Belttiä lennätin taannoin yhden akullisen myyntiä varten säätääkseni. Taidot ovat karttuneet sitten tuon leparikumijutun kirjoittelun jälkeen, mutta minusta beltti oli ihan helppo ja vakaa lennätellä pitkästä aikaa.
HK450v2 oli todella vakaa kun siinä oli alussa painavat kuitulavat, 190mm stabbaritanko ja stabbaripainot. Vaihdoin sitten 220mm stabbarin ilman painoja ja vähän köykäisemmät lavat ja tuntuma oli kuin olisi ekaa kertaa lennättämässä taas. Nykyisellään on ihan yhtä vikkelä kuin beltti ja ei tuota mitään ongelmaa. Leijuttelu ja peruskurvailu kun alkaa ongelmitta sujua, alkaa kaivata herkkyyttä lisää. Tuommoisella "ylivakaalla" on ihan kiva kurvailla rauhallista taivaslentoakin, mutta jossain vaiheessa hidas ohjaus alkaa kyllästyttää. Ainakin minua alkoi.
Sanottakoon nyt, että minun mielestäni säädöissään ja painopiste kohdallaan oleva beltti ei ole poikkeuksellisen epävakaa tai mitenkään erityisen huono lentää, jopa gyrokin toimii ihan hyvin kun on säädöissä. Peukaloissa on vika jos ei pysy ilmassa. Tämä siksi, että aika usein Beltti on ensimmäinen "oikea" 3D-kelpoinen kopteri säädettävillä lapakulmilla, rivakoilla liikkeillä ja voimaa aloittelijalle enemmän kuin kotitarpeiksi. beltti on kevyempi kuin trex450 ja kuitenkin paukkua motissa suunnilleen saman verran. Foorumilla sitten aloittelija vaikeroi kun on lennättäminen huomattavasti vaikeampaa kuin oli kuvitellut olevan ja juutuubista katsellut vispilän videoita. Konkari siihen vastaa, että joo kopteri on paska, osta trex, DX7, spartanin gyro ja heivaa harjoitusjalakset mäkeen, niin alkaa homma sujua kuin leikki vain. Asia ei ihan ole näin. Siinä vaiheessa kun harjoitellaan leijuttelemaan ja kaseja varovasti kokeilemaan ja siitä aika paljon eteenpäinkin, on oppimisen kannalta ihan sama onko beltti vai trex pro. Itse olen puolen vuoden sisällä homman läpi käynyt ja beltillä aloittanut. Vaikeaa oli aloittaminen itselläkin kieltämättä ja muutaman kerran torppasin ihan helkutin typeriin ohjausvirheisiin. Siitä se sitten alkoi sujua pikkuhiljaa. Mikään mestari ole lähellekään vieläkään, mutta kyllä se jo yli 50% todennäköisyydellä ilmassa alkaa pysyä.