Mistähän tuo johtuu? Yritin itse järkeillä asian niin, että nostava voima saa kopterin alla olevan ilmapatsaan liikkumaan alaspäin samalla voimalla. Kun tuon alla olevan alaspäin liikkuvan ilmapatsaan tilalle tuleekin ilmaa, jolla ei ole vertikaalista nopeutta, kasvaa efektiivinen "vastavoima" ja kopteri pyrkii nousemaan. Eli periaatteessa roottorin efektiivinen pinta-ala kasvaa. Pelkällä kohtaamiskulman/nopeuden muutoksella tuo ei oikein selity, koska vaikutus kumoutuisi toisen puolen lavassa.
Samasta syystä taas kun tuulenpuuska yhtäkkiä loppuu, noste pienentyisi ja kopteri vajoaa. Tai sitten tuulella on myös pystysuuntainen komponentti, joka sekin vaikuttaa suoraan korkeuteen. Mikähän lie oikea vastaus?
Niin ja voisikohan tuon kompensoida jotenkin muuten kuin korkeusmittauksella? Jos moottorin tehon saisi mitattua tarkasti, niin miksei kuvernöörin lisäksi voisi laittaa myös lapakulmiin vastaavan joka pyrkisi pitämään moottorin tehon vakiona. Pystysuuntaiseen tuuleenhan se ei vaikuta, mutta käsittääkseni pitäisi toimia jos efekti johtuu arvailleestani asiasta.