Mulla on nyt kovasti kokemusta harrastuksen aloittamisesta, tämä oli eka lennätyskesä ja monilla asetuksilla tuli koitettua kopua ilmaan. Mun aloittelijan rauhallinen aloitussetti, millä voi lennätyksen aikana hengittääkin, on seuraava :
Norm mode:
throttle: 0-45-45-45-53
mankka kotona, kuvailen lapakulmakäyrän: eka pykälä nolla, sitten toinen pykälä 8 % josta jatkuu lineaarisesti 75 prosenttiin. Maksimi lapakulma asetettu swashplatemixillä ja mekaanisesti 10 asteeseen minkä yli ei mennä. Tällä on hyvä laskeutua koska lapakulmakäyrän resoluutio on hyvä.
Idle 1:
throttle: 0-50-50-50-55
lapakulma: eka pykälä nolla, sitten toinen pykälä 8 % josta jatkuu lineaarisesti 100 prosenttiin. Tällä on hyvä lentää helppoa kaartelulentoa ja sähkö riittää hyvin 8-9 minuutin lentoon.
Idle 2
throttle: 0-75-75-75-83
lapakulma: Eka pykälä nolla, sitten toinen pykälä 8 % josta jatkuu lineaarisesti 100 prosenttiin. Tällä on hyvä aloitelijan ottaa kopu ilmaan koska nupissa on kierroksia ja siten hyrrävoimia ja siten riittävästä vakautta.
Jos otat ilmaan vaikka tuolla laskeutumiskäyrällä, varovasti ja hiljaisesti, niin vaarana on, että jäät siihen kymmenen sentin korkeuteen "säätämään" ja maan läheisyys on tunnetusti kopterille vaarallista, niin siinä voi hetken päästä olla lapoja ja muuta rojua olla irrallaan ilmassa. Lisäksi kopu kallistuu vasemmalle jos et korjaa ja taas on vaaran paikka.
Lähdössä nosta kierrokset maassa sille tasalle, jossa ne eivät enää nouse, eli olet silloin lentokierroksilla. Kyä sen kuulee. Sitten lapakulmat kakkoon ja rykäiset kopun vauhdikkaasti ilmaan kerralla. Nousun jälkeen vaihda Idle 1 niin sähköä säästyy. Jos tahdot leiutella, niin tule sitten kopterillasi alaspäin siihen pariin metriin ja tullessasi vaihda vielä siihen Norm mode niin leiutus on tarkempaa.
Säädä kopu niin, että et mene ollenkaan negatiiviselle lapakulmalle. Mihin aloittelija sitä tarvitsee kun kopteri tulee maahan välillä tahtomattakin,,yeah.
Toki annan arvon Ollosenkin neuvoille mutta mulla hitaan hämäläisen hermot ja näillä tälleillä on nautittu lentämisestä tänä kesänä joka tuulessa ainakin sellaiset 50-70 kertaa. Eikä yhtään torppia huom !! (olenko vain luonnonlahjakkuus vai vainko moukan tuuria ?)
Muista ekoilla lennoilla käyttää Lipopiipparia ja muista mitata, montako milliampeerituntia kulutit per lentominuutti. Tiedät sitten seuraavalla kerralla asettaa mankkasi ajastimen oikeille lentominuuteille, ettei akku mene liian tyhjäksi.
Huh huh, olipahan taas vuodatusta,,,heh