Kirjoittaja Aihe: Mode-1/2 vaihtaminen?  (Luettu 5782 kertaa)

Poissa Kko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Mode-1/2 vaihtaminen?
« : 08 Syyskuu, 2010, 23:03:53 »
Moi kaikille, hekolekokärpänen puree varpaasta ja muutamia kysymyksiä on alkanut pyörimään mielessä:

1) mode-1/2:ta, voiko sitä valita radiosta, esim Futaba 7C tai Spektrumin vastaavasta (näitä olen katsellut ns. sillä silmällä) kytkimellä tai ohjelmallisesti? Olen vasenkätinen ja teen siten kaiken hienompaan säätöön tarvittavan motoriikan vasemmalla kädellä. Vai onko noissa radioissa jotain sisäänrakennettua mekaniikkaa, joka tekee ohjauksen ja kaasun/peräsimen keskenään vaihtamisesta mahdotonta? Vai onko radioiden softat sellaisia, että ne estävät tuon?

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin järjestelemällä vastaanottimesta servoihin menevät piuhat haluttuun järjestykseen ratkaistaan, miten lähettimen nuppien vääntely realisoituu..

2) Tuo Futaban 7C näkyy olevan vähän eri paikoissa bundlattuna joko R607FS tai R617FS vastarin kanssa. Mitä eroa niillä on?
« Viimeksi muokattu: 07 Helmikuu, 2011, 10:02:43 kirjoittanut Kko »
Blade 400 + Blade 400-projekti
CopterX AE 450
DX6i
Phoenix 3.0

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Mode-1/2 vaihtaminen?
« Vastaus #1 : 08 Syyskuu, 2010, 23:49:29 »
Moido,

Tuolla Mode 1 ja 2 setupilla ja kätisyydellä ei ole mitään yhteyttä keskenään. Aasiassa porukka on tottunut lentämään Mode 1:llä ja sitten taas euroopassa ja amerikassa Mode 2 on se käytetty malli. Kyseessä on vähän sama asia kuin oikean puoleinen ja vasemman puoleinen liikenne. Oikean puoleisessa liikenteessä tulee helposti ongelmia jos joku ajaa vasenta kaistaa... Sama juttu radioissa, jos opettelet Suomessa lentämään mode 1 radiolla, niin kukaan ei osaa antaa arvioita kopterin tuntumasta etkä voi myöskään koskaan kokeille kenenkään suomalaisen kopteria. Tuo on kuitenkin melko iso asia harrastusta jotta saa ainakin erilaisia näkemyksiä erilaisista asetutksista jne... Johny voi todistaa asian, että voi olla melkoinen kokemus jos saa kokeilla jotain kopteria joka sattuu olemaan merkittävästi erilainen mihin on tottunut. Kyse lienee suorastaan valaistumisesta joissain tapauksissa.

Toinen asia on sitten se, että kopterissa molempien sauvojen tarkka ohjaaminen on prikulleen yhtä tärkeää. Lennokkia voi lentää siten, että tempasee kaasun pohjaan nousussa ja lentelee konetta sitten pelkästään oikean puoleisella tikulla, vaikka rumaahan ja kauheaa se on. Kopterilla ei moinen onnistu vaan molempien käsien pitää olla ihan yhtä paljon mukana. Ei nuo huippu pianistitkaan käännä pianon koskettimia peilikuvaksi kätisyyden perusteella vaan molemmilla käsillä pitää pystyä soittamaan samat asiat jos meinaa hyvä olla. Joten unohda suosiolla se mode 1 ja hommaa mode 2 radio mitä kaikki Suomessa myytävät radiotkin ovat.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

JCA

  • Vieras
Vs: Mode-1/2 vaihtaminen?
« Vastaus #2 : 09 Syyskuu, 2010, 00:22:02 »
Heh, täyttä faktaa mitä Timo kirjoitti.
Vasuri olen muuten minäkin, mode2 on se mikä Suomessa on käytössä ja sillä mennään. Tottakai jos joku haluaa ihan välttämättä lähteä treenaamaan Mode1:llä niin eikai sitä kukaan kiellä, säätöavun saaminen voi olla hankalaa jos systeemit on säädetty aivan miten sattuu.

However.. käsittäkseni noista kalliimmista radioista voi softan puolelta vaihtaa moodia, saatto jopa tossa Futten 10CG:ssä se olla. 7C:ssä tuo ei käsittääkseni ole mahdollista.
Ja kuten Timo sanoi, molempia tikkuja tulee käyttää kopteria lennettäessä ja paljon, se ohjaaminen ei ole vain cyclikin pyörittämistä, myös perän ja korkeuden säätö on tärkeä.

Servothan sie voit kytkeä mihin haluat vastarissa, sitten on vain softa ja miksauksetkin tehtävä radiossa ihan itte. Suurimmasta osasta radioita kun löytyy valmiit mixit perus-nupeille (= kaikki mitä voi alotteleva tai kokeneempikin kopteristi tarvita). Eli kun käännät esim. oikeeta (cyclic) tikkua eteenpäin niin siellä nupissa liikkuu samaan aikaan kolme servoa ohjelmoidulla tavalla. Jos noita jostain syystä haluaa jotenkin käännellä ja väännellä niin kyllä kaikki on mahdollista, 7C:llä onnistuu jo aika monien erilaisten säätöjen muutteleminen ja parin mixin viritteleminen.

En vaan silti käsitä, miksi joku haluaisi mode ykkösen, saatika alkaa kikkailemaan servojen järjestysten kanssa.
Autokuskit ajaa kaasu vasurissa, ohjaus oikeella (myös rattiradioilla, lukuunottamatta pari poikkeusta vasenkätisten maailmassa), lennokkikuskit lentää kaasu vasurissa, ohjaus oikeessa.

Muttajuu, kalliimman mallin radioissa voi softan puolelta vaihtaa mode1:n, jolloin siis saa ikäänkuin peilikuvaksi tuon ohjauksen. Vasenkätisenä kuitenkin kehotan käyttämään Mode2:sta.

Anteeksi mahdolliset kirjoitusvirheet ja asioiden toistaminen ja epäselvä kirjoittaminen, pitäs olla jo nukkumassa :D

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mode-1/2 vaihtaminen?
« Vastaus #3 : 09 Syyskuu, 2010, 09:13:27 »
Käsittääkseni myös Spektrumin DX7:ssa moden voi vaihtaa valikosta. Tämä tosin tapahtuu huoltovalikon kautta, johon ei ihan ohjaimen perusohjeen neuvoilla pääse, mutta siis onnistuu. Suurempi juttu on kuitenkin se, että radion tikut eivät ole identtiset. Käytännössä vasemmasta tikusta (mode 2) puuttuu palautusjousi ylös-alas -akselilta. Mode 2 <-> Mode 1 -muunnokseen kuuluu siis softasäädön lisäksi myös mekaanista duunia. Tikkujen paikkoja pitää joko vaihtaa päittäin tai sitten ruuvata jousi tikusta toiseen. Joissain ohjaimissa kumpi tahansa ratkaisu onnistuu, joissain vain toinen. Osassa ohjaimista muunnoksen mekaaninen puoli on tehty erittäin helpoksi, osassa äärimmäisen hankalaksi. Oli miten oli, kannattaa ostaa suoraan oikean moden radio, niin välttyy turhalta vaivalta.

Mitä tulee vasenkätisyyteen ja radion modeen, ei näillä ole nähdäkseni mitään tekemistä keskenään. Kuten Timo sanoi, kopterissa pitää pystyä säätämään molempia tikkuja yhtä suurella tarkkuudella. Tai ehkä jos nyt aletaan hiuksia halkomaan, perän kontrolloimiseen ei välttämättä peruslentelyssä saatika leijutuksessa tarvita suurta tarkkuutta, jos gyro osaa asiansa. Mutta vastaavasti jo leijutuksessa vasemman tikun (mode 2) kaasu-/lapakulmasäätö pitää tehdä hyvinkin hienovaraisesti. Jos tosissaan lähtee hakemaan vasenkätistä radiota, näkisin että cyclic pitäisi saada kokonaisuudessaan vasempaan tikkuun, jolloin oikeaan jäisi "helpommat" perä ja kaasu. Tämä on mode 3.

Itse olen vasenkätinen ja lennän mode 2:lla. Turha lähteä uimaan vastavirtaan, koska siitä ei ole mitään käytännön hyötyä edes periaatteessa.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mode-1/2 vaihtaminen?
« Vastaus #4 : 09 Syyskuu, 2010, 09:24:05 »
Flysky TH9x:ssä on muistaakseni neljä eri konfiguraatiota valittavissa "STICK SET"-valikosta.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Kko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Mode-1/2 vaihtaminen?
« Vastaus #5 : 09 Syyskuu, 2010, 15:59:34 »
Ok, kiitoksia vastauksista. Olisi tietysti itsekin pitänyt tajuta tuo mahdollisuus/mahdottomuus kaluston kokeiluun, jos ohjaimet ovat väärinpäin.  ???

Mites tuo Futaban vastarikyssäri, onko siihen kellään viisaita sanoja?
Blade 400 + Blade 400-projekti
CopterX AE 450
DX6i
Phoenix 3.0

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: Mode-1/2 vaihtaminen?
« Vastaus #6 : 09 Syyskuu, 2010, 16:09:37 »
http://2.4gigahertz.com/faq/faq-fasst-q926.html

Lainaus
I have noticed a new R617FS receiver offered with the 7C 2.4GHz radio on your web site. Is there something wrong with the R607FS that we should know about?

There is nothing wrong with the R607FS, it is a dependable and reliable receiver.

The R617FS had a component supplier change for some parts and the channels have been re-sequenced to speed up response in helicopter application. An airplane modeler or modeler using the 6EX will not notice any difference in speed.

Elikkäs päivittää kanavat eri järjestyksessä ja jotain komponentteja tulee toiselta toimittajalta. 607 menee ihan 1-2-3-jne., kun taas 617 menee ilmeisesti 1-2-6-X-X-X-X. Tällä saadaan kaikki nuppiservot toimimaan pienimmällä mahdollisella erolla toisiinsa nähden.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa r2d

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Mode-1/2 vaihtaminen?
« Vastaus #7 : 03 Joulukuu, 2010, 15:09:54 »
Flysky TH9x:ssä on muistaakseni neljä eri konfiguraatiota valittavissa "STICK SET"-valikosta.

Samoin Turnigy 9X:ssä (sama radio..)

Sekä palautinjouset ym vaihtaa 4:ssä minuutissa puolelta toiselle.
Ainoastaan pitää muistaa vaihtaa ohjelmasta mode2 jokaiselle muistipaikalle erikseen...

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Mode-1/2 vaihtaminen?
« Vastaus #8 : 03 Joulukuu, 2010, 17:18:45 »
Pitäshän se noiden tikkujen vaihtaminen sujua jo ihan mekaanisesti. En usko että mikään merkki tekee kaksia valumuotteja noihin kuoriin missä on kahdessa eri paikassa reiät tikkujen kiinnitykselle, vai? Siis jos haluaa värkätä ;D
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2408 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2009, 20:43:27
kirjoittanut Mikka
4 Vastauksia
3939 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Syyskuu, 2009, 21:27:27
kirjoittanut ija
4 Vastauksia
5268 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Helmikuu, 2013, 10:54:14
kirjoittanut Cadvision
6 Vastauksia
2554 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Tammikuu, 2014, 13:26:50
kirjoittanut SJo1
46 Vastauksia
37308 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2015, 02:43:21
kirjoittanut oskuk