasti ole FAI mitalisijojen mukaisia, mutta kokeiltu on silmukka etu- ja takaperin lentäen, vaakakierre, pystykäännös, immelmani ja flipit kaikkiin suuntiin. Selällään olen yrittänyt leijutella toistaiseksi kehnohkolla menestyksellä, mutta siitä se lähtee. Perän kanssa ei ole ollut ongelmia näissä räpellyksissä.
Tämänhetkiset säädöt:
STATE ACT
UPRATE NOR15 (=aika vähän, mutta gyro vaikuttaa todella ärhäkältä rate-tilassa.)
DNRATE AVC70
MODEL GY