Itse vasta align tuotoksen kassanneena voin kertoa että paikat kannattaa tarkistaa AINA, riippumatta kyllä valmistajasta.
Painelaakerit(Pää-ja perälavanpitimet), lepatuskumit, yksisuuntalaakeri, mahdollisesti hihna ainakin on ok rasvata jotenkin.
Painelaakereille on oma rasvansa, align kitissä oli yksisuuntalaakeri rasva jota oli tehtaan jäljiltä päälavanpidinten painelaakereissakin, perälavanpitimissä EI OLLUT mitään laitoin sitä sinnekkin.
Hihnaperällä voi suihkauttaa silikonisprayta hihnalle, samoin sammyn mainitsemaan peräakseliin. Kardaani vetoinen ei oleellisesti tarvitse mitään. Jos haluaa voi teitenkin silikonisprayta suihkauttaa myös hammasrattaille?
Kannattaa huomioida paikka missä lennättää, paikoissa joissa pölisee hiekka rasvaus kannattaa pitää minimissään ettei hiekka tartu rasvoihin. Samoin talvella käyttää rasvaa/öljyä joka EI jämähdä pakkasessa.
Periaatteessa kopteri toimii kyllä ilman mitään kummia rasvoja, painelaakerit tietenkin paremman toiminnan kannalta kannattaa rasvata.
Silikonisprayta hihnalle? Haluatko sen hyppivän hampaita vai??
Pitäisin perussääntönä, että metall-metalli kohteissa öljy, ohut sprayvaseliini tai teflonvoiteluaine ja viskositeetti sen mukaan, miten kauan sen haluaa siellä pysyvän ja miten herkästi kohteen pitää pyöriä/liikkua. Teflonspraytä suosisin.
Silikoniöljy niihin kohteisiin, missä molemmat vastinpinnat, tai vain toinen on muovia. Vaseliininkaltainen vaihtoehto on näihinkin, tosin en ole löytänyt viimeaikoina mistään. Biltema myi taannoin sellaista ison paperiliimatuubin tapaista tuotetta, jossa oli vaseliiniin verrattavissa olevaa mutta silikonipohjaista ainetta. Tuo on oikein hyvää muovirattaille.
Moottorin laakereihin soveltuu parhaiten varmaan perinteinen CRC 5-56 ja nykyinen 5-56 ptfe, mutta annostelu varovasti.
Valmiiksi voidelluissa kohteissa on syytä olla sekoittamatta erityyppisiä voiteluaineita keskenään.