Kirjoittaja Aihe: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )  (Luettu 23701 kertaa)

täträ

  • Vieras
Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« : 11 Syyskuu, 2010, 09:35:49 »
Arvoisa kopteriväki !


Etsiskelin suomen kielellä kopterin öljyämisestä ja rasvauksesta laihoin tuloksin, eli löytyykö   ::) ?

Kaipaisin suuntaa antavaa tietoa, kokemustanne kopterin öljyämisestä/rasvauksesta, eli voisiko joku valottaa hieman.

Mitä kohtia pääosin öljytään/rasvataan, millä aineella pääosin öljytään/rasvataan ja vieläpä kuinka usein  ?

Oletetaan että  kopteri on  vielä rakennus/kokoamis  vaiheessa.

Kiitän tiedoista !
« Viimeksi muokattu: 11 Syyskuu, 2010, 09:40:04 kirjoittanut täträ »

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #1 : 11 Syyskuu, 2010, 10:06:39 »
Taitaa nykyään melkein kaikki kitit olla osittain tehtaalla koottuja, joten yksuuntalaakeriakaan ei tarvitse rasvata.
Manuaali kertoo paikat jonne rasvaa tulee laittaa.
peräslideriin itse olen kasatessa suihkaissut silikoniöljyä, jotta toimii heti liukkaasti.

Polttiskopteri pitää huolen öljyämisestä erittäin tehokkaasti.
« Viimeksi muokattu: 11 Syyskuu, 2010, 10:08:45 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #2 : 11 Syyskuu, 2010, 11:35:31 »
Itse vasta align tuotoksen kassanneena voin kertoa että paikat kannattaa tarkistaa AINA, riippumatta kyllä valmistajasta.
Painelaakerit(Pää-ja perälavanpitimet), lepatuskumit, yksisuuntalaakeri, mahdollisesti hihna ainakin on ok rasvata jotenkin.
Painelaakereille on oma rasvansa, align kitissä oli yksisuuntalaakeri rasva jota oli tehtaan jäljiltä päälavanpidinten painelaakereissakin, perälavanpitimissä EI OLLUT mitään laitoin sitä sinnekkin.
Hihnaperällä voi suihkauttaa silikonisprayta hihnalle, samoin sammyn mainitsemaan peräakseliin. Kardaani vetoinen ei oleellisesti tarvitse mitään. Jos haluaa voi teitenkin silikonisprayta suihkauttaa myös hammasrattaille?
Kannattaa huomioida paikka missä lennättää, paikoissa joissa pölisee hiekka rasvaus kannattaa pitää minimissään ettei hiekka tartu rasvoihin. Samoin talvella käyttää rasvaa/öljyä joka EI jämähdä pakkasessa.
Periaatteessa kopteri toimii kyllä ilman mitään kummia rasvoja, painelaakerit tietenkin paremman toiminnan kannalta kannattaa rasvata.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #3 : 11 Syyskuu, 2010, 11:42:10 »
lainataan nyt aihetta:

nyt ku on tullu tilattua eka kopteri jossa on hihnaperä ni mietiskelin tota silikonisprayhommaa...
ilmeisesti sitä kannattaa vähän siihen remmiin suihkauttaa niin välttyy kaikenmuailman staattisilta
sähköilmiöiltä vai onko minkäverran käyttäjiä joilla ei mitään ropleemia ole vaikkei käytäkkään?

lisäksi aivan varmasti tulee joskus lennettyä pakkasessakin joten kiinnostaa että vetääkö
tollanen perus silikonispray jotenkin eri olomuotoon pakkasella (oma veikkaus on että ei)??
ja eihän sitä nyt paljon oo kai tarkotus käyttääkkään..
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #4 : 11 Syyskuu, 2010, 11:50:55 »
Entäs pääakseliin kun tuntuu tuo swashi liikkuvan aika nykimällä? jotain paksumpaa vai suihkautanko silikonispraytä?
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #5 : 11 Syyskuu, 2010, 12:14:20 »
lainataan nyt aihetta:

nyt ku on tullu tilattua eka kopteri jossa on hihnaperä ni mietiskelin tota silikonisprayhommaa...
ilmeisesti sitä kannattaa vähän siihen remmiin suihkauttaa niin välttyy kaikenmuailman staattisilta
sähköilmiöiltä

Ainakin iteselläni Beam e4 sekosi täysin staattisen sähkön takia viime talvena.
Kaasu vaelteli täysin levottomasti, ja kopteri huojui puolelta toiselle, hyvä kun pysyi ilmassa, mutta oireet loppuivat välittömästi kun suihkutin silikonispraytä hihnalle.
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #6 : 11 Syyskuu, 2010, 12:15:56 »
Itse tykkään näperrellä ja tapana on öljytä kopterin siinä 10 akullisen välein. Ainakin noissa kiinalaisissa laakereissa joskus on rasvaa tehtaan jäljiltä ja joskus ei. Samalla tulee heiluteltua paikat läpi muutenkin ja orastavat viat toivottavasti paljastuvat.

Pääakselille, painelaakereille ja perän sivulaakereihin laitan asennusvaiheessa Klüberlub BE - laadukasta mustaa ja pahalle haisevaa laakerirasvaa ja sen jälkeen en rasvaile, kunnes laakerit menevät vaihtoon syystä tai toisesta. Rasvan valintaan on osasyynä se, että töissä on sitä 200kg pytyssä...

Nupin laakereihin, samoin kuin moottorille käytän ihan tavallista moottoriöljyä. Taitaa tällä hetkellä olla Teboilin Diamondia. Muovirattaille ja perähihnalle ei tee pahaa himppu silikonirasvaa. Esim päärattaassa ja perän vetorattaissa vähentää kulumista ja pienentää kitkaa. Rasvaa siis todellakin vain hyvin vähän näihin kohteisiin.

Öljyämiseen on erinomainen 5ml injektioruisku, jossa päässä tällainen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8463&Product_Name=Ex-Long_CA_Ex-Tips_%281pc%29
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #7 : 11 Syyskuu, 2010, 13:47:26 »
hirobolla olivat laittaneen yksuuntalaakeriin rasvat ja manuaalissa näytettiin jokaisen painelaakerin kohdalla notta laita liukkaria tuohon.
Alignin manuaalissa muistaakseni oli samaten näytetty paikat jonne liukasteita tarvitaan.

Pääakselille taisin laittaa tipan biilteman ompelukoneöljyä ja lepatusakselillekin taisi tulla samat rasvat.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #8 : 11 Syyskuu, 2010, 14:39:27 »
Parinkymmenen lennon välein painelaakerien rasvaukset. pyörivien osien rasvaus esim. TriFlow tuotteita käyttäen:

Akselit / pyörivät osat, myös yks suunta laakerit, TriFlow Superior Lubricant (P.T.F.E) samaa kamaa myös Pin point Lubricator ahtaisiin paikkoihin.

Painelaakerit, Red Grease (N.L.G.I) tai Clear Synthetic Grease (P.T.F.E)

Avant Aurora ohjeissa Augusto kehoitti perän rattaiden rasvauksen kopun omalla polttoaineella pari strittiä, metukka haihtuu ja öljy jää:)

TriFlow linkkiä: http://www.triflowlubricants.com/Tri-Flow_Lubricant.html löytyy kaikki listaamani tuotteet:)

TrexStoressa tais olla jotain, mutta Fast ladissä muut:

http://www.fast-lad.co.uk/store/index.php?cPath=47_143&osCsid=3a4efe5898d82c35aa2f3d87859f49cf


-Samppa
 
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #9 : 11 Syyskuu, 2010, 17:17:52 »
No on ainakin kilo-/litrahinta kohillaan noissa "virallsissa" helikopterirasvoissa. Ostakoon ken tykkää.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #10 : 11 Syyskuu, 2010, 20:26:09 »
No kai se on ihan sama, mistä ja mitä siihen koneeseen laittaa voiteluun, vaikka Tummelia;)
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #11 : 11 Syyskuu, 2010, 21:16:51 »
No on ainakin kilo-/litrahinta kohillaan noissa "virallsissa" helikopterirasvoissa. Ostakoon ken tykkää.
Heitä toki halvempia vaihtoehtoja kehiin, älä panttaa säästövinkkejä! :) Vai myydäänkö näitä halpoja öljyjä vain 200l tynnyreissä...? ;)

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #12 : 11 Syyskuu, 2010, 21:49:05 »
Mulla on tälläistä kamaa jäänyt pari näytepurkkii nurkkiin... :)
Teflonia mukana kivasti, toimii fillarin ketjuista kopukan rasvaukseen... ;D Ja nimi aineella on loistava...

Edit: Kuva käännetty...
« Viimeksi muokattu: 11 Syyskuu, 2010, 21:50:59 kirjoittanut Puhi »
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #13 : 11 Syyskuu, 2010, 22:01:22 »
lainataan nyt aihetta:

nyt ku on tullu tilattua eka kopteri jossa on hihnaperä ni mietiskelin tota silikonisprayhommaa...
ilmeisesti sitä kannattaa vähän siihen remmiin suihkauttaa niin välttyy kaikenmuailman staattisilta
sähköilmiöiltä

Ainakin iteselläni Beam e4 sekosi täysin staattisen sähkön takia viime talvena.
Kaasu vaelteli täysin levottomasti, ja kopteri huojui puolelta toiselle, hyvä kun pysyi ilmassa, mutta oireet loppuivat välittömästi kun suihkutin silikonispraytä hihnalle.

Hmmm, aika outoa, rekkula450 v1.5 kopukkata ajelin 400 lentoa ilman silikonisprayta perähihnassa eikä ongelmia ollut. Tai no, alkuun oli 35MHz vastarilla muualta kuin perähihnasta, mutta 2.4GHz:aan siirtymisen jälkeen ei klitsin klitsiä. Nyt ko. kopukka on jo myyty eteenpäin.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #14 : 11 Syyskuu, 2010, 22:09:28 »
Itsellä oli sama homma.. se v2, kopteri nyki ilmassa ihmeellisesti, sprayta hihnalle ja ongelmat kaikkosivat..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #15 : 12 Syyskuu, 2010, 09:27:26 »
No on ainakin kilo-/litrahinta kohillaan noissa "virallisissa" helikopterirasvoissa. Ostakoon ken tykkää.
Heitä toki halvempia vaihtoehtoja kehiin, älä panttaa säästövinkkejä! :) Vai myydäänkö näitä halpoja öljyjä vain 200l tynnyreissä...? ;)
No jos asiaa lähestyy ihan koneenrakennuksen kannalta unohtaen kysessä olevan radio-ohjattavan helikopterin.

Missä vehkeissä nyt on kuulalaakereita ja millä aineilla niitä kyseisissä laitteissa voidellaan? Servon rattaatkin toimivat kyllä muullakin kuin Futaban servoratasrasvalla. Kuusiokoloavaimia myydään muuallakin kuin Sabessa tai trexstoressa jne. Tuolla periaatteella pähkyröimällä ratkaisuja alkaa löytyä.


Perinteisiä tuotteen kuin tuotteen hinnan triplaavia taikasanoja ovat mm. moottoripyörä, vene, vauva, kai sitten rc-helikopterikin ym "ei niin välttämättömät yleellisyystarvikkeet." Biltemalle propsit siitä ,että on vähän laittanut ojennukseen omalta osaltaan tuota harrastuksilla ryöstämistä.
« Viimeksi muokattu: 12 Syyskuu, 2010, 10:27:22 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #16 : 12 Syyskuu, 2010, 10:20:37 »
Minä olen mennyt vähän laidasta laitaan tämän liukaste-asian kanssa.
Nykytilanne on, että painelaakereihin muistan melkein aina laittaa rasvat, mutta muita laakereita en ole voidellut. Enkä kyllä juurikaan pura toimivaa kopteria huoltoa varten vaan ajan seuraavaan torppiin asti. Pitäisi varmaan enemmän huoltaa mutta kun minusta lentäminen on niin paljon kivempää kuin ropaaminen. Salaa kadehdin ihmisiä jotka saavat kopterin laittamisesta mielihyvää.

Perähihnaan laitan joskus silikoniöljyä mutta en aina, en ole ilmassa mitään ihmeempää eroa huomannut. Muovirunko protoksessa oli staattisen sähkön aiheuttamia nykäyksiä, joista en päässyt voitelulla, mutta peräputken maadoittaminen moottoripukkiin auttoi. Muissa hihnakoptereissa en staattisen sähkön aiheuttamiin ongelmiin ole vielä törmännyt.

Joskus tuntuu että kun paikkoja öljyää/voitelee ne alkaa keräämään ilmasta epäpuhtauksia siinä määrin että saavutettu hyöty menetetään kun pinnoilla alkaa olemaan pölyä hiomassa osia. Varsinkin swashplaten laakereiden tai pääakselin liukastaminen on minulla aiheuttanut enemmän ongelmia kuin hyötyä.  Jos swashi liikkuu nihkeästi akselilla on minusta helpompi näyttää uutta akselia tai pyöritellä akselia vähän kuussatasella ja/tai tonnisella hiekkapaperilla.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #17 : 12 Syyskuu, 2010, 10:36:42 »
En minäkään voitelun takia purkamaan ala. Metallisuojalla oleva laakeri suorastaan imaisee tipan öljyä sisäänsä ihan pinnalle annosteluna. Hiekalla lennättelyä pyrin välttämään. Yleensä ajellaan nykyisin ihan heinäpellolla, kun sattuu melkein naapurista löytymään. Monet eivät ikinä voitele mitään laakereita ja ihan hyvin menee. Omalla kohdalla se vain on sellaista perus huolenpitoa, mitä pyrin toteuttamaan kaikkien harrastevälineiden kohdalla. Onko siitä nyt todellista hyötyä vai ei, on toki kyseenalaista. Tietynlainen kunnia-asia on, että vehkeet ovat kunnossa ja näyttävät siisteiltä. Tuhanteen kertaan torpattu ja rautalangalla nipussa pysyvä reuhkakin voi silti lentää ihan yhtä hyvin.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #18 : 12 Syyskuu, 2010, 11:01:38 »
Laakereihin liittyen alalla on ikivääntö (vänähän samanlainen, kuni Spektrum vs. Futaba) siitä, pitääkö tai saako laakereita öljytä vain ei. Osa on sitä mieltä että totta kai, toiset sanoo että ei ikimaailmassa. Öljyämistä vastaan esitetty argumentti on se, että öljy liuottaa laakerissa tehtaan jäljiltä olevan paksun rasvan pois alta aikayksikön. Ja toisaalta kevyt ja juokeva öljy ei millään voi pysyä nopeasti pyörivässä laakerissa (toisin kuin rasva), eli öljyämisellä tulee käytännössä poistaneeksi toimivan liukastuksen. Riippuu toki laakerista, onko sisällä rasvaa vai Keltaisen joen ilmaa.

Mm. Scorpionin moottorin laakerit käsketään öljyämään tasaisin väliajoin, eli noin 10 lennon jälkeen tms. Jotta kumpaankin laakeriin saisi öljyä, pitää moottori tai vähintäänkin pinjoni irroittaa. Itse en tällaiseen leikkiin ole koskaan lähtenyt, vaan lentänyt Scorppareitakin kuivana ja lopulta vaihtanut Bocan huoltovapaat laakerit tilalle.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #19 : 12 Syyskuu, 2010, 13:54:14 »
Itse olen asian järkeillyt oikeastaan juuri noin. Pyöriville laakereille kuten perässä ja pääakselilla oikeaa laakerirasvaa ja heiluville linkuille öljyä. Luulisin, että linkuille on ihan sama laittaako mitään vai ei. rasva kyllä pysyy koko käyttöiän, sillä ei niitä tunteja varmaankaan ihan kauheasti tule kuulalaakerin normaali käyttöikä huomioiden.

Harjaton moottori taasen pyörii niin kovaa, että siihen en rasvaa laittaisi kitkan takia. Itse olen tipauttanut öljyä juurikin n. 10 akullisen välein. Purkaa ei tartte, sillä laakeri näkyy pinionin alla ihan selvästi. Siitä ylimääräinen valuu alemmalle laakerille.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #20 : 12 Syyskuu, 2010, 15:03:12 »
Siitä ylimääräinen valuu alemmalle laakerille.
...ja liukas akseli pyörii laakereissa pyörittämättä laakeria ja syöden akselia, vai mitä Falconi? :D Minun mielenrauhan kannalta paras ratkaisu olisi pitää liukkarit ihan vain siellä laakerissa, eikä laakerin ja akselin välissä.

Parhaana ratkaisuna pidän huoltovapaita laakereita, kuten aiemmin sanoin. Ihan joka väliin ei tosin kallita Bocia tms. viitsi ostella. :) Loput laakerit jätän rasvaamatta/öljyämättä kokonaan.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #21 : 12 Syyskuu, 2010, 15:54:26 »
...ja liukas akseli pyörii laakereissa pyörittämättä laakeria ja syöden akselia, vai mitä Falconi? :D Minun mielenrauhan kannalta paras ratkaisu olisi pitää liukkarit ihan vain siellä laakerissa, eikä laakerin ja akselin välissä.

Parhaana ratkaisuna pidän huoltovapaita laakereita, kuten aiemmin sanoin. Ihan joka väliin ei tosin kallita Bocia tms. viitsi ostella. :) Loput laakerit jätän rasvaamatta/öljyämättä kokonaan.

Taitaa mennä skenaario pikemminkin näin: 40000 1/min pyörivässä moottorin laakerissa on jäykkää laakerirasvaa ja uiva akseli. Laakerin rasvan vatkaamiseen kuuluva teho, eli myös kitka kasvaa toiseen potenssiin pyörimisnopeuden kasvaessa. Jossakin vaiheessa kitka on niin suuri, jotta akseli puörii 10000 1/min kovempaa kuin laakerin sisäkooli ja jokainen tietää, mitä silloin tapahtuu pidemmän päälle. Sen takia EI rasvaa, vaan ohutta öljyä moottorin laakereihin.

Bocalla jo ihan tavalliset peruslaakerit ovat sen verran sikamaisen hintaisia muihin kauppiaisiin verrattuna, jotta on syytäkin olla täysin ylivertaisia. Omassa motissa on pyörinyt 80 senttiä maksanut Rcbearingsilta tilattu laakeri jo kymmeniä akullisia.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #22 : 12 Syyskuu, 2010, 19:59:39 »
Bocalla jo ihan tavalliset peruslaakerit ovat sen verran sikamaisen hintaisia muihin kauppiaisiin verrattuna, jotta on syytäkin olla täysin ylivertaisia. Omassa motissa on pyörinyt 80 senttiä maksanut Rcbearingsilta tilattu laakeri jo kymmeniä akullisia.
Ja mulla on lentäny kymmenen dollarin laakereilla Bocattu motti jo satoja lentoja, joten kaippa se hinta/laatu-suhde ihan kohdillaan sitten on. :) Mitä noihin öljyihin & rasvoihin tulee: jos Bocan kataloogi lupaa laakerille tietyn RPM-keston, uskon että ovat osanneet arpoa sinne tehtaalla sopivat tökötit sisään. Oli sitten rasvaa tai öljyä.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin rakentaminen ( öljyäminen/rasvaus )
« Vastaus #23 : 14 Syyskuu, 2010, 22:05:07 »
Silikonirasvaa olen laittanut myös päärattaalle ja tuntuu että ratasäänet pienenivät. Pikkukopterilla taas lennätysaika lisääntyi, mutta siinä saattoi kyse olla paremminkin väärästä välyksestä.

Myös linkkeihin olen laittanut hieman rasvaa, kuten moneen muuhunkin väliin. Tuntuu ettei tuuli ota niin paljoa kopteriin kun nuppi on herkkä. En tiedä onko kuviteltua, mutta noin vaan tuntuisi olevan.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

täträ

  • Vieras
Vs: Kopterin rakentaminen ( ensilento )
« Vastaus #24 : 14 Marraskuu, 2010, 12:52:39 »
Sceadun rakentamisen sain vihdoin päätökseen.  Täysin ongelmitta ei mennyt rakentaminen kun jouduin ostamaan  uuden Ossin moottorin  ja lisäksi tärvelin  slide block osassa olevat kaksi ruuvin kierrettä, joten  joudun tilaamaan lisäksi myös Wash-out block set:in.

Aamun sarastaessa lanasin  traktorilla lunta sekä  heinän sänkeä kumoon, jotta on parempi lennättää.  Laiton cool powerin sekaan 
lurauksen Lube Boosteria moottorin sisäänajoa tehostamaan, etenkin kun käyttämäni cool pover oli reilusti yli kymmenen vuotta vanhaa.
Hirobossa oli aputelineet alla.   Kolme tankillista sisäänajoa  kevyttä leijuntaa,  säätämistä... leijuntaa. Ihan mukavasti sain kopterin toimimaan ja  lennätys onnistui yli 10 vuoden tauon jälkeen.  :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
17267 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 14:09:39
kirjoittanut IMN
8 Vastauksia
3904 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Elokuu, 2012, 18:13:15
kirjoittanut B12
88 Vastauksia
66321 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2014, 22:12:31
kirjoittanut Jumusa
6 Vastauksia
3513 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2014, 11:18:24
kirjoittanut Jaakko.H
57 Vastauksia
34053 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2015, 10:17:01
kirjoittanut Korppi