Kirjoittaja Aihe: Kopteri ylösalaisin kysymys  (Luettu 13459 kertaa)

Poissa Mattski

  • Opetteleva torppari
  • **
Kopteri ylösalaisin kysymys
« : 22 Syyskuu, 2010, 22:09:20 »

Moi,

Pitääkö jotain kytkintä kääntää kun kopteri  on ylösalaisin, muutenhan se porautuisi tonttiin ?
Mikä siinä muuttuu kun se on ylösalaisin, mikä homman hoitaa että lapojen suunta kääntyy päinvastoin?

T. Tyhmä !


JCA

  • Vieras
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #1 : 22 Syyskuu, 2010, 22:12:40 »
Lapakulmat muuttuu, noissaa kolome dee koptereissa on sellainen nuppi, missä nuo lavat liikkuu. Eli positiivisilla kulmilla ne puhaltaa ilmaa alaspäin ja negatiivisilla ylöspäin. Yleensä siis kun kaasutikku on keskivälissä radiossa niin on "0-kulmat", eli neutraalit, jos tikkua vie alaspäin, muuttuu kulmat negatiivisiksi (voi lentää ylösalasin), jos tikkua vie ylöspäin, muuttuu kulmat positiivisiksi (lennetään oikein päin).

Tästä näkee kivasti:


Kelaa suoraan 4:20 kohtaan niin näät miten noi lavat liikkuu :)

Kannattaa myös selailla tota wikiä mihin kopterinetin väki on koittanut kasailla kaikkia perusjuttuja, näppärä tietopankki.
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php

Poissa Mattski

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #2 : 22 Syyskuu, 2010, 22:50:49 »
Thx!

Eli kun kaasua on vähän, kuitenkin riittävästi pitämään lelun ilmassa, niin kulmat on negatiiviset.
 Tämähän tarkoittaa sitä että kun kone on  ylösalaisin, ja antaa kaasua lisää,
niin lavat menee nollakulman kautta plussan puolelle ja sitten tarvitaan jätesäkkiä ja lapiota?

T. Kimi

JCA

  • Vieras
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #3 : 22 Syyskuu, 2010, 22:56:22 »
Örh.. jos sulla on kulmat negatiiviset niin oleellisesti kopteri ei myöskään voi leijua, ainakaan oikein päin.
Ja tosiaan jäi sanomatta ehkä se oleellisin:

Kaasuun on 2-3 erilaista lentotilaa (ohjelmoitavissa, joillain kisakuskeilla enemmänkin).
Se on se kytkin mikä yleensä on lähettimessä vasemmalla ja siinä on kolme asentoa. Noi lentotilat ei ole pelkästään kaasuille, vaan niihin voi ohjelmoida muutakin hauskaa, mutta en sekota niitä tähän.

Taaimmainen asento on ns. "hover" tai "norm", eli siinä kun tikku on alhaalla, ei moottorikaan pyöri ja kopterin korkeutta säädetään moottorin kierroksilla JA lapakulmilla.
Keskimmäinen asento on ns. "Idle1", se tarkoittaa sitä, että siellä moottori pyörii koko ajan, oli kaasutikun asento mikä tahansa. Itsellä esim. Idle1:llä on noin 60% kaasua tikun asennosta riippumatta (kuulee puhuttavan suorasta kaasukäyrästä tmv.) ja kopteria hallitaan vain lapakulmia muuttamalla.
Ylin asento (ei kaikilla käytössä) on "Idle2", sinne voi taas ohjelmoida jotain ihan mitä haluaa, mulla siellä on 85% kaasua (jälleen kaasutikun asennosta riippumatta), eli vielä vähän enemmän tollaseen kodempaan silmukoidan ja flippien tekemiseen.

Eli jos vaikka lennetään Idle1:llä ylösalasin ja halutaan "flipata" kopteri takasin oikein päin niin vedetään tikkua alas --> lapoihin lisää negatiivista kulmaa --> ilma virtaa kovemmin alaspäin --> kopteri nousee --> turvallista kääntää --> kopteri oikein päin --> kaasutikku äkkiä keskivälin yläpuolelle että saadaan niitä positiivisiä kulmia :)

Oleellisesti siis hover/norm. asennossa kopteria ei voi lentää ylösalasin, koska moottori sammuisi. Tätä varten on nuo Idle -lentotilat. F3C -pilotit tekee paljon erilaisia lentotiloja eri liikkeitä varten, leijutukseen, taivaslentoon ja ties mihkä. Mie en niistä ole oikea henkilö kertomaan, Timo, Anssi, Ari tai joku muu mestari vois valasta sitä asiaa.

Kuitenkin perusideana noin kuten yllä. Toivottavasti en selittänyt liian hankalasti :)
« Viimeksi muokattu: 22 Syyskuu, 2010, 23:00:33 kirjoittanut Johny »

Rity

  • Vieras
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #4 : 23 Syyskuu, 2010, 08:27:43 »
Olen ennenkin hehkuttanut täällä kopunetissä että kun tulee kysymyksiä jotka on 98% käyttäjistä itsestäänselviä niin kuitenkin viitsitään vastata kun aloittelija kysyy, kuitenkin jokainen on jossain vaiheessa ollut aloittelija ja itse ainakin lähdin ihan nollatiedoista harrastamaan.

Esim. tuolla RC10 -autopuolella yleisin vastaus on: "käytä hakua" ja se on kyllä sellainen kaaos ettei ilman hakua mitään löytäisikään. Kopteripuolellakin on oma termistönsä ja onhan se hankala käyttää hakua jos ei ole vielä termistö hallussa, näin ainakin itselläni oli.

Johny piristi aamuni kiitos :) Ei muuta, jatkakaa :-*

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #5 : 23 Syyskuu, 2010, 08:43:22 »
Ennen kuin kuitenkin innostut liikaa, niin muista harjotella jollain simulla. Muute saattaapi mennä suunnat sekasin ja tulee rakkaaseen kopteriin ISO pipi. Siihen ei sitte muumi-laastarit auta.

Ps. Ois kyl hienoo korjata kopteri muumi laastarilla  ;D

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #6 : 23 Syyskuu, 2010, 10:15:31 »
Ennen kuin kuitenkin innostut liikaa, niin muista harjotella jollain simulla. Muute saattaapi mennä suunnat sekasin ja tulee rakkaaseen kopteriin ISO pipi. Siihen ei sitte muumi-laastarit auta.

Ps. Ois kyl hienoo korjata kopteri muumi laastarilla  ;D

Mullapas onkin ollut canopyssä batman laastari  :D
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Mattski

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #7 : 23 Syyskuu, 2010, 20:49:35 »
Moi,

Eli muumilaastarit vastaanottimeen ja  batmanlaastarit kopteriin ::)

Modeilla tehdään erillaisia lapakulma-asetuksia  suhteessa kaasun voimakkuuteen.
Tarkoitin  kun kopteri on ylösalaisin, niin säädöt ovat  siten, että kierrokset riittää pitämään
lelun ilmassa ylösalaisin ja lapakulma on negatiivinen. Kun antaa lisää kaasua, niin lapakulma muuttuu positiiviseen
päin, ja sitten menee tonttiin, jos ei ole huomannut kääntää kopteria oikeinperin. Vai säädetäänkö yksi mode sellaiseksi,
että negatiivinen kulma vain kasvaa täyteen kaasuun asti ? Eli käytännössä kaikki CCCP  ::) ohjauksen servot reversoidaan.

Voisiko Kemisti tai Kallio kertoa miten tuo asia toimii.

On helpompi kysyä ja saada heti vastaus, kun selata jotain 100 vastauksen säiettä, joka ajautuu ihan väärille raiteille,
kuten tässäkin on nyt pari vastausta  lääketiedettä ja laastareiden liiman kestävyydestä. Ei sivuvastaukset minua häiritse, oppii
tuntemaan ihmisten asenteen ja mielen tyyppin. Tuon Wikin luin jo läpi, enkä tätä asiaa sieltä mielestäni löytynyt.

Johnylle kiitos lähes 100% selventävästä vastauksesta, joita kaipaan varmaan lisää.

Ikää minulla on vasta 12vuotta (henkisesti), joten minulla on aikaa. Täydelliselle ihmiselle kaikki kysymykset ovat tyhmiä, ja he eivät
kehity enää. Kyse on asenteesta, haluaako auttaa ja opettaa vai osoittaa nokkeluutensa.

Terv. Kimi/Ikuinen 12 vuotias.




puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #8 : 23 Syyskuu, 2010, 20:56:35 »
Siis yleensä idlellähän on se periaate että kaasutikun ollessa ½ välissä lapakulmia on nolla. Tikun ollessa alhaalla on negatiivisia ja ylhäällä positiivisia. Kaasu on idlelllä aina lähes täysillä. Eli ohjaamme tässä lentotilassa yleensä vain lapakulmia.

Vai säädetäänkö yksi mode sellaiseksi,
että negatiivinen kulma vain kasvaa täyteen kaasuun asti ? Eli käytännössä kaikki CCCP  ::) ohjauksen servot reversoidaan.

Ei tule mitään "reverseä". Eli kopteria flipatessa ei tartte vaihdella modesta toiseen, vaan riittää että kääntelee tikkua alas/ylös, riippuen miten ja mitä liikkeitä kopterilla tehdään.

Eli kaasutikun ollessa ½ alapuolella ajellaan selällään ja kaasutikun ollessa ½ yläpuolella ajellaan oikeinperin. Jotekuten tuollain.
Oliko apuja? Tuntuupa muute jollain tapaa vaikealta selittää, mut toivottavasti tosiaan meni jotai jakeluun. Jos ei ni kysy ihmeessä lisää. Kait täällä joku osaa vastata.

Meen tästä nyt muumi-laastaroimaan omaa asenne vammaani :P
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu, 2010, 21:11:07 kirjoittanut Puisto Kemisti »

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #9 : 23 Syyskuu, 2010, 21:14:02 »
Kannattaa lukea tuo Johnyn vastaus vielä uudestaan läpi. Yksinkertaisimmassa tapauksessa (idle 1, tasainen kaasukäyrä) kaasu ei ole miksattu lapakulmiin. Sopiva sama kaasu koko ajan riippumatta tikkujen asennosta. Vasen tikku alas - täydet negatiiviset lapakulmat. Vasen tikku ylös - täydet positiiviset kulmat. Täysillä negatiivisilla kulmilla kopteri tulee oikeinpäin ollessaan kovaa alas (ja menee yleensä rikki, jos osuu maahan). Jos kopteri on selällään ilmassa, niin täysillä negatiivisilla kulmilla se nousee nopeasti sen verran ylös, ettei enää tiedä missä asennossa on (ja joutuu lopulta johonkin puunlatvaan tai alueen ainoaan vesiojaan). Täydet positiiviset kulmat ja kopteri nousee oikeinpäin ollessaan ylös jne.

Sotketaanpa tätä vielä. Periaatteessa (siis pelkästään periaatteessa) olisi voisi olla uusilla radioilla mahdollista tehdä ns. "ylösalaisin-lentotila", eli kopteri ylösalaisin ja sitten naps. Tuon jälkeen ohjaimet toimisivat sopivasti ristiin. Sitten vain kopteri oikein päin ja naps, jonka jälkeen oltaisiin lähtötilanteessa. Ei liene kukaan kokeillut, tiedä sitten onko edes täysin mahdollista (hmm...servo-reverse, lentotilan mukaan).
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #10 : 23 Syyskuu, 2010, 21:18:35 »
Muistelen lukeneeni, että joitain vuosia sitten tuota ylösalaislentotilaa oli oikeasti joissain raatioissa, muttei se suurempaa suosiota saavuttanut, joten on jätetty pois sekoittamasta. Silloin ylösalaisin olevaa kopteria saattoi ohjata samoin kuin oikeinpäin olevaa.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #11 : 23 Syyskuu, 2010, 22:18:18 »
Silloin ylösalaisin olevaa kopteria saattoi ohjata samoin kuin oikeinpäin olevaa.

no mitähän tolla nyt on haettu?  :D ei ainakaan haastetta ja hauskuutta!  :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #12 : 23 Syyskuu, 2010, 22:24:27 »
Moro,

Hämmennetään lisää kun kysytään. Normaalisti kopterien säätämisessä on olemassa kolme erilaista lentotilaa joiden sisällä säädetään kaasun, lapakulmien ja liikealueiden arvot itsenäisesti. Yleensä nämä lentotilat ovat normi mode= leijunta, Idle=taivaslentotila ja Hold= Autorotaatiotila.

Normi mode lyhyesti:
Kaasun toiminta tikun liikkeeseen tapahtuu tikku alhaalla tyhjäkäynti ja tikku ylhäällä täysi kaasu käyrä tyyppisesti. Käyrää voidaan muokata haluamaansa muotoon esim siten että tikun leijunta kohdalla käyrä on loiva eikä suuria kaasun muutoksia tule eli pyritään vakiokierroksiin. Esim käyrä voi olla 10-40-50-60-100. Tämä toimii polttomoottorikoneilla yleensä. Sähkömoottorilla säätimen toiminnan mukaan voi olla suora tai tuon tyylinen kaasukäyrä.
Lapakulmat ovat leijuntaan säädettynä tyyliin muutamaan aste negatiivista tikkualhaalla, keskialueella kopterista riippuen 4-5 astetta positiivista ja tikku ylhäällä 8-10 astetta positiivista.
Liikealueet ohjaukselle maltilliset rauhalliset.

Idle eli taivaslentotila:
Kaasun toiminta muuttuu seuraavaksi. Tikku alhaalla kaasu on täysin auki tai lähes täysi kaasu. Tikku keskellä kaasu on auki 70-90 % auki ja Tikku ylhäällä taysi kaasu 100%. Tällöin tikun liikuttaminen ylös alas suunnassa ei pudota kaasua kierroksilta lapakulmista riippumatta. Käyrä esim 100-80-100 riippuen moottorista ja käyttötavasta. Sähkömoottorilla vakinopeussäädin on paras vaihtoehto.
Lapakulmat säädetään toimimaan niin että tikku alhaalla negatiivisia kulmia on 8-10 astetta, tikku keskellä kulmat ovat nollissa tai aste pari plussalla ja tikku ylhäällä positiiviset kulmat 8-10 astetta. Jälleen kulmat toimivat sidottuna kaasuun ja tikku alhaalla on tehoja nousuun selkälennossa ja keskialueella kone leijuu selällään tai oikein päin pienen liikkeen sisällä.
Liikealueet säädetään riittävän suuriksi tai niin suuriksi kuin haluaa kopterin reagoivan. Yleensä puhutaan lähes maksimi liikkeistä joita rauhoitetaan exponentiaalisuudella.

Hold eli autorotaatiotila:
Kaasun vaste on tyhjäkäynti tai moottori sammuksissa. Tyhjäkäynnillä voi harjoitella pakkotilanteita ja moottorin käydessä voi keskeyttää ja saada tehot takaisin.
Lapakulmat säädetään niin että tikku alhaalla tulee negaatiivisia kulmia 5-7 astetta ja keskellä ollaan muutaman asteen negativiisella ja tikku ylhäällä maksimit mitä kulmia saadaan 12-14 astetta.


Nämä oli sitten ihan esimerkkejä ajatuksesta millaisella koneet saa toimimaan. En ala väittelemään asteiden tai kaasun määristä. Tälläisellä setupilla uskallan luvata kuitenkin koneen lentävä sen mitä tarviikin ensimmäisen 13 vuoden harrastusajan.

Aiemmin mainittuja reverse tai invert kytkimiä oli viime vuosituhannella vielä esim lennokkien kanssa käytössä. Invert kytkimellä saatiin ohjauksen suunnat samoiksi kuin oikeinpäin ollessakin.Nykyaikaisten tietokoneradioiden myötä on ne jääneet tarpeettomiksi. Jos haluaa konetta selällään lentää ja temppua yleensä tehdä on aihetta opetella koneen hallinta kaikissa lentotiloissa, alkaen leijunnasta mukaanlukien nokka itseen päin leijunta.
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu, 2010, 22:26:33 kirjoittanut Anssi »
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

JCA

  • Vieras
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #13 : 23 Syyskuu, 2010, 22:28:28 »
KIITOS Anssi!
Kopioin ja tallensin tuon itsellenikin, pari ihan näppärää juttua :)
Lähinnä noista käyristä..

Poissa Mattski

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #14 : 24 Syyskuu, 2010, 01:08:00 »
Moi,

Kiitos kaikille, nyt ymmärsin. Kun luin tuota muualta, niin minulle idle tarkoittaa tyhjäkäyntiä, eikä kaasun lepotilaa (täysillä), tuossa meni vähän solmuun. Eli vasen tikku on määrätyssä moodissa ylös/alas.

Minun Sanwassa on viiden pisteen kaasu käyrä, viiden pisteen  pitch (oletan tarkoittavan lapakulmaa) sekä kolmen pisteen peräroottorin mixaus kaasuun. Lisäksi gyron vahvistukselle  on kaksi asetusta ja nämä kaikille kolmelle Lento-moodille. Tuolla varmaan pärjää, tosin se on 35Mhz ja pitkä antenni varmaan kiedotan jalaksien ympäri ja siitä "peräpuikkoon"  ;D

Jos olisin itse, näin 12v pojankolttiaisena suunnitellut tuon, olisin laittanut kaasun säädön siten että se tehdään vaikka vasenta tikkua pyörittämällä kuten volumepotikkaa, en tiedä olisiko tuollainen hallittavissa.

Sulattelen Anssin vastausta ja kyselen lisää kun taas keksin jotain. Joku joka asuu kusiaispesässä tulee varmaan mielellään auttamaan kun lelut on kasattu.

Tarjoan Kemistille Ankkalinnalaastarit kun nähdään ;) Sun vastaus on lyhyt ja selkeä!

Terv. Kimi

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #15 : 24 Syyskuu, 2010, 01:21:09 »
Idle käsitteenä voi englanninkielisessä materiaalissa olla ymmärrettävissä muuksikin mutta meillä se tarkoittaa sitä lentotilaa jossa taivaslentoa harrastetaan. Sinänsä siis ei ole suoraan kaasua merkitsevä sana. Saattaa myös olla idleup kirjoitettuna.

Ja kirjoittamasi muukaan radiossasi on perä lapakulmille miksaus. Tätä EI enään nykyaikaisilla gyroilla käytetä. Käytännössä ei siis ole tarpeellinen ja ainoastaan sekoittaa gyron toiminnan.

Kaasu toimii nykyisellä systeemillä hyvin koska käytännössä ei kaasun asentoon radiossa suoranaisesti vaikuttaa. Kaasu ja lapakulmat kun on säädetty esim esittämälläni tavalla taivaslennossa ajat lapakulmia tilanteen mukaan ja kaasu seuraa automaattisesti mukana. Ei siis tarvitse käytännössä säätää kesken lentämisen. Niin ja tuo 35Mhz toimii ihan hyvin ja nykyään ei enään edes taajuksien kanssa ongelmia kun muut käyttää 2.4Ghz. Leirillä taisi olla vain muutama 35 käytössä.
« Viimeksi muokattu: 24 Syyskuu, 2010, 08:32:48 kirjoittanut Anssi »
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #16 : 24 Syyskuu, 2010, 08:32:18 »
Leirillä taisi olla vain muutama 35 käytössä.

[OT]
5 kpl löytyi 35Mhz vehkeitä, itseni mukaan lukien.
[/OT]

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #17 : 24 Syyskuu, 2010, 09:27:16 »
Moikka,

En tiedä miten selkeästi edellisistä vastauksista käy ilmi se vasemman tikun toiminta joten varmistam asian vielä. Se vasemman tikun ylös - alas liike on radion kopteriohjelmassa asetettu ohjaamaan sekä kaasukanavaa ja lapakulmakanavaa. Tällöin ei lennon aikana varsinaisesti tarvitse kaasun säätämisestä huolehtia. Idea on se, että vasemmalla tikulla säädetään lapakulmia kuten on jo kerrottu ja kaasukäyrällä yritetään saada kaasun ohjaus sellaiseksi, että moottorin kierrokset pysyvät samoina koko ajan silloin kun kopteri on lennossa. Lennokeilla sitä on saatettu lentää tyhjäkäynnillä, puolikaasulla tai täysikaasulla tms. Kopteripuolella ei tämmöistä kaasunsäännöstelyä erikseen tehdä. Jos kopterilla halutaan vaikka lentää lujaa, niin vasen tikku työnnetään eteen jolloin lapakulmat kasvaa. Samalla kaasukäyrä avaa kaasua jotta moottorin kierrokset ei muutu. Tässä on se iso ero lennokkeihin nähden, mikäli kopterissa olisi lapakulmia vaikka 2 astetta ja kaasu olisi ihan täysillä ja moottori kiljuisi täysillä, niin ei se kopteri edes nousisi kuin ehkä hädin tuskin ilmaan.

Sitten siitä vastarin antennista. Sitä ei saa kieputtaa ainakaan minkään alumiinin tai hiilikuituputken ympärille. Eikä sitä saa työntää minkää alumiini tai hiililuituputken sisälle. Moiset toimenpiteet käytännössä estävät antennin toiminnan. Antenni pitää laittaa muoviputken sisälle kopterin jalaksiin ja pingottaa siitä vaikka kuminauhalla peräputkeen tms kunhan antenni on suorassa, eikä solmussa tai kierteellä jonkin osan ympärillä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

mrsaila

  • Vieras
Vs: Kopteri ylösalaisin kysymys
« Vastaus #18 : 24 Syyskuu, 2010, 14:39:47 »
Lainaus
Antenni pitää laittaa muoviputken sisälle kopterin jalaksiin ja pingottaa siitä vaikka kuminauhalla peräputkeen tms kunhan antenni on suorassa, eikä solmussa tai kierteellä jonkin osan ympärillä.

Tarkennan edellistä vastausta vielä, että antennin asentamisen kanssa tärkeintä on välttää antennin kosketus mihinkään metalliin tai hiilikuituun. Niihin saattaa monestakin syystä muodostua sähkövaraus, joka "maadoittaa" antennin aiheuttaen radiohäiriön.

-"radiohäirön kokenut"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4830 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Kesäkuu, 2008, 19:10:37
kirjoittanut juza
11 Vastauksia
4987 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Elokuu, 2008, 14:02:35
kirjoittanut Vispilä
Swashplate kysymys

Aloittaja Jokusenpojan faija E-Sky Sähkökopterit

12 Vastauksia
6761 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2008, 13:59:15
kirjoittanut jpheli
8 Vastauksia
4029 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2008, 23:52:09
kirjoittanut Ege
27 Vastauksia
28694 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Elokuu, 2011, 22:53:22
kirjoittanut HJK