Kyllä aileron ja elevator kallistukset tuntuu erilaisilta. Vaikka olis swashin kallistukset säädetty identtiseksi aileron ja elevator suunnalle niin roll ja flip ratet ei silti välttämättä täsmää johtuen massan jakautumisesta. Teoriossa aileronin pitäisi olla nopeampi, koska massa on lähempänä painopistettä, kuin elevator suunnassa. Tosin itsekkin olen huomannut että aileron tuntuu vastaavan tasaisemmin ja rauhallisemmpi kuin elevator, niinkuin kuvasit tässä:
Taasen kone ei sitten kallistu sivuille kuin juuri tikun tökkäämisen verran ja pitää asentonsa.
Tää voi selittyä just sillä että massa on lähempänä painopistettä. Jos miettii tilannetta, että kone leijuu tasaisesti paikallaan, ja sitten tökkää nopeasti elevatoria. Roottori kallistuu, mutta runko ei kallistu yhtä nopeasti koska perän ja nokan massa on vipuvarren päässä eikä kiihdy yhtä nopeesti. Tää taas aiheuttaa sitä ettei se ohjaus välttämättä tunnu yhtä tarkalta kuin aileron. Saman jutun takia löysät lepatuskumit tai liian matalan kierrokset näkyy ensimmäisenä elevator suunnassa.
Oon kanssa huomannut että nokka pyrkii nousemaan ja laskemaan suoraan lentäessä. Voipi johtua roottorin haukkailusta, koska tekee samaa jos lentää kylki edellä.
Disclaimer: Mun fysiikan numero hipoo hylättyä, korjatkaa tarvittaessa
.
Tässä vähän lisätietoa Piroflippi säikeestä lainattuna:
For a typical heli setup with same percentage elev and aile swash mix, due to the mass distribution, roll rate will be quicker than the flip rate.
This is due to the radius of gyration or mass momoent of inertia WRT the given axis. Think of a pirouetting figure staker with arms out and in.
For this reason, to do a constant rate flip/roll, your stirring will have to resemle a vertically longer ellipse. For those who do a lot of piro maneuvers, it would help to match the roll/flip rate. Since you can't increase the flip rate, you typically reduce the roll rate to match the flip rate.
To do this, you first max out the cyclic for both elev and aile. You then time the flip rate with a stop watch. Now do the roll. It will be much faster than elev rate. To reduce the rate, you go to the swash mix and turn down the aile rate by 5% or so and 1-2% adjustment after that. You may have to reduce the aile rate about 10% or so.
Once you match the roll/flip rate, your piro-flip will require more circular stir than a previous elliptical stir. BTW, this setup will more or less resemble your sim setup. You will notice that the flip/roll rate on a sim is identical.